Ikuti Blog Ini

Monday, January 6, 2014

Ulamak-ulamak di Sebalik Penghasilan Kitab Fadhilat A'mal

Fadhilat A'mal versi baru lengkap dengan dalil serta syarah hadith merupakan.Fadhilat A'mal dalam Bahasa Arab yang diterbitkan oleh Maulana Muhammad Talha Kandhalawi di bawah Maktabah Yahyawi, Saharanpur, UP India.Kerja-kerja penyelidikan dalam hadith yang dilakukan oleh Maulana Abdur Rasheed Nadwi dan kata pengantar oleh Maulana Muhammad Rabe Hasani Nadwi.Kitab ini telah di hadiahkan oleh Maulana Muhammad Razif Mazahiri kepada Ust Dr Fathul Bari ketika beliau menziarahi MUSP tempoh hari.

Kitab Fadhilat A'mal versi terjemahan Bahasa Melayu oleh Maulana Muhammad Razif Mazahiri ini adalah istifadah daripada Maulana Abdur Rasheed Nadwi

1).kitab Fadhilat Al-Quran dan Fadhilat Selawat.Maulana Muhammad Zakariyya rah (1898-1982 M) telah di minta oleh Maulana Shah Muhammad Yasin Naginawi rah (khalifah Maulana Rasyid Ahmad Gangohi rah (1829-1905 M ) untuk menulisnya.


2).Kitab Fadhilat Tabligh,Fadhilat Solat,Fadhilat Ramadhan,Fadhilat Zikir,Fadhilat Sedeqah dan Fadhilat Perniagaan.Beliau rah telah di minta oleh Maulana Muhammad Ilyas rah (1885-1943 M) untuk menulisnya.


Antara kitab yang paling banyak di terjemahkan ke dalam pelbagai bahasa iaitu Kitab Fadhilat A'mal karya Syeikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi rah (1898-1982 M) dan kitab Muntakhab Ahadith karya milik Maulana Muhammad Yusof Kandhalawi rah (1917–1965 M).

2).Hikayatush Sahabah 
Beliau rah telah di minta oleh Maulana Shah 'Abd al-Qadir Raipuri rah ( 1878-1962 M) untuk menulisnya.

3).Fadhilat Haji.Beliau rah telah di desak oleh Maulana Muhammad Yusof Kandhalawi rah (1917–1965 M) untuk menulisnya.

Rujukan :
Aqidah Pengarang Kitab Fadhilat A'mal : Satu Analisis,Halaman 22.
Maulana Abdullah Ma’arofi,Guru Takhasus Hadith di Darul Uloom Deoband.

2 comments:

  1. knapa ramai yg tentang kitab2 ni...

    ReplyDelete
  2. sebab mereka tidak di dedahkan dengan perkara yang sebenar

    ReplyDelete

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini