Ikuti Blog Ini

Friday, March 25, 2016

Seribu Satu Kegembiraan

Hati saya menjadi sayu tatkala melihat lembaran foto-foto ini, barangkali satu manifestasi berjaya diterjemahkan melalui lembaran foto-foto ini. Ramai yang berkongsi kegembiraan atas perkara ini, mungkin sebagai satu isyarat bahawasanya prinsip keterbukaan dan toleransi bernuansa akhlak dan adab semakin diterima dalam kalangan masyarakat kita.




Alhamdulillah ala kullihal, ketika saya menulis bicara ini, beberapa kali saya berhenti mengenang kembali beberapa peristiwa lalu, peristiwa yang menjadi titik tolak kepada kebencian yang pernah terpahat di sanubari saya. Namun disebalik peristiwa ini, saya dan rakan-rakan yang terlibat dalam Usaha Dakwah & Tabligh telah diajar oleh para masyaikh kami supaya memaafkan kesalahan umat, kami juga diajar agar selalu menyalahkan diri sendiri. Inilah maqasid/objektif dari usaha dakwah iaitu " menginginkan kebaikan untuk umat ".




Semoga ziarah mahabbah ini menjadi titik pertemuan bagi kedua-kedua gerakan Islam ini untuk terus melangkah ke hadapan dengan memacu umat kepada syariat Ilahi. Masing-masing dengan metodologi dakwah masing-masing. Masing-masing berjalan di atas ijtihad dari ulama masing-masing. Parti PAS dengan gerakan politik demokrasinya manakala Jemaah Usaha Dakwah & Tabligh (JT) dengan usaha memakmurkan masjid dan mengubah kondisi umat Islam secara tuntasnya.

Sebagai menutup bicara picisan ini, saya menyeru kepada semua penggiat bagi kedua-dua gerakan ini supaya memegang paksi keterbukaan dan toleransi ini agar ianya dapat meroboh segala api permusuhan yang telah terpahat buat sekian lama. Berhentilah dari menyalahkan gerakan lain, berhentilah dari mengkritik gerakan lain,sebaliknya bawa dan tenggelamkan umat Islam dalam keluasan kerahmatan Ilahi.

0 Komen kat sini:

Post a Comment

Tinggalkan komen anda...Setiap komen anda amat dihargai...
Sila berikan komen dengan penuh adab,Segala Komen yang tidak memenuhi adab,inshallah,akan di delete oleh admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini