Ikuti Blog Ini

Friday, April 1, 2016

Maulana Zakariyyā al-Kandhalawi dan Para Muridin

Saya teringat cerita Maulana Sayyid Shahid al-Saharanfurī tempoh hari mengenai kehidupan harian datuknya iaitu Maulana Zakariyyā al-Kandhalawi رحمه الله .
Menurut Maulana Shahid, Maulana Zakariyyā رحمه الله akan memperuntukan masa beliau untuk bersama dengan para muridnya yang datang untuk berzikir ijtima'i bersama dengan beliau. Kebanyakan para muridnya ini datang dari kawasan yang jauh-jauh yang menyebabkan mereka terpaksa menjadi tetamu Maulana Zakariyyā رحمه الله .

Sepanjang mereka menjadi tetamu Maulana Zakariyyā رحمه الله، mereka telah diberikan makan & minum oleh maulana Zakariyyā رحمه الله . Jumlah mereka tidak kurang dari 50-100 orang. Semua makan-minum mereka ditanggung oleh maulana Zakariyyā رحمه الله .
Maulana Zakariyyā رحمه الله langsung tidak pernah meminta duit perbelanjaan harian mereka. Bahkan ada di antara mereka berkata, sepanjang kami menjadi tetamu kepada maulana Zakariyyā رحمه الله ، kami tidak pernah lapar.

Kata Maulana Shahīd, sebenarnya apa yang telah dibuat oleh maulana Zakariyyā رحمه الله itu ialah sifat Ikram maulana Zakariyyā رحمه الله dalam melayani tetamu dan sikap Maulana Zakariyyā رحمه الله dalam mendidik para muridnya dalam menghargai para salik.

Lihatlah,Para mursyid yang berjalan atas Tarīqat Sufi yang haq mereka sanggup berhabisan harta dalam membentuk peribadi para muridnya. Tarbiah tidak terbentuk dengan sendiri melainkan tunjuk ajar daripada mursyid yang kamil.

Mursyid yang kamil tidak akan menyusahkan para muridnya apatah lagi bertindak mengumpulkan kekayaan atas jalan kesufian. Mursyid yang bertindak mengumpulkan kekayaan melalui para muridnya atas nama kesufian adalah seorang yang khianat terhadap disiplin kesufian itu sendiri. Dirinya langsung tidak layak digelar sebagai mursyid apatah lagi untuk dinisbahkan dengan kesufian.

Nota Penting

[1]. Kisah ini diceritakan oleh Maulana Sayyid Shahid al-Saharanfurī ketika mengadakan majlis bersama beliau di Masjid  Di Raja Sultan Ismail Petra Kubang Kerian,Kelantan pada 3/2/2016.

0 Komen kat sini:

Post a Comment

Tinggalkan komen anda...Setiap komen anda amat dihargai...
Sila berikan komen dengan penuh adab,Segala Komen yang tidak memenuhi adab,inshallah,akan di delete oleh admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini