Ikuti Blog Ini

Wednesday, April 8, 2009

Kisah Sejarah Ainul Mardhiah...( bidadari syurga)

Bidadari merupakan salah satu anugerah Allah kepada seorang lelaki yang memasuki syurga. Bagi seorang wanita yang solehah maka bidadari bagi suaminya adalah dikalangan bidadari2 kurniaan Allah dan dia (isteri solehah merupakan ketua kepada segala bidadari- bidadari).

Berjihad/berdakwah untuk agama Allah swt merupakan satu amalan yang akan menjadi kesukaan Allah swt dan ini merupakan sunnah besar nabi SAW dan kalangan sahabat-sahabat r.hum. Setiap manusia yang mati walaupun berapa umurnya maka akan ditanya dimanakah masa mudanya dihabiskan.

Rasulullah saw bersabda“Tidak akan berganjak kaki anak Adam di Hari Kiamat hingga disoal tentang empat perkara: tentang usianya pada apa dihabiskannya, tentang masa mudanya apa yang telah diperjuangkannya, tentang hartanya dari mana datangnya dan ke mana telah dibelanjakannya dan tentang ilmunya apa yang telah dibuatnya.”(Hadith sahih riwayat Tirmizi)

Ainul Mardhiah (bidadari untuk orang yang berjihad/berdakwah untuk agama Allah swt.)

Seakan-akan bidadari itu permata yakut dan marjan.
QS. ar-Rahman (55) : 58

Di dalam surga-surga itu ada bidadari-bidadari yang baik-baik lagi cantik-cantik.
QS. ar-Rahman (55) : 70

(Bidadari-bidadari) yang jelita, putih bersih dipingit dalam rumah.
QS. ar-Rahman (55) : 72

Mereka tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni surga yang menjadi suami mereka) dan tidak pula oleh jin.
QS. ar-Rahman (55) : 74

'Ainul Mardhiah merupakan seorang bidadari yang paling cantik dalam kalangan bidadari-bidadari yang lain (bermaksud mata yang di redhai). Suatu pagi (dalam bulan puasa) ketika nabi memberi targhib (berita-berita semangat di kalangan sahabat
untuk berjihad/berdakwah untuk agama Allah) katanya siapa-siapa yang keluar di jalan Allah tiba-tiba ia syahid, maka dia akan dianugerahkan seorang bidadari yang paling cantik dalam kalangan bidadari2 syurga. Mendengar berita itu seorang sahabat yang usianya muda teringin sangat hendak tahu bagaimana cantiknya bidadari tersebut,
tetapi di sebabkan sahabat ini malu hendak bertanyakan kepada nabi saw,kerana malu kepada sahabat-sahabat yang lain. Namun dia tetap memberi nama sebagai salah sorang yang akan keluar di jalan Allah. Sebelum Zohor sunnah nabi akan tidur sebentar
(dipanggil khailulah, maka sahabat yang muda tadi juga turut bersama jemaah yang hendak berangkat tadi tidur bersama-sama sekejap.Tiba-tiba dalam tidur sahabat tersebut dia bermimpi berada di satu tempat yang sungguh indah, dia bertemu dengan seorang yang berpakaian yang bersih lagi cantik dan muka yang berseri2,lalu di tanya sahabat ini ,di manakah beliau berada,lalu ada suara yang menjawab,inilah syurga,tiba2 dia menyatakan hasrat untuk berjumpa dengan 'Ainul Mardhiah (bidadari yang Nabi saw bagitahu tadi),lalu ditunjuknya di suatu arah maka berjalanlah sahabat ini, disuatu pepohon beliau mendapati ada seorang wanita yang tak
pernah dia lihat kecantikan yang sebegitu,tak pernah dilihat didunia ini,lalu diberikan salam dan sahabat ini bertanya, andakah ini Ainul Mardhiah,wanita itu menjawab ehh tidakk(lebih kurang macam tu la dalam bahasa kita),saya penjaganya,Ainul Mardhiah ada di dalam singgahsana di sana.

Lalu dia berjalan dan memasuki satu mahligai yang cukup indah dan mendapati ada seorang lagi wanita yang kecantikannya berganda-ganda daripada yang pertama tadi di lihatnya, sedang mengelap permata-mata perhiasan di dalam mahligai,lalu diberi salam dan di tanya lagi adakah ini Ainul Mardiah lalu wanita itu menjawab,eh tidak, saya hanya penjagaya di dalam mahligai ini,Ainul Mardiah ada di atas mahligai sana, lalu dinaikinya anak-anak tangga mahligai permata itu, kecantikkannya sungguh mengkagumkan,lalu sahabat ini sampai ke satu mahligai dan mendapati seorang wanita yang berganda-ganda cantik dari yang pertama dan berganda-ganda catiknya dari yang kedua yang beliau jumpa tadi,dan tidak pernah di lihat di dunia,lalu wanita itu berkata,akulah Ainul Mardhiah, aku diciptakan untuk kamu dan kamu diciptakan untuk aku,bila lelaki itu mendekatinya wanita itu menjawab,nanti kamu belum syahid lagi,tersentak daripada itu pemuda itu pun terjaga dari tidurnya lalu dia menceritakan segala-galanya kepada sahabat lain, namun begitu dia memesan agar jangan menceritakan cerita ini kepada Nabi SAW,tapi sekiranya dia syahid barulah di ceritakan kepada Nabi saw.

Petang itu pemuda itu bersama-sama dengan jemaah yang terdapat Nabi saw di dalamnya telah keluar berperang/berjihad lalu ditakdirkan pemuda tadi telah syahid. Petang tersebut ketika semua jemaah telah pulang ke masjid, di waktu hendak berbuka puasa maka mereka telah menunggu makanan untuk berbuka (tunggu makanan adalah satu sunnah nabi). Maka kawan sahabat yang syahid tadi telah bangun dan merapati nabi saw dan menceritakan perihal mimpi pemuda yang syahid tadi.

Sahabat pemuda yang syahid tadi,dalam menceritakan kepada nabi saw,Nabi saw menjawab benar,benar,benar sepanjang cerita tersebut. Akhirnya nabi SAW berkata memang benar cerita sahabat kamu tadi dan sekarang ini dia sedang menunggu untuk berbuka puasa di syurga..

Nota penting,(nanti saya akan cerita kisah jimak penghuni syurga dengan wanita-wanita syurga)

Lirik by: UNIC (Ainul Mardhiah)
Dirimu pembakar semangat perwira
Rela berkorban demi agama
Kau jadi taruhan berjuta pemuda
Yang bakal dinobat sebagai syuhada
Itulah janji pencipta Yang Esa

Engkaulah bidadari dalam syurga
Bersemayam di mahligai bahgia
Anggun gayamu wahai seorang puteri
Indahnya wajah bermandi seri

Menjadi cermin tamsilan kendiri
Untuk melakar satu wacana
Buatmu bernama wanita

Ainul Mardhiah
Kau seharum kuntuman di Taman Syurga
Menanti hadirnya seorang lelaki
Untuk menjadi bukti cinta sejati
Ooh! Tuhan
Bisakah dicari di dunia ini
Seorang wanita bak bidadari
Menghulurkan cinta setulus kasih
Dihati lelaki bernama kekasih

56 comments:

  1. Salam Wira Pendang,
    Tulisan yang menarik, penuh pengajaran. Semoga anda dapat terus menulis untuk berkongsi dengan mereka yang sudi berkunjung.

    ReplyDelete
  2. Salam..
    terima kaseh karena singgah di blog ku..
    =)

    ReplyDelete
  3. salam kenal.. kunjungan balas...

    ReplyDelete
  4. Salam dek,

    Barulah kak tie tahu ada bidadari bernama Ainul Mardhiah..... alhamdulillah...

    ReplyDelete
  5. Zabs ,terima kaseh.....

    Eazy Izzuddin...sama,,mai lain noh...

    zino ,ok jupa lg,,,

    kayteeze,,ye ke,,x pe,,nanti tulis artikel mengenai wanita di dunia mampu mengatasi bidadari nie...mula2 kena bagi perangsang dulu pd orng laki nie,,,,ha3

    ReplyDelete
  6. dah abis baca..tak sia2 ikut blog nie..
    di ptg ari kty dpt menambah ilmu..tq..tuan punya blog..exchange link ye.

    ReplyDelete
  7. salam adik..
    emm..n3 yg sgt2 menarik..hehehe..salam kenal..lagu ainul mardiah memang sy suke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagi sape yg tengah ngandung kan ank pompuan cadangnya nak bagi nama ainul mardhiah biar anaknya lawa lagi canti luar dan dalam wassalam

      Delete
    2. terima kasih atas cadangan.
      saya juga bercadang hendak letak nama Ainul Mardhiah sebagai nama anak saya.

      tapi saya belum berkahwin....???

      Delete
  8. menarik post ni..

    salam kenal.thanx lawat belog saya. exchange link k.

    ReplyDelete
  9. Salam, tuan rumah. Berbalas kunjungan.

    ReplyDelete
  10. memang terpesona dgn kisah ini... sebagai seorang perempuan, saya pun ada sikit cemburu dengan keindahan ainul mardhiah itu, sikit jer ler :)

    ReplyDelete
  11. klu impikan isteri camni
    kene la jadi laki sehabat sahabat

    ReplyDelete
  12. atty's ,terima kseh..hu3...mai lain...noh.

    ez ,wah,suka ke...saya pun...org muda besa le..

    dnasura,wah,,,jom2..

    Syarifah Salha,sori noh,,air minuman x da..hu3

    Mak Su,,yeke..mgkin mak su lg cun pa...hu3

    Rahsia Handphone Murah.. ,,terimaz bro,,sebab baca,,mai lain ok..

    joegrimjow,,ye ke,,tu da tentu...kena jadi mcm depa(diorang).

    John Iverson,wah,semangat ye...

    ReplyDelete
  13. salam.....entry yg menarik... nk tanye klo lelaki syahid dpt bidadari...klo perempuan...dpt bidadara ke??? hehehehe

    ReplyDelete
  14. Salam.menarik!Jrg org bcerita ttg nikmat syurga yg tlh Allah jnjikn pd hambaNya bertqwa.Teringt satu kisah salah sorg shbt di Manchester kot..Sorg British tanye, np kamu buat baik?
    Shbt:Sbb sy nk msuk syurga..
    British:Knp nk msuk syurga?
    Shbt:sbb nk rse sume nikmat yg Allah tlh jnjikn.
    British:oo..bukn sbb nk jumpa Tuhan kamu?
    shbt tu tdiam.So,rseny,blh la kita muhasabah diri blk,adakah nikmat tu yg kita kejar@pertemuan dgn Allah tu yg kita mahu.waAllahhu alam.
    Peringtn utk siri sdiri dan para shbt.

    ReplyDelete
  15. suka baca kisah bidadari ni masa zaman belajar dulu.then berangan sorg2.huhuhu

    ReplyDelete
  16. assalamualaikum..kalu Ainul Mardhiah bidadari paling cantik..siapa pula bidadara paling tampan???hati tertanya2 siapa pula bidadara???menarik blog ni..baru saya tau ainul mardhiah itu bidadari..ingatkan manusia biasa..

    ReplyDelete
  17. Siapakah nama Sahabat itu yg menjadi pasangan Ainul Mardhiah...?

    ReplyDelete
  18. Anonymous berdua diatas.,,untuk maklumat anda,di syurga tiada bidadara,cuma ada bidadari...ainul mardiah ini untuk lelaki yang berkorban untuk agama Allah dengan diri,masa dan harta dikorbankan...

    siapa sahabat tu saya x pasti,nanti saya chek balik dalam kitab ...ok

    ReplyDelete
  19. assalamualaikum,,
    saya dah lama cari siapa Ainul Mardiah..sangka saya dia adalah serikandi yang telah berjihad di jalan ALLAH..rupa-rupanya dia adalah bidadari yang dijanjikan ALLAH buat para syuhadaNYA..apapun,terima kasih!!!

    ReplyDelete
  20. kayteeze,,ye ke,,x pe,,nanti tulis artikel mengenai wanita di dunia mampu mengatasi bidadari nie...mula2 kena bagi perangsang dulu pd orng laki nie,,,,ha3

    sy menunggu artikal ini..

    ReplyDelete
  21. aku nak tambah sikit....walau sebagai lelaki,kita kena ingat,wanita yang menjadi isteri kita di dunia hingga akhir hayatnya,akan dihias dan "dijadikan semuala oleh ALLAH" 70 kali lebih cantik di syurga dibanding dengan bidadari Ainul Mardiah.

    ReplyDelete
  22. mashaAllah..mari kita usahakan supaya semua umat manusia dpt masuk syurga semua..

    ReplyDelete
  23. Ainul Mardhiah tu seorang jer sedangkan para syuhadah yang terkorban di jalan Allah tu ramai. Jadi, antara para syuhadah yang ramai tu, siapa agaknya yang akan dapat Ainul Mardhiah tu nanti?

    ReplyDelete
  24. mahu share dalam blog ya.. Jazakallah :)

    ReplyDelete
  25. Ainul mardhiah tu bidadari syurga,
    kami pula wanita dunia,
    tapi xmngapa dgn amalan y diterima,
    kami adalah ketua mereka,dan pastinya lebih cantik....
    (jeles pula)
    (",)
    semangat!semangat!

    ReplyDelete
  26. xsngka...ainul mardiah mrupakan bidadari syurga..
    thanx coz kongsi kn cerita ni....=)

    ReplyDelete
  27. Anonymous : semuanya akan dapat,mengikut amalan masing2...

    Ana Fyruz:sila...la...xde bayaran apa pun di kenakan..

    ukhti,mardhiah:saheh,akak dan semua wanita yg taat pd agama akan jd ketua para bidadari nie..

    inspirasi hidup aku:sama2 kaseh...ye...

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. salam..saya suka lagu ni...saya bg nama ank sulong nama ainul mardhiah...terima kasih sudi kongsi cerita...mahu share dlm blog ye..harap sudi memberikan share...terima kasih....

    ReplyDelete
  30. ummi AMIR & AINUL :saya pun suka lagu ni..sila la,semoga mendapat ikhtibar dari cerita itu...

    ReplyDelete
  31. assalamualaikum.. minx share ye.. harap sudi bd share.. :)

    ReplyDelete
  32. ilfah husna bt muhammad :yeke,terima kasih noh...huhu

    ReplyDelete
  33. sharina (nina) :) : amek la..

    rosmadahalawiah@yahoo.com :erm??

    ReplyDelete
  34. minta izin share ye..=)

    ReplyDelete
  35. Nora Ratna : sila la..

    Ms Shake a.k.a Sara Akasha :sila la..

    ReplyDelete
  36. setiap amalan ada kelebihan dan ganjaran yang setimpal.berusahalah beramal bukan kerana upah tetapi kerana kita adalah hamba. Seorang hamba cukup hanya diberi makan minum secukupnya. sedangkan yang kita dapat sekarang dah melimpah ruah.

    ReplyDelete
  37. mintak nk copy yer..tenx^_^

    ReplyDelete
  38. dengar namanya pun sedapdah..
    insyaallah kita penuhkan syurga
    allah..amin

    ReplyDelete
  39. Untunglah mereka yang mempunyai sifat lebih sempurna dari Ainul mardhiah

    ReplyDelete
  40. Ada dikatakan bhw lelaki yg mati sahid dpt 72 bidadari. Kenapa dlm setiap kisah tentang syuhadah ni disebut/diceritakan dpt 1 bidadari je....

    ReplyDelete
  41. Jawabnya senang je.....pasangan setiap penghuni surga cuma satu,yg lain2 tu pelayan2nya je....Jika yg mati masih bujang, dia akan dikahwinkan dgn seorang wanita dari kalangan bidadari,jika yg mati sudah beristeri, isterinya itulah pendamping dia di surga kecuali kalau isterinya kahwin lain, si mati boleh memilih samada nak kahwin dgn bidadari ataupun dgn wanita dunia. Allah itu kan Maha Adil.....

    ReplyDelete
  42. nama saya ainul mardhiah saya bidadari syuga

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin,mudahan2..tapi saudari akan jd ketua bidadari

      Delete
  43. assalamualikum..saya nak tanya..ainul mardiah itu banyak ker?sebb para syahid bukn sedikit tapi banyak..jadi ainul mardiah ni diciptakn untuk setiap yang syahid ker(lelaki)...?bagaimana yang sudah berkahwin??adakah isterinya akan jadi ketua kepada bidadari..?jadi ainul mardhiah bukn ketua kepada bidadari? saja tanya untuk tambahn ilmu.

    ReplyDelete
  44. sy nak jugak berangan2 ni.. tapi sy takmo angan melangit, tapak didarat makin goyah... insya'allah... fb sy search M.n. Aiman , terima kasih cerita menarik untuk dikongsikan.

    ReplyDelete
  45. Subhanallah...Alhamdulillah...Allahuakbar....
    Jom kita buru Redho Allah... Tak mau tangguh lagi.... Jom!

    ReplyDelete

Tinggalkan komen anda...Setiap komen anda amat dihargai...
Sila berikan komen dengan penuh adab,Segala Komen yang tidak memenuhi adab,inshallah,akan di delete oleh admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini