Ikuti Blog Ini

Saturday, April 23, 2016

Seribu Satu Kekalutan bagi Pendakwah


Melihat kepada kemelut yang dihadapi oleh Dr Zakir Naik, Mufti Menk dan beberapa pendakwah lain ketika berdakwah di sesebuah negara dek kerana mereka cuba menyentuh beberapa isu yang boleh mengundang kontroversi masyarakat ketika berdakwah.

Secara insafnya, saya merenung jauh ke dasar hati saya ini, lantas saya teringat akan hikmah besar apabila para Masyaikh Jemaah Usaha Dakwah & Tabligh (JT) menggariskan usul (tertib) ketika sedang berdakwah (khuruj fi sabilillah) kepada ahli mereka sebagaimana berikut :

1. Jangan bercakap isu semasa dan politik
2. Jangan bercakap isu khilafiah / mazhab
3. Jangan sentuh perbezaan pangkat, keturunan dan darjat
4. Jangan meminta derma

Berapa ramai dalam kalangan kami (yang mengikuti dakwah metodologi/kaedah JT) yang telah dikritik, ditohmah, difitnah, dikeji dan sebagainya lagi kerana berpegang dengan usul ini ketika berdakwah. Itu belum lagi (JT) dituduh sebagai jemaah yang jumud/ primatif, tidak mengikuti keadaan semasa ketika menyampaikan dakwah. Dituduh tidak prihatin akan keadaan umat Islam dek kerana tidak cakna dengan isu semasa yang melanda umat Islam itu biasa. Begitu juga dituduh sebagai jemaah yang tidak syumul dek kerana tidak menyantuni politik demokrasi itu rasanya banyak kali dah.

Tapi alhamdulillah ala kullihal, rupanya inilah hikmah besar. Sekadar pemerhatian saya, dakwah (JT) begitu subur dan telah sampai ke seluruh pelosok dunia tanpa menyentuh langsung 4 empat perkara tersebut. Berapa ramai manusia yang kembali sujud kepada Allah asbab pergerakan usaha dakwah (JT) ini. Semoga Allah menjaga usaha dakwah ini daripada fitnah dan gemerlapan dunia, semoga Allah istiqomahkan kita semua dan semoga Allah amkan hidayah bagi setiap umat manusia.

P/s : Usul dalam (JT) ialah benteng daripada pandangan mata orang zalim.

0 Komen kat sini:

Post a Comment

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini