Ikuti Blog Ini

Thursday, August 14, 2014

Analisis Ringkas Terhadap Pengajian Agama di MUSP

Ada kawan-kawan meminta saya membuat sedikit analisis mengenai keupayaan corak pengajian yang diperkenalkan di Madrasah MIftahul Ulum Sri Petaling (MUSP) dan perbezaan antara pengajiannya dengan Darul Uloom Deoband.

Sedikit analisis dari saya : 

1.Tiada perbezaan besar, kerana kebanyakan guru-guru hadith yang mengajar di MUSP adalah lepasan madrasah-madrasah yang berorientasikan Darul Uloom Deoband.Antaranya mudir MUSP sendiri iaitu Maulana Abdul Hamid Chin حفظه الله adalah lepasan Darul Uloom Faisalabad,Pakistan. Di Darul Uloom Faisalabad ini, beliau berguru dengan Maulana Abdul Rahman Mianwi rah, Maulana Abdul Haq Akhorwi rah dan Maulana Abdul Halim rah yang mana ketiga-tiga guru Maulana Abdul Hamid حفظه الله ini adalah murid kepada Syeikhul Islam Maulana Sayyid Husain Ahmad Madani rah yang merupakan Syeikhul Hadith pada ketika itu di Darul Uloom Deoband. Hal ini bermakna bahawa para pelajar yang menamatkan pengajian di MUSP akan dianugerah ijazah sanad muttasil para akabir Deoband seterusnya muttasil sehingga ke Amirul Mukminin Fil Hadith Imam Bukhari rah dan seterusnya muttasil sehingga ke Rasulullah صلی اللہ علیہ وسلم .

2. Adapun perbezaan kecil hanya tertakluk atas beberapa muqarar/silibus pembelajaran kerana Darul Uloom Deoband lebih cenderung kepada Mazhab Hanafi dari segi pentarjihan/menguatkan dalilnya manakala MUSP lebih kepada Mazhab Syafie dari segi pentarjihan/menguatkan dalilnya. Adapun dalam perbahasan ilmiah di dalam kelas, pelbagai pandangan dibahaskan bergantung kepada isti'dad/kemampuan para pelajar untuk merungkai setiap permasalahan yang dibahaskan.

3.Usia penubuhan Darul Uloom Deoband sudah hampir menjangkau 150 tahun manakala usia penubuhan MUSP baru hendak menjangkau 15 tahun. Banyak perkara lagi yang perlu diperbaiki,diperkemas dan dipertingkatkan lagi untuk berdiri sama gah dengan Darul Uloom Deoband.Insyallah.

4. MUSP juga tidak hanya menjadikan Darul Uloom Deoband sebagai panduan dalam mengurus madrasahnya, bahkan MUSP juga menjadi Madrasah Arabia Raiwind,Pakistan sebagai panduan. Antaranya teknik pengajian Bahasa Arab di MUSP adalah berorientasikan pengajian di Madrasah Arabia Raiwind. Pengajian Bahasa Arab di Madrasah Arabia Raiwind antara yang dipuji dari segi keberkesananya di dunia arab dan MUSP juga mengaplikasi kaedah pengajian ini untuk para pelajarnya di MUSP.


Pembinaan asrama untuk para pelajarnya sedang giat dilaksanakan. Gambar ini diambil oleh penulis sekitar bulan April 2014.

5. Kebanyakan graduan lepasan MUSP apabila menyambung pelajaran di Timur Tengah (Yaman, Jordan, Mesir, Maghribi) tidak menghadapi masalah dari segi pertuturan Bahasa Arab. Bahkan ada diantara para pelajar lepasan MUSP ini dilantik oleh beberapa Syeikh Arab di sana untuk mengajar pelajar-pelajar lain kemahiran berbahasa arab.

6. Dari segi ilmu alat, para pelajar MUSP diakui menpunyai ilmu alat yang mantap untuk mendalami kitab-kitab besar. Hal ini diakui oleh beberapa orang Syeikh yang datang mengadakan daurah di MUSP. Di MUSP juga ilmu alat amat dititip beratkan kerana untuk menjadi seorang yang faqih dalam disiplin ilmu agama, ilmu alat adalah tunjang utamanya.


Kaedah pengajian di MUSP ini ialah secara duduk bersila, mengikut
kelas (tahun pengajian) iaitu membaca kitab dari awal hingga akhir setiap kitab (dari kulit ke kulit) yang dipelajari dengan dipimpin oleh guru (Qira’at ala al-Syeikh). Pelajar ditugaskan membaca teks hadith dengan betul, kemudian guru memberi ulasan dan syarahan. Gambar ini diambil ketika penulis melakukan lawatan peribadi ke kelas ini sekitar April 2014.

7. Oleh kerana MUSP merupakan milik Jemaah Tabligh Malaysia (Markaz Dakwah/Tabligh Masjid Sri Petaling), maka para pelajarnya juga digalakan mengambil bahagian dalam setiap aktivi dakwahnya. Bahkan jika ada aktiviti besar seperti Ijtimak, para pelajar ini dilibatkan juga seperti melakukan aktiviti khidmat dan sebagainya lantas mewujudkan jambatan penghubung antara para pelajar ini dengan orang-orang awam. Hal ini secara tidak langsung membentuk karakter dan sifat bakal golongan "warisatul anbiya" ini apabila menamatkan pembelajaran nanti.

8. Kebanyakan pengajian kitab (alim) di MUSP, para pelajarnya adalah terdiri daripada para hufaz 30 juzuk dan ini adalah sebagai satu indikasi kepada kemampuan hafalan mereka apabila mereka memasuki pengajian kitab (alim) nanti.


Maktabah MUSP tersimpan barisan kitab-kitab. Gambar ini diambil ketika penulis melakukan lawatan peribadi ke maktabah ini sekitar April 2014.

9. MUSP juga mengorak selangkah kehadapan dengan akan memperkenalkan pengajian peringkat lanjutan Dauratul Hadith iaitu Takhasus Fil Hadith buat pertamanya di Malaysia mengikut sistem madrasah  Dars Nizami di Malaysia. Pengajian peringkat Takhasus Fil Hadith kini dalam proses mengumpul segala bahan-bahan pengajarannya. Pengajian Takhasus Fil Hadith ini akan diajar oleh Maulana Hazim Mazahiri dimana syaratnya (seperti mana yang diterangkan kepada penulis oleh beliau sendiri) ialah mestilah lepasan Dauratul Hadith yang mendapat keputusan Mumtaz/cemerlang dan Jayyid Jiddan/sangat baik dalam imtihan.

10. Ada kalangan para MUSP yang berjaya menyambung pembelajaran peringkat Takhasus dalam bidang Hadith di India, Pakistan, South Afrika. Ada juga yang menyambung pembelajaran di peringkat Takhasus dalam bidang Feqah di Yaman, Mesir, Syria, Maghribi,Jordan dan lain-lain lagi.Hal ini membuktikan bahawa sistem pengajian di MUSP diperakui oleh institusi-institusi pengajian agama di luar negara.

Artikel yang saya cadangkan untuk dibaca selepas artikel diatas.
1. http://wirapendang.blogspot.com/2013/12/pelan-perancangan-madrasah-miftahul.html
2. http://wirapendang.blogspot.com/2014/03/apakah-itu-dauratul-hadith.html
3. http://wirapendang.blogspot.com/2014/04/doa-maulana-zakariyya-kandhalawi-dan.html
4. http://wirapendang.blogspot.com/2014/05/pengajian-dauratul-hadith-darul-uloom.html

P/s : Demikian adalah sedikit sebanyak, analisis ringkas saya secara peribadi terhadap keupayaan MUSP dalam menghadapi cabaran dalam menyediakan ummat Islam kepada satu sistem pengajian turath yang bersistematik dan berkesan di Malaysia.Walau bagaimanapun saya bebas menerima sebarang kritikan,pembetulan daripada mana-mana pihak.

1 comment:

  1. Salam.Bolehkah saudara senaraikan nama2 kitab yg dipelajari di. MUSP dari thn satu higga dauratul hadis? Atau senarai nama kitab bahasa arab sekurang2 nya?

    ReplyDelete

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini