Ikuti Blog Ini

Friday, August 8, 2014

Amalan Khas Para Masyaikh Ketika di Timpa Musibah

Situasi di Palestin kini kian meruncing, tiada perlindungan daripada mana-mana negara, melainkan perlindungan Allah سبحانه و تعالى. Oleh itu, kembalikan tawajuh ummat Islam kepada Allah سبحانه و تعالى. Dulu, ketika fitnah Komunis melanda umat Islam di negara-negara bekas jajahan Soviet Union, para masyaikh Dakwah dan Tabligh tidak putus-putus berdoa. Pernah sekali, Maulana Muhammad Umar Palanpuri rah berkata kepada seorang ahbab dari negara Uzbekistan bahawa sudah 15 tahun aku istiqomah berdoa buat negara kamu. Hari ini kamu jadi saksi bahawa Allah  سبحانه و تعالى menqabulkan doa aku dengan membawa kamu dihadapan aku.

Maulana Yusof Motala حفظه الله, murid kepada Qutub Aqtab Raisul Muhadithin Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi rah telah ditanya mengenai situasi di Palestin, maka beliau menjawab, terus istiqomah memohon doa akan tetapi membaca juga 125,000 kali sehari dalam kalangan keluarga, kawan-kawan dan mengajak ummat membaca akan kalimah ini.


لا إلهَ إلا أنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظّالِمِيْنَ

Kata Maulana Yusof Motala حفظه الله, ini adalah amalan khas daripada Qutub Aqtab Raisul Muhadithin Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi rah ketika ditimpa musibah. Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi rah ketika ditimpa musibah, beliau akan mengarahkan keluarga terdekat, kemudian rakan-rakan dan orang lain membaca akan kalimah ini.

Sementara itu, Haji Abdul Wahab حفظه الله juga ditanya mengenai perkara yang sama, beliau akan menyuruh membaca 313 kali sehari paling minimum, lebih banyak lagi bagus akan kalimah ini.

لا إلهَ إلا أنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظّالِمِيْنَ

dan ditambah dengan bacaan ini 

 اللهم اِنَّنا نَجْعَلُ فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِ
يا قهَّار , يا جبَّار , يا مُنْتَقِم , يا الله , يا الله , يا الله , يا رب العالمين

Bacaan ini hendaklah dibaca setiap kali selepas solat  sebanyak 10 kali. Kata Haji Abdul Wahab  حفظه الله, jika seseorang itu tidak ada habuan hidayah di sisi Allah سبحانه و تعالى, pasti Allahسبحانه و تعالى   akan binasakannya.

Semoga Allah سبحانه و تعالى beri kita kekuatan untuk istiqomah atas setiap amalan ini. Kepada Allah سبحانه و تعالى jualah tempat kita mengadu dan memohon pertolongan. Amalan ini telah diijazahkan oleh para masyaikh Dakwah dan Tabligh di Nizamuddin dan Raiwind untuk setiap orang Islam mengamalkannya. Penulis diminta oleh Al-Fadhil Maulana Hamzah Talib حفظه الله untuk menulis akan artikel ini supaya setiap ummah mendapat faedah darinya.

Perlu diingat bahawa tuduhan orang-orang jahil lagi tidak beradap tentang isu Palestin dan isu-isu umat Islam sejagat tidak mendapat tempat dihati para masyaikh Dakwah dan Tabligh adalah tidak benar sama sekali. Bahkan perkembangan yang berlaku di seluruh dunia ini turut mendapat perhatian dari para masyaikh. Mereka merintih dalam munajat mereka, memohon kesejahteraan daripada Allah سبحانه و تعالى buat umat ini. Mereka juga senantiasa berusaha tanpa berputus asa untuk mengajak umat Islam kembali kepada kehidupan yang sebenar, mendekat umat kepada kehidupan sunnah Rasul صلی اللہ علیہ وسلم dan menjauhkan ummat daripada kehidupan orang-orang Yahudi dan Nasrani.

4 comments:

  1. Assalamualaikum

    Memang sedih lihat orang palestin...lagi sedih lihat saudara kita di syria...boleh menitis air mata...ahbab kita ni semua ni memang cekal dan sabar..sebab mereka lebih rapat dengan keturunan sahabat2 nabi...Allah pilih mereka untuk tanggung ujian hebat sebab Allah tahu keimanan mereka...sikit mereka tak mengeluh bahkan suka kpd syahid krn agama Allah

    Wallahua a'lam

    ReplyDelete
  2. Assalam Ustaz....sye nak share boleh x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah saya tulis bahawa memang untuk dikongsi

      Delete
  3. Benar. Inilah amalan utk saya dan semua umat.

    ReplyDelete

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini