Ikuti Blog Ini

Tuesday, January 14, 2014

Syeikhul Hadith Maulana Yunus Jaunpuri (Muhaddith al 'asr)

Muhaddith al 'asr yang juga Syeikhul Hadith Maulana Yunus Jaunpuri al-Mazahiri hafidzahullah adalah Syeikhul Hadith di Mazahirul Uloom,Saharanpur,UP,India.Beliau merupakan anak murid kesayangan kepada Syeikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi rah (1898-1982 M).

Maulana Yunus Jaunpuri senantiasa di kerumuni oleh pencinta ilmu bagi mengambil istifadah daripada beliau.Majlisnya penuh dengan pelajar-pelajar yang ingin mendengar butir bicara daripadanya.Syarahan hadithnya memang berbeza menyerlahkan lagi keupayaan beliau sebagai seorang Syeikhul Hadith di Mazahirul Uloom yang dahulunya pernah melahirkan muhaddith hebat seperti  Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri rah (1852-1927 M) dan guru beliau sendiri iaitu Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi rah.

Beliau tidak berkahwin kerana mengalami masalah kesihatan tetapi murid-muridnya memberitahu saya bahawa beliau telah berkahwin dengan hadith-hadith Nabi saw.Beliau mengajar hadith secara (tadris) selama 50 tahun dan mengajar Sahih Al-Bukhari selama 46 tahun.Hal ini bererti bahawa beliau sudah mengkhatamkan Sahih Al-Bukhari sebanyak 46 kali,kerana sukatan madrasah perlu menghabiskan Bukhari dalam tempoh hampir satu tahun.
Sanad Hadith kepada para pelajar yang telah tamat belajar di Mazahirul Uloom,Saharanpur akan di berikan gelaran Mazahiri.Alhamdulillah,guru saya juga seorang Al-Mazahiri.


Meskipun tidak mempunyai anak,tetapi beliau di kurniakan oleh Allah swt dengan anak murid yang ramai yang datang dari pelbagai pelusuk dunia bagi mengambil faedah daripada beliau.
Guru saya pernah memberitahu bahawa Maulana Jaunpuri apabila ingin mengajar Sahih Al-Bukhari,untuk setiap satu hadith,beliau akan membaca lebih daripada 30 buah kitab syarah Sahih Al-Bukhari.Cara beliau mengajar kitab Sahih al-Bukhari ini sememangnya menampakan kewibawaan beliau sebagai seorang muhaddith yang hebat.

Berikut adalah halaman dalam menerangkan butiran terperinci mengenai Syeikhul Hadith Maulana Yunus Jaunpuri hafidzahullah mengenai kitab Misykat.Ianya mempunyai butir terperinci mengenai berapa ramai guru-guru yang mengajarnya dan berapa kali beliau telah belajar kitab Misykat ini.

Taman kecil di Mazahirul Uloom.Tingkat atas kanan bilik Syeikhul Hadith Maulana Yunus Jaunpuri hafidzahullah.

Berikut adalah contoh dari hasil kerja yang belum diterbitkan lagi oleh Maulana Yunus Jounpuri iaitu Al-Hadith Al-Muntaqadah Tirmizi sepertimana gambar di atas.

Gambar ini menunjukan rujukan kecil mengambarkan ketelitian kerja-kerja Maulana Yunus Jounpuri dalam ilmu hadith. 

Maulana Yunos Jaunpuri ketika mengendali majlis anjuran Maulana Dr Mohd Akram Nadwi di London.Ketika hayat Maulana Abul Hasan Ali An Nadwi rah (1913-1999 M),beliau juga menerima jemputan dari Nadwah untuk program Khatam Bukhari. Hubungan yg baik antara Nadwiyin dengan Maulana Yunus Jaunpuri, Syeikhul Hadith Mazahirul Uloom.Murid Maulana Muhammad Zakariyya Kandahlawi memanjang merentasi benua.

Maulana Yunos Jaunpuri ketika mengerjakan Ibadat Haji pada tahun lepas 2013 M/1434 H)
A-Yawaqit al-Ghaliyah fi Tahqiq wa Takhrij al-Ahadith al-'Aliyah oleh Syeikhul Hadith Maulana Yunus Jounpuri.Yang baru di terbitkan ialah Jilid 1-4.

Kitab ini ada kandungan jawapan daripada Syeikh Hadith Maulana Yunus Jounpuri untuk pertanyaan permasalahan hadith-hadith yang telah di buku dan diterbitkan oleh muridnya Syeikhul Hadith Maulana Muhammad Ayyub Surti Syeikh Hadith Darul 'Uloom Leicester, UK.Antara persoalan-persoalan yang dijawab telah dikemukakan kepada dirinya oleh gurunya sendiri iaitu Syeikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi rah.Naskah ini adalah naskah yang bagus dan menarik untuk para pencinta ilmu hadith untuk mengkajinya dan memahaminya.

P/s: Antara muridnya (yang saya kenali) di Malaysia adalah seperti Maulana Razif al-Mazahiri (MUSP) dan Maulana Muhammad Hazim Husain Al-Mazahiri (MUSP).

Juga boleh baca kisah mengenai Maulana Yunus Jaunpuri di sini.

3 comments:

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini