Ikuti Blog Ini

Saturday, August 23, 2014

Nasihat Daripada Haji Abdul Wahab حفظه الله

Pernah sekali di dalam kelas, guruku menceritakan tentang kisah seorang lelaki yang khuatir akan rezeki anak-anaknya. Cerita tersebut adalah seperti berikut.

Sekali, satu orang lelaki tua telah datang kepada Haji Abdul Wahab حفظه الله [1] dan telah meminta beliau mendoakan anak-anaknya. Lelaki tua itu berkata kepada Haji Saheb حفظه الله [2]  bahawa beliau mempunyai 3 orang anak, yang pertama seorang hafiz Al-quran, yang kedua sedang belajar Kejuruteraan dan yang ketiga sedang belajar Kedoktoran.

Kata lelaki tua ini kepada Haji Saheb حفظه الله, Haji Saheb حفظه الله tolong doakan rezeki anak saya yang sulung ini kerana beliau seorang hafiz Al-quran !, kemudian Haji Saheb حفظه الله bertanya, kenapa kamu tidak minta untuk aku doakan sekali 2 orang lagi anak kamu? Lelaki tua itu pun menjawab bahawa kedua-dua anaknya ialah sedang belajar Kejuruteraan dan Kedoktoran. Aku tidak khuatir akan rezeki mereka berdua, cuma yang aku khuatir ialah rezeki anak aku yang menjadi hafiz Al-Quran ini.


Rezeki orang-orang yang bertakwa sudah dijamin oleh Allah سبحانه و تعالى

Mendengar penjelasan oleh lelaki tua itu, Haji Saheb حفظه الله terperanjat dan lantas memarahi seraya berkata kepada lelaki tua itu, kamu yang sepatutnya lebih risau akan rezeki kedua-dua anak itu iaitu yang sedang belajar Kejuruteraan dan Kedoktoran kerana mereka tiada jaminan perlindungan rezeki dari Allah سبحانه و تعالى tetapi seorang yang menghafal Al-Quran, pasti Allah سبحانه و تعالى yang akan memilihara  rezekinya sebagaimana Allah سبحانه و تعالى memilihara perkataanNya di dalam Al-quran. Insyallah.

Apabila mendengar nasihat Haji Saheb حفظه الله, terus lelaki itu beredar dan terpancar penyesalah diraut wajahnya kerana sangkaan buruknya terhadap urusan rezeki anaknya itu. Tak lama kemudian seperti mana yang diceritakan oleh guruku bahawa lelaki tua itu telah berjumpa kembali dengan Haji Abdul Wahab حفظه الله dengan memberitahu bahawa beliau mengambil keputusan untuk menjadikan kesemua anak-anaknya sebagai hafiz Al-quran.



Nota Kaki
__________________________________

1. Haji Abdul Wahab حفظه الله @ Syeikh Abdul Wahab حفظه الله  ialah seorang penanggungjawab Dakwah/Tabligh di pusat Dakwah negara Pakistan iaitu Markaz Raiwind,Punjab, Pakistan. Seluruh kehidupan beliau dihabis di dalam kerja-kerja agama.Beliau banyak berdamping dengan ulamak seperti Maulana Ali Lahori rah, Maulana Muhammad Ilyas Kandhalawi rah, Maulana Muhammad Yusof Kandhalawi rah, Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi rah dan ramai lagi.Beliau juga turut berbi'at dari segi jalan kerohanian (tariqat Chistiyyah) di tangan Maulana Abdul Qadir Raipuri rah. Beliau antara khalifah Maulana Abdul Qadir Raipuri yang masih hidup. ( Rujuk Sawanih Maulana Abdul Qadir Raipuri rah oleh Maulana Abul Hasan Ali An-Nadwi rah).

2. Haji Abdul Wahab juga dikenali sebagai Haji Saheb di Pakistan.

0 Komen kat sini:

Post a Comment

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini