Ikuti Blog Ini

Monday, September 19, 2016

Maulana Yunus Junfuri dan sifat tidak berputus-asa.

Maulana Yunus Junfuri menceritakan pengalaman beliau belajar dengan Maulana Zakariya Kandahlawi rah.
Ada sekali tu, aku telah dimarahi oleh guruku (Maulana Zakariya Kandahlawi) kerana tersalah membaca ibarat dihadapan guruku, lalu guruku begitu marah dan berkata " kenapa bodoh sangat kamu ni ". Selepas dimarahi oleh guruku, lalu aku seolah-olah berputus - asa.

Tiba-tiba, ada satu suara datang membisik di telingaku memberitahu bahawa " teruskan mempelajarinya, kebodohan kamu tidak akan hilang selagi mana kamu berputus -asa ". Maulana yunus Junfuri berkata ketika mendengar suara itu, aku merasakan seperti baru mendapat satu kekuatan baru. Sejak dari itu, aku telah " talakkan " sifat berputus asa dari hidup aku.

Maulana Yunus Junfuri berkata bahawa aku mulai mengajar Sahih Al-Bukhari pada usia 33 tahun iaitu sekitar tahun 1967 M. Dan " sekarang alhamdulillah, tidak ada satu kitab hadith yang aku tidak membaca melainkan kesemuanya aku telah membacanya " .

Rujukan
Dars Bukhari Maulana Yunus Junfuri حفظه الله.

0 Komen kat sini:

Post a Comment

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini