Ikuti Blog Ini

Friday, January 29, 2016

Syaikh Farid al-Bajī dan Maulānā Yunus al-Joufurī

Ada sahabat kami, kirimkan satu gambar Syaikh Farid al-Bajī حفظه الله sedang talaqqī Sahīh al-Bukhārī secara khusus dengan Syaikh Yunus al-Joufurī حفظه الله . [Pengajian talaqqī bersama Syaikh Maulānā Yunus al-Joufurī حفظه الله ada dua bahagian 1. Bersama pelajar Daurah al-Hadīth 2. Talaqqi khusus di bilik beliau (yang no. 2 biasanya yang datang dari jauh dan dihadiri beberapa orang sahaja)].

Tokoh mazhab Malikī dan Asya'īrah yang juga Muhaddīth Tunisia Syaikh Farid al-Bajī حفظه الله sedang membaca Sahīh al-Bukhārī di depan Syaikh Maulānā Yunus al-Joufurī حفظه الله (murid utama Syaikh Maulana Zakariyyā al-Kāndhalawī رحمه الله ).

Banyak istifadah yang diambil oleh Syaikh Farid al-Bajī حفظه الله khususnya kefahaman Syaikh Maulānā Yunus al-Joufurī حفظه الله terhadap Sahīh al-Bukhārī. Syaikh Farid حفظه الله sanggup travel dari Tunisia ke Saharanfur, India semata -mata untuk mempelajari ilmu hadīth dari Syaikh Maulānā Yunus al-Joufurī حفظه الله .

P/s: sapa yang tak kenal Syaikh Farid al-Bajī حفظه الله ، boleh baca biografi beliau di sini http://www.aslein.net/showthread.php?t=15250

Manakala Syaikh Maulana Yunus al-Joufurī حفظه الله ialah murid utama dan kesayangan Maulānā Zakariyyā al-Kāndhalawī رحمه الله ialah Syaikh al-Hadīth di Jamiah Mazahir al-Ulum yang telah mengajar Sahīh al-Bukhārī Selama 48 tahun iaitu sejak dari tahun 1968M.

1 comment:

  1. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    FadoExpress là một trong những top công ty chuyển phát nhanh quốc tế hàng đầu chuyên vận chuyển, chuyển phát nhanh siêu tốc đi khắp thế giới, nổi bật là dịch vụ gửi hàng đi đài loangửi hàng đi pháp và dịch vụ gửi hàng đi canada uy tín, giá rẻ

    ReplyDelete

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini