Ikuti Blog Ini

Friday, February 13, 2009

Targhib Jemaah Masjid



Salam...

* Untuk jadikan dakwah sebagai maksud hidup ialah perlu mempunyai 2 hubungan iaitu hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia.Kalo kedua2 atau salah satu tiada,maka tidak dinamakan amalan jemaah masjid.
* Nabi musa selepas berjaya melepaskan diri dari kepungan Firaun telah tinggalkan kaumnya selama 40hari untuk buat hubungan dengan Allah di Bukit Tursina.Tengok,apa yang terjadi kepada kaumnya,telah disesatkan oleh Samiri.
* Nabi SAW siangnya buat hubungan dengan manusia dan pada malam harinya buat hubungan dengan Allah dan natijahnya Allah beri sahabat2 kepada nabi.
* Nabi SAW semasa di Mekah telah buat hubungan dengan Allah selama 6 tahun,kurang hubungan dengan manusia,hasilnya lebih kurang 60 orang sahabat saja yang masuk Islam.
* Tapi selepas Nabi berpindah ke rumah Al-Arqam,13 tahun diambil untuk buat hubungan dengan Allah dan manusia,dan hasilnya lebih kurang 1000 ja yang dapat hidayat.
* Sebab ulama bagi tahu,hubungan dengan Allah tidak berapa tawajuh lagi sebab nabi buat hubungan dengan Allah dirumah Al-Alqam,lumrahnya,dirumah mesti ada cerita dunia.
* Perintah Allah hijrah madinah,dirikan masjid untuk buat hubungan dengan Allah dulu,selepas itu baru jumpa manusia..maka lebih kurang 10 tahun saja di Madinah,maka telah lahir lebih kurang 200 ribu sahabat.

7 comments:

  1. betapa pentingnya hubungan dengan Allah

    ReplyDelete
  2. Allah Taala bagitau dlm Quran:"Berjayalah orang beriman!" Hanya dgn iman kita akan berjaya. Macamana nak pastikan iman kita ni dah diperakui oleh Allah dan Rasul? Paling shorcut... bawa diri dan umat ke masjid! Rasulullah s.a.w. kata: Bila kamu tengok satu orang duk ulang-alik ke masjid, maka persaksikanlah baginya dengan keImanannya!
    Rasulullah s.a.w. sendiri jadi saksi atas keimanan orang yg selalu mengimarahkan masjid.
    Itu baru yg bawa diri sendiri pergi masjid, mcmana agaknya kesaksian Rasulullah s.a.w. kpd orang yang dgn penuh susah hati dna kasih sayang, siang malam usaha pujuk rayu umat utk datang kpd masjid??

    Oh Allah... terimalah si faqir ini...! :-(

    ReplyDelete
  3. Hmm....masjidlah tempat kita mendekati Allah , diri sendiri, dan bersahabat.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum,

    Doa dari Mak Cik, semuga kamu akan berjaya di dunia dan Selamat di akhirat, InsyaAllah.

    ReplyDelete
  5. assalammualaikom fuad akmal, syukur dan terima kasih hadir ke blogbicara.

    Sahabat itu bukan bila kau berkongsi kesukaan
    sahabat itu bukan bila kau berkongsi perasaan
    sahabat itu bukan bila kau berkongsi kegembiraan
    sahabat itu bukan bila kau berkongsi keriangan

    sahabat itu bila kau berkongsi perjuangan
    dan perjuangan itu tak kenal erti perpisahan

    *kota sarang semut mengamit kenangan aku

    ReplyDelete
  6. Benar Mak Su...dalam solat kita sebut Allahuakbar dulu baru kita sujud ke...apa ke..

    Gunawan Aziz,saya teringat kisah pelacur masuk surga kerana ikram kucing,manusia Allah bagi surga mcm na ye,,bila manusia selamatkan manusia yang lain dari jd penghuni neraka selamanya...

    betul kata Tie .

    melayuangkat jangan doakan saya sorang,segan plak saya,doa la seluruh umat...<_>



    Salam ziara pianed.

    salam,tuan zamrie pernah datang kota srg semut ke...xjauh dah dari rumah saya...

    ReplyDelete

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini