Ikuti Blog Ini

Tuesday, March 1, 2016

Kisah yang diceritakan oleh Maulana Sayyid Syahid al-Saharanfurī

Maulana Sayyid Syahid al-Saharanfurī menceritakan:

Suatu hari Syeikh Abdul Qadir al Jailani lalu di sebuah hutan. Dalam perjalanan di hutan tersebut, syeikh abdul Qadir memandang ke atas melihat ada sehelai cadar di atas pokok dan ada cahaya yang terang di cadar tersebut. Kemudian telah keluar dari cadar tersebut seolah olah Tajalli Rababniyyah ( cahaya atau seruan ketuhanan ).

Tiba tiba keluar suara dari cadar cahaya tersebut berbunyi " wahai syeikh sesungguhnya kamu sudah sampai kedudukan yang sangat tinggi, maka sekarang kamu diwajibkan solat hanya tiga waktu sahaja dan dua waktu lagi kamu diuzurkan untuk meninggalkannya".

Maka syeikh Abdul Qadir al Jailani menjawab kepada cadar cahaya tersebut " sesungguhnya syariat yang dibawa oleh Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم  ini ialah syariat yang sempurna, tidak makhluk lain yang lebih sempurna dari Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم  . Nyah KAU!! dari sini, sesungguhnya engkau adalah syaitan yang terkutuk ".

Makan cadar cahaya itu pun terbang sambil berkata " sesungguhnya sungguh hebat ilmu kamu wahai Syeikh, sehingga dapat menyelamatkan kamu dari kesesatan, ketahuilah bahawa seramai 70 orang alim yang telah aku sesatkan di tempat ini wahai Syeikh ".
Telah berkata Syeikh abdul Qadir " sesungguhnya engkau syaitan ingin menyesatkan aku lagi dengan mengatakan ilmu aku yang menyelamatkan dari kesesatan, bukan ilmu aku tetapi Allah ta'ala yang selamatkan aku dari kesesatan ini. "

Kata Maulana Sayyid Syahid al-Saharanfurī "inilah hakikat kebenaran ilmu yang dapat menjauhkan seseorang daripada kesesatan seperti Syeikh Abdul Qadir al Jailani rh.m.).

-Catatan oleh Ust Dzulfadzli-

0 Komen kat sini:

Post a Comment

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini