Ikuti Blog Ini

Friday, May 8, 2015

Polemik Hadith 100 pahala Syahid

‪#‎Adakah‬ hadīth pahala seratus syahid bertentangan dengan hadīth yang sahīh sebagaimana dakwaan sesetengah pihak lalu bertindak menghukum hadīth ini (seratus (pahala) syahid) sebagai mungkar.


Jom kita baca apa pandangan Muhaddīth al-asr Syaikh Maulānā Yunus al-Joufurī berkaitan permasalahan ini.

من تمسك بسنتي عند فساد أمتي فله أجر مائة شهيد
“Barangsiapa yang berpegang teguh dengan sunnah aku dizaman kerosakan (umat) baginya (pahala) seratus syahid”



‪#‎Komentar‬ Maulānā Yunus al-Joufurī

1. (Hadīth) satu pahala syahid atau seratus pahala syahid itu boleh disampaikan, ianya tidak berlaku pertentangan antara satu sama lain. Boleh jadi sesetengah keadaan satu (pahala syahid) dan pada sesetengah keadaan lain seratus (pahala syahid). Ianya bergantung kepada tahap mujahadah dalam amalan sunnah itu sebagai contohnya.
2. Kadangkala apabila satu sunnah yang diamalkan seolah-olah amat berat di sisi nafsu maka ianya dikira berjihad sehingga pahalanya menyamai dengan pahala syahid.
3. Dan boleh juga seratus itu bukan bermaksud tahdidan iaitu spesifik bahkan ianya menunjukkan kepada takthiran iaitu mengambarkan banyak (sunnah).
4. Dan apabila semakin berat (sunnah) itu maka semakin besar pahalanya sehinggalah sampai kepada pahala seratus syahid.
5. Dan jika ianya digunakan untuk satu sunnah pun ianya bukannya satu perkara yang ba’id (jauh).

-Ditulis oleh Maulānā Abdullah Amir hasil faedah dari Maulānā Yunus al-Joufurī dalam al-Yawaqit al-Ghaliyah, Jilid 1, terbitan Majlis Dawat ul Haq, Britain, (2010), hlm 25-26.

0 Komen kat sini:

Post a Comment

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini