Ikuti Blog Ini

Monday, March 14, 2016

Perbezaan‬ antara majlis Imām al-Madanī dan Imām al-Tāhanwī

Pernah ditanya kepada Muftī Mahmūd Hasan al-Gangohī, apakah perbezaan antara majlis yang dikendalikan oleh Imām al-Madanī dan majlis yang dikendalikan oleh Imām al-Thanwī?

Maka Muftī Mahmūd menjawab, “ Majlis yang dikendalikan oleh Imām al-Thanwī sangat menekan pengislahan hati masyarakat manakala majlis yang dikendalikan oleh Imām al-Madanī sangat menekan keselesaan hati masyarakat.


Muftī Mahmūd mencerikan satu kisah mengenai usaha Imām al-Madanī dalam menyantuni tetamu yang datang untuk duduk dalam majlis beliau. Selepas Imām al-Madanī selesai pengajaran (kelas Hadīth sahīh al-Bukhārī), beliau telah melawat Mehmān Khānā (rumah duduk tetamu) dan beliau telah mendapati bahawasanya seorang lelaki sedang berada di dalam rumah tetamu tersebut. Maka Imām al-Madanī telah bertanya kepada lelaki tersebut ? adakah tuan sedang berehat ? maka lelaki itu menjawab , bagaimana saya mahu berehat sedangkan saya tidak ada alas tidur, yang saya ada hanya tikar kayu (tikar biasa-biasa ja).


Apabila melihat keadaan lelaki tersebut, maka Imām al-Madanī telah pergi ke rumahnya untuk membawa alas tidur beliau sendiri untuk diberikan kepada lelaki tersebut demi untuk keselesaian lelaki tersebut. Sementara itu Imām al-Madanī telah menghabiskan malamnya dengan beribadat sepanjang-panjang malam.


Rujukan 

Muftī Muhammad Farooq al-Meerutī, Malfūzat Muftī Mahmūd Hasan al-Gangohī, terbitan Madrasah Taleemuddeen Publishing, (2012), Jilid 2, m/s 415.

0 Komen kat sini:

Post a Comment

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini