Ikuti Blog Ini

Saturday, August 27, 2016

Amalan Menghidupkan Malam Maulānā Ismail al-Jinjahanwī

Maulānā Ismail al-Jingjahanwī sangat menekan amalan menghidupkan malam dengan ibadah. Beliau akan bergantian dengan anak-anak beliau dalam menghidupkan malam dengan ibadah.
Anaknya yang pertama dari isterinya yang kedua, iaitu Maulānā Muhammad Yahya, sering mempelajari kitab hingga larut malam, kemudian diganti oleh Maulānā Ismail yang akan bangun sementara Maulānā Yahya akan pergi tidur. Pada akhir malam, Maulānā Ismail membangunkan anaknya yang sulungnya dari isteri pertama iaitu Maulānā Muhammad. Begitulah kehidupan agama yang ada di wujud dalam keluarga Maulānā Ilyas.
Kerana suasana agama hidup dalam keluarga Maulānā Ismail, maka ketiga anak beliau iaitu Maulānā Muhammad, Maulānā Yahya dan Maulānā Ilyas menghafal al-quran semasa kecil lagi. Bahkan jemaah masjid dekat rumah mereka , iaitu masjid Bangle Wali, Nizamuddīn setengahnya hafiz al-quran melainkan muazin sahaja yang tidak hafiz al-quran. [1]
Rujukan
[1] (Maulānā) Sayyid Abu Hasan Alī an-Nadwī, Ḥaẓrat Maulānā Muḥammad Ilyās aur un kī dīnī dakwat , terbitan Maktabah Mahmūdiyah, Raiwind , (1967), hlm 8-9.

0 Komen kat sini:

Post a Comment

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini