Ikuti Blog Ini

Friday, March 6, 2009

Sambutan Maulud Nabi saw.


makan Rasulallah saw.

Salam,
DATARAN Merdeka bakal melihat perhimpunan terbesar umat Islam, Isnin ini sempena sambutan Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan 1430 Hijrah yang dijangka dihadiri 100,000 hadirin termasuk kontinjen yang akan berarak sambil berselawat memohon kesejahteraan ke atas junjungan Rasulullah SAW.

Perhimpunan sempena memperingati hari kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad SAW itu bertujuan memperlihatkan penyatuan umat Islam yang secara tidak langsung menjurus kepada perpaduan masyarakat di negara ini.

Semua orang bila time nak sambut maulud saje,naik semangat lain macam,yang pernah kenal sunah Nabi pun,teringin nak sambut.yang anehnya bagi saya,bila ada usaha nak menghidupkan kembali sunah,usaha ini cepat-cepat di nafikan oleh mereka,bila ada orang datang nak ajak mereka,menghidupkan kembali sunah,mereka buat endah tak ehdah je, pelik betul umat hari ini.

Penulis pernah berjumpa dengan seorang mualaf cina yang baru 2 tahun masuk Islam,dia kata dalam usaha dakwahlah,dia telah pelajari sunah dan terus mengamalkannya.Bayangkan tuan2,bertapa mujahadahnya dia untuk amalkan sunah,itu mualaf,bukan original muslim,bila penulis peluk mualaf ini,mualaf ini terus berkata,peluk ini sunah ni,aduh tersebak penulis.

Pernah berlaku kepada penulis,bila penulis sedang membersihkan mulut menggunakan miswak,penulis telah ditegur oleh beberapa orang kanak2 yang berkata kepada penulis,abang ni miskin sungguh,gosok gigi pun guna kayu..(dalam hati dah gelak dah)dan selang beberapa hari kemudian,datang seorang kanak2,lalu memberikan penulis berus gigi.

3 comments:

  1. "Allahuma salli ala Muhammad wa ala aali Muhammad" (SAW)

    ReplyDelete
  2. I think you got this a bit off (yang last tu). Secara dasarnya yang sunnah ialah aktiviti gosok gigi tersebut i.e. keperluan menjaga hygiene, bukan semestinya objek apa yang digunakan.

    But obviously kalau nak lagi dekat dengan Rasulullah pun lagi bagus, tapi that's up to the individual - tak perlulah menempelak secara rambang as if orang lain yang tak buat sampai tahap tu macam salah pula.

    Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  3. Ya...Allah...berkaillah orang yg mengikuti sunnah rosullullah ..ya Allah...

    ReplyDelete

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini