Ikuti Blog Ini

Thursday, October 16, 2014

Kepentingan Takbiratul Ula oleh Akabir Deoband

Kisah yang pertama :

Qutb Irsyad Maulana Rashid Ahmad Gangohi رحمه الله تعالى pernah menghadiri satu perhimpunan di Darul Uloom Deoband. Pada masa yang sama, majlis itu telah dihadiri oleh ramai orang sehingga telah menyebabkan sedikit kelewatan buat Maulana Rashid Ahmad Gangohi رحمه الله تعالى untuk pergi ke masjid bagi menunaikan solat. Apabila Maulana Rashid Ahmad Gangohi رحمه الله تعالى telah sampai ke masjid, iqamat pun telah dilaungkan. Selepas solat, Maulana Rashid Ahmad Gangohi رحمه الله تعالى  telah menangis dengan teresak-esak dan dengan penuh penyesalan beliau berkata bahawa, pada hari ini saya telah terlepas takbiratul ula yang saya jaganya selama lebih 20 tahun. [1] 

Kitab Bazlul Majhud fi Hall Abi Dawud, syarah kepada sunan Abu Daud sumbangan Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri رحمه الله تعالى.

Kisah yang kedua : 

Maulana Zafar Ahmad Uthmani رحمه الله تعالى  berkata bahawa 'Saya telah tinggal selama enam tahun untuk berkhidmat kepada Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri رحمه الله تعالى . 
Tidak pernah sesekali, aku melihat Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri رحمه الله تعالى terlepas takbiratul ula. Walau bagaimanapun,satu ketika apabila mulut Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri رحمه الله تعالى  mulai mengeluarkan darah secara berterusan dan dalam masa yang sama, beliau masih berterusan untuk mengambil wudhu untuk menunaikan solat Subuh. Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri رحمه الله تعالى  kemudian menghantar isyarat kepada makmum yang lain bahawa jemaah solat itu tidak perlu ditangguhkan (untuk menunggu beliau). Kata Maulana Zafar Ahmad Uthmani رحمه الله تعالى , ketika itu baru aku melihat bahawasanya beliau (Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri رحمه الله تعالى ) telah kehilangan takbiratul ula, walaupun bagaimanapun, pada solat subuh pagi itu, beliau berjaya mendapatkan rakaat pertama bersama jemaah. [2]
____________________________

[1]. Tazkiratul Rashid, jilid 2, m/s 16

[2]. Tazkirat-ul-Khaleel, p. 345

0 Komen kat sini:

Post a Comment

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini