Ikuti Blog Ini

Wednesday, July 27, 2016

Suhbāh Maulānā ‘Abd Hafīz al-Makkī bersama Hadrat Jī Maulānā Inām al-Hasan رحمه الله

Maulānā ‘Abd Hafīz al-Makkī telah menceritakan bahawasanya beliau merupakan sahabat rapat kepada Hadrat Jī رحمه الله meskipun usia beliau lebih kurang sebaya tetapi beliau begitu menghormati Hadrat Jī رحمه الله. Pada ketika itu, seorang doktor telah menasihati Hadrat Jī رحمه الله supaya banyakan berjalan kaki kerana penyakit jantung yang dihadapi oleh beliau. 

Hadrat Jī رحمه الله telah mengajak Maulānā Makkī untuk menemani beliau berjalan.
Hadrat Jī رحمه الله telah berjalan kaki dari markaz Nizamuddīn sampai ke Makam Humayun. Apabila mereka memasuki makam tersebut, Hadrat Jī رحمه الله telah menunjuk sebuah bilik di mana bilik tersebut hanya memuatkan seorang sahaja untuk memasukinya. Hadrat Jī رحمه الله telah memberitahu Maulānā Makkī bahawa di dalam bilik itulah selepas beliau mengambil bai'ah dari Maulānā Ilyās rah beliau telah disuruh oleh Maulānā Ilyās رحمه الله untuk menyempurnakan zikir beliau di bilik kecil tersebut. Antara permulaan zikir Hadrat Jī رحمه الله ialah perlu menyempurnakan 120 ribu kali lafaz الله ". Saya (Hadrat Jī رحمه الله) selalu datang ke sini untuk menyempurnakan zikir saya.

Kebiasaannya pada musim panas, saya akan menyempurnakan segala zikir saya ( selepas fajar ) sehingga jam 11 pagi manakala di musim sejuk saya akan menyempurnakan segala zikir saya (selepas fajar) sehingga zohor. Pada ketika Hadrat Jī رحمه الله belum menjadi Hadrat Jī (Amir bagi Jemaah Tablīgh lagi).

Rujukan
Maulānā 'Abd Hamīd Ishaq, Haqiqat -e zikr, Khanqāh Akhtari, Azaadville, hlm 29-30

0 Komen kat sini:

Post a Comment

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini