Ikuti Blog Ini

Thursday, November 14, 2013

Fatwa-Fatwa Ulama Mengenai Ajaran Brelwi

Sebenarnya isu golongan Brelwi tidak perlu saya bahaskan di sini kerana sudah banyak fatwa-fatwa dari Institusi pengajian Islam (Dars-i Nizami) seperti Darul Ulum Deoband dan cawangannya yang telah mengeluarkan fatwa mengenai bahayanya aliran Brelwi dan mereka (Darul Ulum Deoband) telah menghukum Brelwi sebagai bukan dari jalan ASWJ (Asya'irah wal Maturidiyah).

Tetapi yang menghairankan saya ialah bagaimana individu-individu tertentu dengan mudah dan langsung tidak membuat kajian dan selidiki telah melemparkan tuduhan yang tidak berasas kepada Akabir Deoband dengan hanya mengambil pandangan dari golongan seperti Brelwi dalam artikel saya sebelum-sebelum ini 1 dan 2.Hal ini merupakan satu penghinaan kepada Institusi pendidikan Deobandi itu sendiri sedangkan institusi itu telah menjadi benteng kepada umat Islam di dunia ini amnya dan khususnya di benua Hind dari mengekang aliran-aliran yang sesat lagi menyeleweng.

Secara asasnya antara aqidah golongan Brelwi ini ialah seperti berikut :

1. Nabi صلی الله علیه وسلم diciptakan dari cahaya.
2. Nabi صلی الله علیه وسلم mengetahui segala perkara ghaib.
3. Nabi صلی الله علیه وسلم sedang melihat dan boleh hadir / datang kepada kita.
4. Nabi صلی الله علیه وسلم berkuasa mutlak (memiliki ikhtiar sepenuhnya).

Di sini saya serta beberapa fatwa dari beberapa Institusi pengajian Islam terkenal di benua Hind. Antaranya ialah dari Darul Ulum Deoband dan Mazahirul Ulum sendiri.


Fatwa rasmi dari Mazahir Ulum  mengenai kesesatan Brelwi 

Kami, yang bertandatangan di bawah ini, ingin menjelaskan kepada semua umat Islam yang kami amat tegas mengikuti maslak Deobandi yang kami terima daripada orang-orang tua. (kanan); kami tidak membenarkan apa-apa kelembutan dalam hal ini.Daripada Muhammad Salman (penolong Pentadbir Mazahirul Ulum),Mufti Abd Rahman (Mufti Mazahirul Ulum) ,Mufti Muhammad Aqil (Ketua guru Mazahirul Ulum) dan Mufti Maqsud Ali (Mufti Mazahirul Ulum).

Fatwa rasmi dari Darul Ulum Deoband

Di sahkan oleh Syeikhul Hadith Mufti Saeed Ahmad Palanpuri (Syeikhul Hadith Darul Ulum Deoband 23/11/1417 H) dan kemudiannya disahkan oleh Mufti Nizam al-Din,(Mufti Darul Ulum Deoband) dan Mufti Zafir al-Din,Mufti Darul Ulum Deoband 25/11/1417H)

Jika mana-mana individu (dari Brelwi) yang tidak mempunyai aqidah seperti aqidah di atas, maka ianya masih dianggap sebahagian daripada aqidah ASWJ. Tetapi jika mana-mana individu mempunyai pegangan aqidah seperti yang dinyatakan di atas, maka ianya tidak dikenali sebagai ASWJ tetapi lebih kepada Ahli Bid'ah (Brelwi).

p/s : Jika mereka yang jahil masih lagi memberikan komentar menghentam Ulama aliran Deoband lagi,saya beranggapan bahawa mereka ini sedang berperang dengan Allah swt kerana Allah swt berfirman dalam satu hadith Qudsi (Riwayat Bukhari ) .

"Barangsiapa yang menyakiti Wali-Ku, maka sesungguhnya Aku mengisytiharkan perang kepadanya."

Semoga Allah swt mengampuni kamu atas keceluparan mulut kamu.

101 comments:

  1. he...he...he...suka-suka je hukum org lain syirik la,murtad la tapi bila org hukum group dia...ooooo...marah,melenting ...tuduh org jahil la..dan mcm2..

    mcm kat barelwi tu tak ada ulama.korang ingat org barelwi tu 100% jahil ke?
    gua dah baca hujjah golongan barelwi n gua baca juga hujjah balas puak deobandi.diorang ad a siarkan debat live dlm youtube n gua tengok mcm mana ulamak deobandi kalah n di hentam teruk oleh ulama barelwi....kesian....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mu x reti bahasa ko...
      mu baca lah teks asal Urdu tu.. apa syubhat Brelwi ni ?
      kalo dh jahil,memang jahil saudara nie... ?
      Yang hukum Brelwi bukan dari jalan ASWJ tu bukan orang2 biasa?
      bukan kutu tepi jalan,bukan pencacai jalanan ?
      tapi Syeikhul Hadith dan para mufti2...

      Kena ingat akhie ? Mufti2 di Darul Ulum Deoband ni bukan mufti yang di lantik oleh kerajaan India,tp di lantik kalngan mufti2 daripada mereka.

      Saya tidak dapat bayangkan betapa jahilnya akhie dengan dangkal membela ajaran Brelwi ni...

      Delete
    2. ha...ha...ha..dlm barelwi pun ada ulamanya,ada ahli hadisnya,ada ahli tasssawufnya dll.mcmana kamu sembrono taqlid buta kpd ulama kamu tu.mana kamu nak campak hujjah ulama barelwi yg membuktikan deobandi tu wahabi...!!!!

      Delete
    3. klu sedara kata ada syubhat barelwi dan mereka dah jawab.diorg pun kata deobandi pun ada syubhat n deobandi jawab.so tengok hujjah sapa yang kuat dan mana yang lemah..bukan taqlid buta je...

      Delete
    4. X baca ke ? atau x tahu baca ?
      Persoalan Brelwi ini bukan dalam perkara furu' tapi perkara usul (aqaid).

      Dalam fatwa dari Darul Ulum Deoband itu sudah menyatakan bahawa apa perkara yang menjadi kepercayaan Brelwi menyeleweng atas jalan ASWJ.

      Ini bukan pertandingan debat antara Deoband vs Brelwi tetapi persoalan aqidah,siapa aqidah yang benar ?

      Jika enta dari aliran Sufi dan jazam ilmu enta,pasti enta akan faham perkara.Jika enta tidak tahu,lebih baik diamkan diri dari berkata2 tentang perkara yang bukan bidang enta.

      Ataupun enta ni pengikut fahaman Brelwi ?
      Jelaskan kepada saya siapakah guru enta , jelaskan sekali sanad pengajian enta ?

      الإسناد من الدين، ولولا الإسناد لقال من شاء ما شاء

      Delete
    5. itu semua tidak penting.gua seorg student history study yg buat berbagai kajian sejarah .kes deobnadi vs barelwi ni termasuk dlm skop kajian yg tidak memilih sumber.gua akan kumpul semua sumber dan akan buat kajian dari sumber tersebut.tak memihak kpd mana-mana.
      tolong jgn hentam kromo.kamu hanya bersumberkan tulisan ulamak kamu shj sedangkan gua semua sumber gua ambik.itu baru adil.

      Delete
    6. tak kan benua india yg sikit punye besar hanya 2 sekolah je (deoband n cawangannya ) yg keluar fatwa pasal barelwi?

      kat mana kamu nak sorok fatwa tahun 1965 oleh majlis ulama kerala yang melibatkan mufti selatan ,timur dan barat india yang menghukum sesat jemaah tabligh?

      Delete
    7. sumber :http://id.wikipedia.org/wiki/Barelwi
      http://id.wikipedia.org/wiki/Deobandi

      bagaimana ulamak kamu boleh menghukum satu golongan yang menguasai sebahagian besar wilayah di india dan pakistan sbg sesat dan kafir?

      berdasarkan sumber itu mereka ada matlamat cita2 murni untuk islam tiba2 ulamak kamu dgn mudah menghukum mereka dgn fatwa yang memalukan..!!!

      memang dasar wahabi yg suka menyesatkan umat islam lain

      Delete
    8. 1. Kalau guna A'la Hadrat tu org barelwi tak kira kat bahgian mana dia duduk.
      2. Fatwa 1965 tu bagi la scanned copy dia
      3. Nak cari fatwa lain, visit sites ahle hadith la spt ahya.org
      4. Sistem persekolah/pengajian turath di India yg terkenal
      a) Dars Nizami oleh Hadrat Syeikh Nizamuddin Farangh Mahalli
      b) Madrasah Rahimiyyah -Hadrat Shah Waliyullah
      c) Dars Nizami Hydrabad Deccan
      Darul Ulum Deoband, Mazaahirul Ulum dan Nadwatul Ulama menggabungkan a dan b.
      Madrasah yg diasaskan oleh datuk dan bapa Khan Saheb adalah di bawah deoband sebelum diambilalih oleh beliau. Sistem pengajian tetap sama tetapi sampai tamat Dars Nizami shj. Utk daurah mereka ke Al Azhar atau Nadwatul Ulama

      Delete
    9. الإسناد من الدين، ولولا الإسناد لقال من شاء ما شاء

      Delete
    10. Seorang pelajar Sejarah tidak sama thiqahnya dengan seorang Ulamak Deoband.
      Akhie kena sedar ? Yang memfatwa tu bukan orang biasa ?

      Akhie tahu ,Deoband dan cawangan memainkan peranan penting dalam membela nasib umat Islam di benua Hind.Mereka mempelopori perjuangan kemerdekaan Indian,menubuhkan negara Pakistan.

      Deoband mendapatkan pengiktirafan dari ulama ASWJ seluruh dunia.

      1.Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah dalam Tarajim Sittah min Fuqaha al-A’lam al-Islami
      2.Syeikh Rashid Rida dalam Al-Minaar dan Hayat Muhaddith Kashmiri
      3.Syeikh Farid al-Baji al-Maliki (ulama Tunisia) sebut nama2 ulama Deoband dalam sanad hadith beliau baca di sini http://www.aslein.net/showthread.php?t=15250
      4.Sheikh Ally Ab baasi (Imam Besar Masjid Aqsa,Palestin) memuji ulama2 Deoband.
      5.Allamah Zahid al-Kawthari dalam Maqalat al-Kawthari
      6.Abuya Alwi Al Maliki mengambil ijazah sanad hadith daripada Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi
      7.Habib Abu Bakar (bapa Habib Omar ).

      Delete
  2. salam semua,wah ...ada lagi topik hangat pagi ni.anyway teman ada sahabat yang belajar di India/pakistan.jadi teman nak sharelah kajian dia ni.belaiu tulis-

    Barelvis . Saya melakukan beberapa kajian mengenai kumpulan ini. Mereka pada dasarnya Sunni Islam. Apa yang membuatkan mereka berbeza adalah cinta luar biasa mereka dan kesetiaan bagi Nabi (s. 'aw ​​). Kumpulan ini telah diasaskan oleh Ahmed Raza Khan Barelvi yang telah menulis banyak buku. Dalam semua ajaran beliau telah menggesa umat Islam bahawa jalan untuk kejayaan yang kekal adalah untuk mengikuti Shariat dan cinta Allah dan cinta kepada Nabi (s. 'aw ​​). Untuk knowlege saya mereka tidak sesiapa yang bersekutu dengan Allah dan dengan sifaat / ciri-ciri Allah. Mereka menganggap Nabi Muhammad (s. 'aw ​​) sebagai manusia yang terbaik, " Rehmat -ul- lil- Aalameen ", messanger terakhir Allah, dan sumber di mana mereka akan mencapai cinta Allah. Mereka percaya bahawa orang-orang yang soleh ( aulia ) hadir pada setiap masa untuk membimbing umat Islam.

    Cinta dan kesetiaan mereka terhadap Rasulullah ( s. 'aw) dinyatakan dalam cara yang berbeza. Ini termasuk menawarkan darud / mendoakan Nabi ( s. 'aw) setiap kali selepas solat beramai-ramai , mempunyai perhimpunan melad (beberapa setiap bulan , ada yang setiap tahun) , puisi kebaktian ( na'at ) untuk memuji sifat-sifat Nabi (s.' aw ), mengedarkan makanan kepada golongan miskin dengan sawab yang pergi ke Propher (s. 'aw ​​), dan untuk mencium mata mereka ( dan menawarkan dua) setiap kali nama Rasulullah ( s.' aw ) akan diambil , untuk menamakan beberapa. Untuk ambil perhatian bahawa majoriti besar orang Islam di Pakistan (terutamanya Punjab) adalah pengikut Barelvi sekolah pemikiran .

    Tindakan ini telah diiktiraf sebagai Bida'a oleh beberapa sarjana Islam. Untuk mengatasi Barelvis , satu lagi kumpulan sedang pesat organzing diri mereka sendiri, yang menggelar diri mereka sebagai " Ahle Hadis " ( ada juga memanggil mereka " wahabis ", saya tidak tahu pasti ). Kumpulan ini mendakwa bahawa semua aktiviti-aktiviti yang dinyatakan di atas , adalah bid'a dan inovasi dalam agama, yang dilarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bralvis adalah saudara-saudara muslim yang sangat bagus. Mereka adalah salah satu daripada pelbagai jenis Sunni Islam. Untuk memanggil mana-mana bralvi atau Sunni atau ahlesunnah atau mana-mana orang Islam yang lain kafir adalah satu dosa.

      Semoga Allah memberi rahmat kepada kami!

      Ini mullah Wahabi mempunyai banyak masa lapang, thats mengapa mereka terus memanggil orang lain yang kafir kecuali orang yang mengikuti abdul wahab atau badut saudi (King Fahad dan keluarga). Bralevis adalah benar Ahle Sunnah wal Jamaah. Wahabis disokong Saudi cuba yang terbaik untuk mengawal masjid-masjid yang pada asalnya dibina oleh Khoon paseena (kerja keras) yang berdedikasi bralevi Sunni Islam di pakistan. Bralevi orang Islam adalah orang-orang yang paling aktif dalam penciptaan Pakistan.

      Delete
  3. Konflik lebih 100 tahun antara Beralwi dan Deoband telah dimulakan oleh Khan Saheb dengan fatwa mengkafirkan Akaabir Deoband. Sejak dari itu Akaabir Deoband hanya mengelar Beralwi sebagai ahli bidaat shj walaupun fitnah ini telah memecahbelahkan umat Islam di benua India. Yang turut difitmah ialah Amir Mujahideen Hadrat Syed Ahmad Shaheed Naqsyabandi Mujaddidi, khalifah kpd Hadrat Shah Abd Aziz (rah) dan cucu Hadrat Shah Waliyullah (rah), iaitu Hadrat Shah Muhammad Ismail Shaheed (rah).
    Selepas kematian Hadrat Syed Ahmad di Balakot pd 1831, Shah Muhammad Ishaq (rah) menyusun semula gerakan waliyullah dengan memberi penekanan taqlid kpd mazhab hanafi dan tasauf/tariqat dlm amalan mereka. Golongan yg meneruskan jihad dan mengikut jalan ini sehingga 1857 adalah Deobandi dan satu lagi golongan yg menolak taqlid dan tasauf ini menggelar diri mereka ahle hadith (mereka lebih mirip kepada salafi/wahabi). Jadi jangan mudah menuduh yg deobandi tu wahabi sebelum anda mengkaji apakah itu Gerakan Waliyullah, yang diasaskan oleh Hadrat Shah Ahmad Waliyullah Ad Dehlawi (rah).
    Satu thesis master telah ditulis oleh pelajar ISTAC berkenaan tasauf, tariqat, deobandi perbezaan dan persamaan dengan barelwi di http://ilmresources.wordpress.com
    Kepada mereka yang suka mencari kebenaran atau cerita yg sebenar boleh baca Sharīat and Ṭarīqat: A Study of the Deobandī Understanding and Practice of Taṣawwuf
    Sekarang ni bulan Muharram. Org Barelwi sangat memuliakan bulan ini, tak boleh nikah dan malam-malam akan kedengaran paluan gendang di darga/kuburan para wali, ada majlis urs dan qauli.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh bagi sumbernya...?

      Delete
    2. kalau sumber itu berdasarkan dari bayan ulamak kamu atau kitab mereka....simpan je lah...sy nak sumber yg berautoriti dari ahli sejarah india sendiri yang lebih nuetral

      Delete
    3. tulisan dlm ruang komen blog tu http://ilmresources.wordpress.com

      Sebenarnya, terdapat banyak alasan yang sama antara Deobandis dan Barelvis. Guru saya, lewat Mawlana 'Abd al-Rahman Ashrafi, semoga Allah memberi rahmat kepadanya, yang mengajar kita Sahih al-Bukhari (Aim 2) pada 2005-2006 di Jami'a Ashrafia, Lahore, sering digalakkan kita untuk melihat persamaan antara Deobandis dan Barelvis. Beliau juga mempunyai kita membaca pengenalan kepada malfuzat Mawlana Ahmad Raza Khan untuk menunjukkan bagaimana hampir Deobandi dan fatwa Barelvi adalah mengenai amalan popular / kaum. Beliau juga berkata, "Jangan memberi perhatian kepada Barelvi kecil-kecilan pendakwah. Mereka sering jahil. Lihat apa yang kanan Barelvi ulama katakan. "Walau bagaimanapun, anda adalah betul, ia seolah-olah kebanyakan ulama Deobandi tidak mahu sebarang andaian dengan Barelvis, dan ini pergi kedua-dua cara.

      Iqbal Sufi merupakan satu lagi personaliti Deobandi, yang cuba untuk merapatkan jurang tetapi dia kuat ditentang oleh ulama Deobandi.

      Mungkin Muslim Barat boleh cuba untuk mengatasi jurang. Semoga Allah memberikan kita Tawfiq untuk menjadi bersatu sebagai satu ummah.

      Delete
    4. lihat ayat : Iqbal Sufi merupakan satu lagi personaliti Deobandi, yang cuba untuk merapatkan jurang tetapi dia kuat ditentang oleh ulama Deobandi.

      **nampak sangat antara deobandi pun bertelagah..

      Delete
    5. barelwi bukan fitnah tapi berdasarkan bukti bila Hadrat Shah Muhammad Ismail Shaheed telah menterjemah kitab 'at tauhid' tulisan muhammad abdul wahab(wahabi) ke bahasa urdu dgn nama kitab 'Takwiyatul iman'.

      dari kita tersebut tersebarnya fahaman wahabi di india.

      Delete
    6. 1. Pernah baca ke kitab tu yg dlm bahasa arab?
      2. Pernahkan tuan baca kitab fiqhul akbar?
      3. Apakah komen sepupunya Shah muhammad ishaq dan shah abdul ghani tentang kitab ini?
      4. Mcmana seorang sufi boleh menerima fikrah wahabi?

      Delete
    7. Apabila ada brkata" nampak sangat sesama deobandi pun bertelagah" anda tidak memahami berbeza pendapat dan anda juga tidak memahami maksud tersirat drp sufi iqbal dan maulana abdul hafiz makki iaitu membawa beralwi ke jln syariat dan sunnah. Amat malang bagi org yg asyiq dengan rasulullah tetapi kekal dlm bidaah.
      Berkenaan dgn bln muharram, ia adalah pengalaman sy waktu tinggal di india

      Delete
    8. Saya juga ingin menambah bahawa selepas barelwi menuduh Syed Ahmad Shaheed dan Shah Ismail Shaheed wahabi, mereka kemudian menuduh kedua2 org mulia ini sebagai ejen british.Cuba tuan tak bernama terangkan, apakah rasionalnya org yg dituduh ejen british berperang menentang british dan kuncu2nya?
      Manakala barelwi pula mengeluarkan fatwa yg mereka tidak mati syahid sebab menentang pemerintah british. Jadi, siapa sebenarnya ejen british?
      Semasa menuntut kemerdekaan india, siapakah ulama barelwi yg ditangkap oleh british dipenjara dan dibuang negara?
      Saya dr generasi 60an dan dlm subjek sejarah form 1-3 kita belajar perjuangan kemerdekaan benua india, pemberontakan sepoi, dan buku sejerah ditulis oleh orang malaysia, tiada satu pun nama ulama barelwi. Adakah ulama2 deoband merasuah penulis utk menulis nama mereka dlm buku sejarah?
      Berfikirlah dengan waras berpandukan cahaya al-quran dan sunnah dengan bimbingan ulamak yg soleh bukan mengikut nafsu, dendam serta logik akal semata.

      Delete
    9. apa tuan nak kata ttg pendedahan ini:

      http://www.falaah.co.uk/refutation/wahabi/80-refuting-deobandi-mufti-part-1-.html

      Delete
    10. perkara ini telah lama dijawab pada tahun 1927 berkaitan dengan mantiq. tuan ada belajar mantiq ka? Ia merupakan perdebatan imkan al-kazhib. Jawapan telah diperakukan oleh Ulamak Haramain Sharifain.
      Bila geng barelwi ni bangkit bab ni, ini menunjukkan kelemahan mereka dalam ilmu mantiq, balaghah dan lughah arabiyyah.
      yak rozi (satu hari) merupakan jawabalas shah saheb kpd mulvi fadl haq khairabadi atas penolakannya atas kitab taqwiyatul iman

      Delete
    11. Untuk pengetahuan tuan tak bernama, Shah Muhammad Ismail Shaheed merupakan the one and only cucu lelaki Hadrat Shah Waliyullah dr anaknya Shah Abdul Ghani. Rupa paras, ilmu dan kecerdikan sama seperti Hadrat Shah. Didik oleh bapanya dan selepas bapanya meninggal beliau dididik Shah Abd Aziz dan Shah Rafiuddin. Pada umur 15 tahun dia pun menghafal 30,000 hadith beserta sanadnya, dibenarkan mengajar hadith dan menerima bai'ah. Hadrat Shah Ismail adalah khalifah kpd Hadrat Shah Abd Aziz.

      Delete
    12. tunjuk buktinya perakuan ulamak haramain tu

      Delete
    13. sila baca di sini https://archive.org/details/Al-muhannadAlaAl-mufannadaqaidUlamaDeobandByShaykhKhaleelAhmad
      This is Arabic-Urdu side by side translation. If you can't read arabic or urdu, do search for english translation on the web.

      Delete
    14. nak tergelak bila tuan kata ilmu mantik..ha...ha...hhaa
      sudah jelas dlm kitab fatawa rashediya beliau tulis Allah can lie...tuan kata ilmu mantik?
      kat mana mantiknye?

      Delete
    15. baca dalam faisla kun munazra ,halaman 32/33 .Ada jawapan tentang jawapan di atas.baca di sini
      http://archive.org/stream/FaislaKunMunazraByShaykhMuhammadManzoorNomanir.a#page/n34/mode/1up

      dan juga baca https://archive.org/details/Al-muhannadAlaAl-mufannadaqaidUlamaDeobandByShaykhKhaleelAhmad

      Kitab itu menerangkan aqidah ulama Deoband dan telah di perakui oleh ulama seluruh dunia.

      Delete
    16. ini mantiknye kat mana plak?
      boleh tolong jelaskan?
      http://deobandihindu.blogspot.com/

      Delete
    17. baca di sini https://archive.org/stream/Al-muhannadAlaAl-mufannadaqaidUlamaDeobandByShaykhKhaleelAhmad/Al-muhannadAlaAl-mufannadtheSwordOnTheDisprovedShaykhKhaleelAhmadSaharanpurir.a#page/n69/mode/2up
      (halaman 70-84)

      Delete
    18. ini teks arabic ,baca pada soalan 23 .
      http://www.archive.org/stream/Al-muhannadAlaAl-mufannadaqaidUlamaDeobandByShaykhKhaleelAhmad/Al-muhannadAlaAl-mufannadaqaidUlamaDeoband-ShaykhKahlilAhmedAl-saharanfuri#page/n13/mode/1up

      Delete
    19. Kitab tersebut di sahkan oleh ulamak ASWJ di seluruh dunia dan di terima sebagai Deobandi Maslak .Antara ulamak tersebut adalah seperti berikut.

      Syeikh Muhammad Sa’id Ba Busayl al-Shafi’i (Mufti Shafi’i di Mekkah)
      Syeikh Muhammad Abid ibn Husiyn al-Maliki (Mufti Maliki di Mekkah)
      Syeikh as-Sayyid Ahmad al-Barzanji (Mufti Shafi’I di Madinah)
      Syeikh Ahmad ibn Muhammad Khayr al-Shinquiti al-Maliki (Madinah)
      Syeikh al-Allama al-Imam Shaykh Saleem al-Bishri (Sheikhul Azhar )
      Syeikh Sayyid Muhammad Abu’l Khayr Ibn Abidin (Ulama Hanafi di Syiria)
      Syeikh Mustafa ibn Ahmad al-Shatti (Ulama Hanbali di Syiria)
      Syeikh Mahmoud Rashid al-Attar (Ulama Hanafi di Syiria)

      Delete
    20. teman perhati hujjah dari tuan blog masih boleh dipertikaikan sbb meletakkan nama berpuluh ulamak itu bukan jawapan.yg sepatutnya tuan tampilkan ialah ulasan atau kenyataan bertulis mereka itu.jawapan m.khalil saharanpuri dlm muhannad itu pun boleh dipertikaikan jugak sbb ia beliau tidak merujuk kpd kitab2 tulisan 4 tokoh ulamak awal deobandi.

      sbb teman dah baca dlm banyak forum luar negara terkait kes ini antaranya kat sini; http://www.sunniforum.com/forum/archive/index.php/t-67509.html

      cuba tuan baca hujjah dari org ini:
      RadiatingAli
      salam:

      I will go through the rest of the post later on, but I just wished to burst the bubble in the first para. Much of the attestations in Husamal Haramayn were revoked. A complete clarification of deobandi aqeeda and views were prepared especially as a response of this dishonest attempt of Maulvi Ahmed Raza Khan Sahib..

      If you can get a copy of the following :

      http://deoband.org/wp-content/uploads/2010/08/muhannad.png

      Al Muhannad Alal Mufannad.

      If you seek detailed clarification which the brother boldly claims that there were no clarification then read the 10s of articles written after the husamal haramayn hit the sub-continent.. Perhaps something like Shihabus Thaqib (Husain Ahmed Madni r.a) , or Faisal Kun Munazira (Manzur Ahmed Naumani r.a).. aur a compilation of these two along with the muhannad as well can be purchased from Darul Isha'at which goes under the name "Aqaid Ulama Deoband aur Husamal Haramayn"

      InshAllah will go through the rest of the post later on..

      :ws:

      Delete
    21. The issue is not about Deobandi Aqeedah as Jammat, issue is what Ashraf Ali Thanvi, Qasim Nanotavi, etc .. wrote in their Books, Al Muhannad does not deal with any of the statements in dispute. Khalil Ahmad made up questions, and their Answers, this was a dishonest attempt to pull wool over the eyes of general public.

      Can you quote me a single statement which Imam Ahmad Raza Khan Barelwi objected on, and Khalil Ahmad adressed that objection in Al Muhannad. Yes the book can be refflection of Aqedah Deobandi Jammat, but surves no purpose in defence of Qasim Nanotavi's statements, or Ashraf Ali Thanvi's statements. The books is on aqeedah of Deobandi Jammat and not on the statement which are in dispute.

      Secondly you claimed that Fatwah were retracted, just a claim, and no written document seals to prove that. SEcondly if someone has retracted Fatwah that would be when Al Muhannad was presented to them, which isnt about the statements in dispute, its about Deobandi Jammats aqeedah. Forexample, book says, gustakh are apostates they are wajib ul qatal, argues so how can we insult RasoolAllah when we beleive this, if someone retracted fatwah after hearing that with husn zan, it hardly is support of statements.

      Please provide a book, fatwah in which Ulamah of Arab world read the actual statements and said we retract our fatwah. Can you show me a fatwah in which Ulamah of Arab world after reading these statements of Qasim Nanotavis:


      1} "Agir bilfarz bad zamana Nabvi [saw] is'see zameen meh kohi Nabi peda ho toh phir Khatamiyat e Muhammedi meh farq nah ahay ga. Cha'h jahay kay aap kay ma'sir kissi aur zameen meh aur Nabi tajweez keeya jahay toh phir bee aap kee KHATAMIAT BADASTOOR QAHIM RAHAY GEE"

      2} "Gharz ihtitaam agir baheh mahni tajweez kiya jaway joh meh nay arz keeya toh aap ka Khatam hona Ambiyah e Ghuzishta hee kee nisbat khas na ho ga. Balqay agir bilfarz aap kay zamanay meh be kahen aur kohi Nabi ho Jab be aap ka khatam hona badustoor baqi rehta heh."

      Said no harm done, my friend we read your statements, and Qasim Nanotavi is our brother, and we support him fully, but please please make sure it isnt refference from Al Muhannad, because that book does not discuss the statements but misleads the public.

      Can you quote me any where khalil Ahmad quoted the original statement of Qasim Nanotavi and people retracted FAtwahs AFTER READING THEM.

      AlMuhannad's case is like this, we say to Hindu you worship the idol you are Kaffir for that, he writes up a question, and says O Muftiyan e karam e deoband I worship one God who created the universe and who sustains the world. But Deobandis say I am Mushrik for this. And Mufti issues fatwah, no you are muwahid, now hes got fatwah of Deobandi Mufti saying he is Muwahid, will that be sufficent proof that he is Muwahid, and will his muwahidness be proven, NO. The reason for which he was declared Mushrik was not for beleiving in Brahma as one, but beleiving in brahma created mini gods who deserve worship.

      Just as Hindu gets fatwah for his innocence Khalil Ahmad got fatwah without actually reffering to disputed statements, but reffered to points on which there is no ikhtilaaf.

      Delete
    22. baca la teks arab tu dulu......


      إملاء الخير خير من السكوت والسكوت خير من إملاء الشر

      Delete
    23. Ini satu perbincangan yg tidak akan ada kesudahan kerana yg sokong barelwi pun xfaham urdu dn xpernah pi india atau pakistan pun.
      Tadi sy sempat mmbaca kitab nazhatul khawatir tulisan maulana abdul hai lucknowi alhusaini, ayahanda maulana syed abul hassan annadwi. Alim ulama deoband dan nadwatul ulama masih menggunakan panggilan maulana dan hadrat kpd khan saheb wlaupun beliau mengkafirkan mereka. Ini menunjukkan akhlaq mereka.

      Delete
    24. Jika ustaz sudi kongsikan point2 di sini,saya alu2kan ...afwan

      Delete
    25. Hal ini merupakan perdebatan ulama. Org awam tidak mampu utk berbincang. Eldest mengajar menghormati ulamak. Deoband dah lama tidak bincang hal ni, pandang hadapan dn teruskan dakwah, ta'lim dn tazkiyah

      Delete
    26. Itulah saya,malas nk melayan mereka2 ni... sudah ada keputusan tentang mereka (Brelwi) ... buat apa nk bincang lagi... setakat kita hok jahil ni,taklid sudah la pada mereka..

      Delete
    27. Setahu sy yg di kafirkan oleh ulamak haramain hanya 4 org ulamak deobandi b6kan semua.tu lah klu dah taklid buta benda yg terang pun x nampak.s3baliknye ulama deobandi yg lain d cop wahabi je.walaupun jeputusan dah ada tapi diragui dan keraguan yg dibangkit kan dlm byk link gagal dijawab oleh org tabligh ditambah fatwa resmi deobandi mengesahkan perkara itu

      Delete
    28. Nampak sangat hg x ngaji....!!!

      Delete
    29. apa punye jawapan!!!
      kalo hang ngaji,jwb la apa jawapannye?

      Delete
    30. betul la dlm husam haramain yg di sebut 4 org nama tu je.
      mana ada kata seluruh deobandi
      tn blog ni x reti ke apa?

      klu berani cuba bg link husam haramain pastu bagi link muhannad n faisla munazara tu supaya semua org leh bandingkan...

      amacam...ada berani?

      Delete
    31. sudah cukup ini sebagai jawapanku,kita berguru dengan guru yang mendapat tarbiah dan latihan rohani dari Deoband sendiri...

      إملاء الخير خير من السكوت والسكوت خير من إملاء الشر

      Delete
    32. Sebenarnya dia bukan shj mengkafirkan ulama deoband tetapi juga Nadwatul Ulama dan ulama yg tidak bersetuju dengan pandangannya. Secara tidak langsung dia juga mempersoalkan aqidah Shah Ismail Shaheed (meninggal 1831) dan guru2nya iaitu Syed Ahmad, Shah Abdul Aziz dan Saudara2nya serta Shah Waliyullah sendiri. Maulana Abdul Hai ada menulis latarbelakang ringkas Khan Saheb Juz 8, ms 1180, tajuk al-mufti redha ahmad khan albarelwi.
      https://archive.org/stream/NuzhatAlKhawatirtareekhEHindByAllamaAbdulHaiLakhnawi/NuzhatAl-khawatir
      Sebenarnya sejarahnya lebih panjang lagi, lagi dibincang lagi banyak keburukannya akan diceritakan. Akabir deoband sudah lama menutup kisah duka perpecahan umat islam di India ini.

      Delete
    33. 1.jgn hanya baca sebelah pihak shj.baca juga sumber pihak satu lagi disini-
      http://seekerofthesacredknowledge.wordpress.com/2011/12/21/protector-of-the-sunnah/

      2. tn nak tahu ttg fatwa sesat tabligh tahun 1965?..
      organisasi yg terlibat dlm fatwa ialah Samastha Kerala Jamiyyathul Ulama.tn boleh tanya di link ini-http://skssfnews.blogspot.com/ dan
      http://samastha.info/

      ttg penipuan buku al muhannad disini-http://salafiaqeedah.blogspot.com/2012/03/why-did-deobandi-akabir-write-al.html

      Delete
    34. Nampaknya tuan tidak faham apa yg dimaksudkan dengan perbincangan yg tidak berkesudahan. Kalau tuan pernah tinggal atau belajar di indopak tuan akan situasi masyarakat di sana. Saya pun tidak akan membaca sebelah pihak sahaja. Bila diletakkan tuduhan dan bukti maka kita menyemak bukti dari sumber yg asal. Dlm akademik pun kita diajar utk menyertakan rujukannya dan itulah gunanya utk pengkaji seperti saya ini merujuk kpd sumber asal cetakannya, pencetaknya, mukasuratnya, dll lagi.
      Kalau nak diceritakan senario di India tuan2 pun akan pening. Barelwi sekarang yg masih memainkan isu ini adalah mereka yg ada kepentingan peribadi hasil drp aktiviti mereka terutamanya kutipan derma selepas setiap ceramah dan perhimpunan mereka. Selain daripada rakaman video yg ulama mereka dah lama mati tapi tak reput (sebagai bukti yg mereka benar) dan lain2 lagi. Mereka juga di M'sia tapi tak ramai

      Delete
    35. Memang lain,orang yang tidak jahil dengan orang tahu..
      kita yang belajar dengan ulamak2 aliran Deoband jika boleh mahu tutup perkara ini sebab perkara dh selesai lama dah...

      Masalah utama perbezaan antara Brelwi dan Deoband adalah masalah Usul bukan masalah Furu'.

      Aqidah Ulamak Deoband adalah aqidah ASWJ iaitu aqidah sawadul a`dhom sehinggakan Deobandi di gelar sebagai Azhar India oleh Imam al-'Allamah Syeikh Muhammad Zahid al-Kawthari.

      Jika akhie nak bela aqidah bathil Brelwi,silakan,jangan ganggu kami dengan kemukakan syubhat aqidah akhie di sini.... Allahu musta'an

      Delete
    36. Ha..ha...ha..kelakar sggh bila kamu kata ulamak deobandi akidah aswj...????

      Tapi mmbidaah maulid nabi..

      Delete
    37. Sy x faham apa punca sebenar deobandi vs barelwi ni?

      Bole tolong jelaskan?
      Punca barelwi tulis husam haramain kenapa?

      Delete
    38. Salam saudara semua.

      Kepada tuan anonymous November 20, 2013 at 7:55 PM.

      Masalah membidaah maulid bukanlah masalah usul. Itu adalah masalah furu'.

      Ulamak deoband pada saya adalah ulamak yang tegas. Walaupun begitu tetap ada hikmah dan kelembutan tentang perselisihan furu'.

      Menyesatkan ulamak yang membidaah maulid kerana memelihara dari keterlaluan dalam merainya adalah suatu sifat orang jahil yang tidak memahami konsep sebenar ulama-ulama aswj.

      Namun ulamak deoband membenarkan merayai maulid dengan garis panduan yang perlu diikuti.

      Saya berharap tuan anonymous dalamkan ilmu dan kefahaman agama.

      Delete
    39. Perkara dah lama dan tiada kaitan dgn org m'sia dan maklumat semuanya dlm urdu dan arab. Di indopak buku utk alim ulama ditulis dlm arab/farsi/urdu tinggi tp utk org awam dlm urdu standar.
      Perkara berkaitan bidaah boleh rujuk ensiklopedia bidaah supaya jelas khilaf takrif dan hukumnya.

      Delete
    40. tn abu zakaria jgn menipu!!!
      .itu sifat munafik.tuan kata barelwi mengkafirkan seluruh deobandi adalah penipu besar!!!
      maulana manzur noomani dlm buku Faisla Kun Munazara menyatakan buku itu ditulis kerana membela 4 tokoh ulama deobandi yg dihukum kafir oleh ulama haramain.selain dari itu ialah mirza gulam qadiani.

      bertaubatlah..

      Delete
    41. tn abu jgn cakap pusing2.soal ni ada kena-mengena dgn org mesia dan seluruh dunia dimana shj jemaah tabligh berada kerana merekalah yg menyebarkan doktrin sesat deobandi ke seluruh dunia.buktinya ada dlm fatwa deobandi.org.

      jadi menjadi tggngjawab org tahu penipuan itu mendedahkan secara terbuka supaya umat islam tak tertipu dgn penampilan zuhud tabligh

      Delete
    42. betullah kata seorang ulama arab yg org tabligh ni suka menipu.sejak awal munculnya sambutan maulid nabi sehingga sekarang tidak ada seorang pun ulama aswj yg menghukum maulid bida'ah sesat(dholalah)KECUALI ULAMA WAHABI.

      kesemua ulama aswj menghukumnya sbg bid;ah hasanah.maulana rashed ahmad gangohi dan maulana anwar kasymiri dlm blog resmi deobandi menghukum sbg syirik,sesat dan berasal dari kristian.

      mana ada ulama aswj silam mengatakan begitu!!!!
      hanya ulama deobandi sahaja...

      Delete
    43. This is right?

      http://www.deoband.org/2010/02/fiqh/miscellaneous/mawlid-deoband-and-hanafi-fiqh/

      Delete
    44. Anta dah baca ensiklopedia bidaah ke belum? Kalau belum, sila baca. Garis pemisah antara ibadah dan bidaah sangat halus. Syeikh Nuruddin dan Dr Zulkifli Albakri menulis kata pengantar buku tersebut.
      Buat apa nak cakap pusing2 wahai tuan tak bernama. Kita hidup di dunia bukan lama tetapi hidup di akhirat selama2nya, kekal abadi. Kalau tuan bukan ahli hukum-hakam, usul fiqh dan hadith maka bertanyalah kpd org yg ahli. Setiap fatwa yg diputuskan ada 'illah dan dalilnya. Jika ulama lain tidak bersetuju maka mereka akan rad dgn dalil mereka dan kedua-dua pihak berlapang dada. Dalam soal ni tidak ada menang dan kalah, ini bukan lawan bola. Kita sebagai orang awam, taqlid lah pada ulama amilin solihin yg kita nampak kesolehannya dan kesolehan bukan lah perkara boleh dilakukan. Ia akan nampak dari akhlaq,ibadah, muamalat, mu'asyarat dan berpegang teguh pada amalan sunnah nabi s.a.w.
      Tuan tak bernama jangan jadi macam org wahabi, ghulu dan suka membidaahkan org lain tanpa asas dan ilmu.
      Untuk pengetahuan tuan tak bernama juga, tabligh bukan gerakan deoband sebab yg ikut keluar di jalan Allah bersama jamaah tabligh adalah org tariqat, barelwi, salafi, syafie, hanafi, maliki dan hanbali.
      Garis pemisah antara sunni/aswj dan yg sesat adalah usul/prinsip aqidah bukan perbezaan di dalam feqah. Dalam mengungkap perkataan pada ulama berhati-hatilah, tak kiralah deoband atau melayu atau arab. Dlm kes deoband, sebahagian besar mereka drp adalah siddiqi, faruqi, usmani, ansari dan Maulana Anwar Shah Kashmiri nama betulnya Syed Anwar, seorang ahlul bait, hafiz hadith (hafal 100,000 hadith dgn sanadnya) dan yg menghafal kitab fathul qadir dlm masa 22 hari ketika di Azhar dan menulis semula kitab tersebut ketika pulang ke India tanpa meninggalkan walaupun satu titik. Mereka ini semua mengajar di deoband tanpa mengambil gaji berpuluh tahun, malah memulangkan gaji mereka kpd madrasah.

      Delete
    45. Jika hanya membaca di blog (internet ) jauh dari manhaj talaqqi dan manhaj al-Istidlal.Kemudian Istinbat hukum di sini.Jahil sungguh kamu ini si tidak bernama ?
      Apabila di mintak berikan sanad,tidak di jawab ? Inilah orangnya yang gagal memahami waqi dan urf sesuatu masyarakat.

      Apa pandangan kamu mengenai ulamak2 ini.

      Jika kamu pergi di benua Hind,kamu akan dapati ulamak di sana jarang memakai serban berwarna hitam ,meskipun serban berwarna hitam itu tsabit dengan sunnah,tetapi mereka menyelisihinya kerana untuk membezakan golongan Syiah.

      1.Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah dalam Tarajim Sittah min Fuqaha al-A’lam al-Islami
      2.Syeikh Rashid Rida dalam Al-Minaar dan Hayat Muhaddith Kashmiri
      3.Syeikh Farid al-Baji al-Maliki (ulama Tunisia) sebut nama2 ulama Deoband dalam sanad hadith beliau baca di sini http://www.aslein.net/showthread.php?t=15250
      4.Sheikh Ally Ab baasi (Imam Besar Masjid Aqsa,Palestin) memuji ulama2 Deoband.
      5.Allamah Zahid al-Kawthari dalam Maqalat al-Kawthari
      6.Abuya Alwi Al Maliki mengambil ijazah sanad hadith daripada Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi
      7.Habib Abu Bakar (bapa Habib Omar ).

      Delete
    46. Ikhlas saya,saya lihat di sini adalah komentar *tidak bernama ) adalah orang awam yang jahil .Mereka terperangkap dalam (membenci Jemaah Tabligh) sehinggakan membawa kepada penghinaan kepada ulamak Deoband.

      Takutlah kamu kepada Allah swt.Allah swt berfirman dalam hadith Qudsi

      "Barangsiapa yang menyakiti Wali-Ku, maka sesungguhnya Aku mengisytiharkan perang kepadanya."

      Delete
    47. Antara jasa Ulama Deoband adalah berjaya mempertahankan maqam Sayyiduna Nabi saw daripada di pindahkan ...

      Jika kamu menghina ulamak robbani sebegini,apakah kamu hendak jawab di hadapan Allah swt... dalamilah ilmu,carilah guru2 yang bersanad muttasil.
      Aku serahkan dirimu kepada Allah sebagai perhitungan.

      Delete
    48. Amboi sedapnye kata org jahil.
      Ulamak kerala yg hukum jt sesat 1965 kamu nk tuduh jahil jugak?
      Sudahlah....x payah nk goreng..
      Ulamak indonesia Nu pun kamu nk tuduh jahil jugak ?
      Bukti dlm forum sunni.com tu pun jahil jgk?

      Delete
    49. Mana dia salinan fatwa ulama karela tu. dah minta berkali2 tak bagi juga. Nak tau juga sebab apa dia kata sesat, dalil dan hujjahnya.
      NU sendiri terpecah kpd 3 golongan. 1) Sistem turaath 2) Modern (mcm Azhar) 3) Politik. Cuba anta search Pesantren Al Fatah, Temboro.
      Keadaan di Indonesia hari sama macam India 100 tahun lalu dari nisbah aqidah dan amalan umat Islam.

      Delete
    50. Perjumpaan di Kerala itu di taja oleh Brelwi.Isunya apa ? Mereka mengatakan bahawa

      1.Pengasas JT adalah Wahabi.
      2.Guru kepada pengasa JT adalah Wahabi

      Realitinya orang dituduh sebagai Wahabi adalah Syeikh Tariqat besar (Hairan saya,sejak bila Wahabi boleh jadi Syeikh Tariqat besar )... huhu

      Untuk pengetahuan (tak bernama) di India/Pak ,JT akan dituduh Wahabi oleh Brelwi...

      Agak2 lah ,nk bela Brelwi ,jahil dalam membuat kajian...
      Tidak tahu membeza antara Usul dan Furu'

      Bila kita mintak sanad pengajiannya,x diberikan pulak...
      الإسناد من الدين، ولولا الإسناد لقال من شاء ما شاء

      Delete
    51. Link ulamak kerala dh diberi pi la masuk n mintak tesk fatwa.klu org luar pandai plak suruh pi jumpa syura kat sp la,india deoband..bla...bla...
      Kena btg hidung sendiri baru mengelabah .ludah ke langit kena muka sendiri

      Delete
    52. Di taja oleh barelwi?...ha..ha...ha..lucunye..sapa yg cakap tu?
      Ulamak deoband? Kamu plak percaya buta x nk buat kajian?
      Kesiannye...

      Delete
    53. Mana linknya? Persatuan ulama karela tu website pun tarak

      Delete
    54. " Sesungguhnya pendiri Jemaah Tabligh ini telah dididik oleh gurunya Rasyid Ahmad Al-Janjuhi".
      Muhammad Ilyas sendiri dalam kitab Malfudhot nya halaman 123 berkata " Guruku Al-Janjuhi adalah seorang quthub pembimbing pada zamannya dan mujaddid bagi umatnya".
      Kemudian timbul persoalan, siapakah Rasyid Ahmad Al-Janjuhi yang menjadi guru kepada pendiri gerakan ini. Didalam kitab Fatawa Al-Rosyidiyah halaman 237, kitab bagi kumpulan fatwa Rasyid Al-Janjuhi, ia berkata
      " Orang-orang yang telah menuduh Muhamad Bin Abd Wahab sebagai orang yang sesat. Padahal dia adalah orang yang soleh, pengamal hadis dan penentang bid'ah".

      Pada halaman 41, Rasyid Al-Junjuhi berkata " Sesungguhnya Al-Maulana Muhamad Ismail (penyebar gerakan WAHABI di India) adalah seorang yang alim, bertaqwa, penentang bid'ah, pengamal Al-Quran dan As-Sunnah dan pembimbing ummat.

      Pada halaman 105, Rasyid Al-Junjuhi telah mengeluarkan fatwanya " Ziarah Awliya' seperti tradisi yang berlaku, sebenarnya diperbolehkan pada kurun awal Islam, tetapi kemudian tidak diperbolehkan dimasa kini. Demikian juga dengan peringatan Maulid Nabi SAW.

      Guru lain yang memberikan bimbingan kepada pendiri gerakana Tabligh ini adalah Ahmad Al-Ambitawi Al-Saharanpuri dan Al-Syaraf Ali Al-Tahanawi. Kedua-dua mereka adalah pengikut fahaman WAHABI.



      Kelakar.......

      sejak bila Wahabi boleh jadi Syeikh Tariqat besar )... huhu

      Delete
    55. Puluhan ribu yang berbi'at dengan mereka....

      Delete
  4. الإسناد من الدين، ولولا الإسناد لقال من شاء ما شاء

    ReplyDelete
  5. Owh baru aku tahu rupanya si Anonymous (atau apa-apa nama/profil yang dia pakai) bukanlah ahli agama. Cuma ahli sejarah je.

    Taraf ahli sejarah dengan ahli agama jauh antara langit dan bumi.

    Lagi-lagi ahli sejarah yang bertalaqi dengan internet pakcik Google dan makcik Yahoo. Lepas tu berijazat dengan Youtube. Lepas tu mengajar, berhujah, bertekak sana sini.

    Memang patutlah ustaz Fuad cakap kau jahil.

    Bukan ustaz Fuad je, mana-mana ustaz pun akan bagitau kau jahil.

    Rupanya double jahil. Plus plus lagi. Sama macam orientasi barat yang buat sejarah pasal orang Islam.

    Lepas tu pulak kata bukan aliran agama tak penting dalam perbincangan ini.

    Ok...

    Katakan kau ahli sejarah yang sejati.

    1. Sumber

    Kalau buat tesis ambik nota2 dalam internet dikira tahap bebal la.
    Mesti pergi tempat yang betul sprt perpustakaan, jumpa orang yang betul, lokasi research yang betul.

    Kau duk Malaysia. Jejak kaki kat tanah Hind pun belum lepas. Apa cerita?

    2. Bidang Ilmu

    Kaji bab masalah dalam umat Islam. Dalam umat ada mcm-mcm aliran. Dalam aliran ada pecah lagi.
    Ada perbezaan furu' ada perbezaan usul.
    Senang cerita bab yg kau nak kaji melibatkan banyak hukum-hakam, aqidah dsb. kau pulak jenis lepasan kolej/universiti pelbagai bidang sejarah.

    Jadinya asas kau kena match la. Kalau ulamak sunni mereka bermudzakarah bab feqah dan keluarkan garis panduan/fatwa sebab memang mereka orang-orang yang faqeh bidang tue.

    3. Adab

    Sepanjang aku membaca komen kau aku tak pernah nampak kau seorang yang beradab. Kerana komen kau menyebabkan ramai yang lain pun terikut tak beradab.

    Kalau dengan orang awam oklah sebab mereka marah tak tentu pasal.

    Kalau dengan ustaz-ustaz macam ustaz Fuad kau lagie tak beradab.
    Nak belajar atau nak kurang ajar.
    Sebab point2 tu kau nak letak dalam buku sejarah edisi kau kan.
    Jadinya kalau nak mencari sumber biarlah beradab bukan main provokasi, umpan cakap dan physic.

    Kesimpulan:

    1. Ahli sejarah dengan ahli agama antara langit dan bumi
    2. Ahli sejarah perlu mengkaji dengan bidang yang dia faqeh. Kalau tak macam ayam dan itik la kajian kau.
    3. Sumber perlulah dari tempatnya. Brelwi duk mana? Hind kan? So? Pergilah sana korban sikit duit dan masa research pergi belajar tengok dan fahamkan keadaannya. Mencari online bukan alasan untuk menjadi ahli sejarah yang sejati.
    4. Adab mendapatkan ilmu.
    5. Aku syorkan kau belajar balik agama. Masuklah madrasah malaysia, mekah, madinah atau di benua hind sendiri. Alimkan diri kau dulu. Faqehkan ilmu, sahihkan iman dan solehkan amal.

    p/s: Nak tanya kau ahli sejarah belajar mana? Universiti mana? Ini soalan simple. tak perlu jumpa sesiapa untuk menjawabnya. Terus dari diri kau sendiri. kalau soalan mudah macam ini tak boleh jawab kira kau tk ada telor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Saya baru perasan apabila saya meminta sanad keilmuannya dengan menukilkan kata2 Al-Imam Abdullah Ibnu Mubarak rah

      الإسناد من الدين، ولولا الإسناد لقال من شاء ما شاء

      maka beliau telah menjawab bahawa perkara ini tidak penting... ?
      Sedangkan perkara ini merupakan komponen penting dalam meriwayatkan sesuatu perkhabaran ?

      Ataupun beliau bukan ahli dalam bidang ini ,hanya membaca nota2 di Internet.
      Sedarlah sikit,bahawasanya kamu telah merosakkan kehidupan akhirat kamu dengan menghina sejarah dan perjungan ulamak aliran Deoband.

      Delete
    3. Ooo...
      Ustaz Fuad mintak sanad ke?
      Sebenarnya saya pun tak paham ape yg tuan tulis dlm bhasa arab tu...
      sbb takder baris..

      Delete
    4. ada beberapa soalan :

      1. sebelum ni sy biasa mendengar dari mulut ramai karkun kata tabligh bukan pertubuhan atau organisasi tapi kerja seluruh umat .Sapa yang ajar mereka kata begitu kalau bukan ulama tabligh?

      sedangkan fakta sebenar tabligh adalah sebuah organisasi di bawah sekolah deobandi.buktinya:http://en.wikipedia.org/wiki/Deobandi

      2.golongan barelwi mendedahkan kesesatan deobandi pasti akan melampirkan fakta dan bukti samada nama kitab,potongan ayat yang sesat atau video tapi kenapa orang tabligh khususnya dalam blog ini hanya berani menulis berjela-jela tapi bila diminta sumber dan bukti,tak berani lampirkan..kenapa?

      3.adakah dikalangan barelwi tak ada ulama tersohor,pakar hadis,pakar tafsir,ahli tassawuf dll yang memimpin organisasi mereka?

      Delete
    5. 1. Tuan, sila baca Maulana Muhammad Ilyas, the life and mission karangan Hadrat Maulana Syed Abul Hassan Ali An Nadwi
      2 dan 3 jawapannya ada dlm blog ni, mungkin anda terlepas bas.
      Anda juga boleh baca blog ibnawi. Dia belajar di deoband 15 tahun tapi dia bukan org tabligh.

      Delete
    6. ini bukan jawapan.
      ini mengelat namanye...
      patutnye tuan bagi link kitab,muka surat berapa.walaupun tuan masih beri sumber dari mereka yg pro deobandi sudah tentu ia memihak.tolong bagi sumber yg lebih nuetral dan x berpihak.
      tlg bg tajuk entri utk 2 dr 3 jawapan itu

      Delete
    7. إملاء الخير خير من السكوت والسكوت خير من إملاء الشر

      Delete
    8. الأصل فيه أنه وقع النزاع بيننا و بين المنطقيين من أهل الهند و المبتدعة منهم في: مقدورية خلافِ ما وَعَد به الباري سبحانه و تعالى أو أخبر به أو أراده و أمثالها ، فقالوا : إن خلاف هذه الأشياء خارج عن القدرة القديمة مستحيل عقلاً لا يمكن أن يكون مقدوراً لله تعالى ، و واجب عليه ما يطابق الوعد و الخبر و الإرادة و العلم ،
      و قلنا : إن أمثال هذه الأشياء مقدور قطعا لكنه غير جائز الوقوع عند أهل السنة و الجماعة من الأشاعرة و الماتريدية ، شرعا و عقلا عند الماتريدية ، و شرعا فقط عند الأشاعرة ،
      فاعترضوا علينا بأنه إن أمكن مقدورية هذه الأشياء لزم إمكان الكذب و هو غير مقدور قطعا و مستحيل ذاتا ، فأجبناهم بأجوبة شتى مما ذكره علماء الكلام ، منها : لو سلم استلزام إمكان الكذب لمقدورية خلاف الوعد و الأخبار و أمثالهما فهو أيضا غير مستحيل بالذات بل هو مثل السفه و الظلم مقدور ذاتا ممتنع عقلاً و شرعاً أو شرعاً فقط ، كما صرح به غير واحد من الأئمة ،
      فلما رأوا هذه الأجوبة عثوا في الأرض و نسبوا إلينا تجويز النقص بالنسبة إلى جنابه تبارك و تعالى و أشاعوا هذا الكلام بين السفهاء و الجهلاء ، تنفيرا للعوام و ابتغاء للشهوات و الشهرة بين الأنام و بلغوا أسباب سماوات الافتراء فوضعوا تمثالا من عندهم لفعلية الكذب بلا مخافة من الملك العلام ، و لما اطلع أهل الهند على مكائدهم استنصروا بعلماء الحرمين الكرام ، لعلمهم بأنهم غافلون عن خباثاتهم و عن حقيقة أقوال علمائنا ،
      و ما مثلهم في ذلك إلا كمثل المعتزلة مع أهل السنة و الجماعة فإنهم أخرجوا إثابة العاصي و عقاب المطيع عن القدرة القديمة و أوجبوا العدل على ذاته تعالى فسموا أنفسهم أصحاب العدل و التنزيه و نسبوا علماء أهل السنة و الجماعة إلى الجور و الاعتساف و التشويه ، فكما أن قدماء أهل السنة و الجماعة لم يبالوا بجهالاتهم و لم يجوزوا العجز بالنسبة إليه سبحانه و تعالى في الظلم المذكور و عمموا القدرة القديمة مع إزالة النقائص عن ذاته الكاملة الشريفة و إنمام التنزيه و التقديس لجنابه العالي قائلين : إن ظنكم المنقصة في جواز مقدورية العقاب للطائع و الثواب للعاصي إنما هو وخامة الفلاسفة الشنيعة ، كذلك قلنا لهم : إن ظنكم النقصَ بمقدورية خلاف الوعد و الإخبار و الصدق و أمثال ذلك مع كونه ممتنع الصدور عنه تعالى شرعاً إنما هو من بلاء الفلسفة و المنطق و جهلكم الوخيم ، فهم فعلوا ما فعلوا لأجل التنزيه لكنهم لم يقدروا على كمال القدرة و تعميمها
      و أما أسلافنا أهل السنة و الجماعة فجمعوا بين الأمرين من تعميم القدرة و تتميم التنزيه للواجب سبحانه و تعالى
      و هذا الذي ذكرناه في البراهين مختصرا و هاكم بعض النصوص عليه من الكتب المعتبرة في المذهب

      Delete
    9. (1) قال في شرح المواقف : أوجب جميع المعتزلة و الخوارج عقاب صاحب الكبيرة إذا مات بلا توبة و لم يجوزوا أن يعفو الله عنه بوجهين ، الأول : أنه تعالى أوعد بالعقاب على الكبائر و أخبر به أي بالعقاب عليها فلو لم يعاقب على الكبيرة و عفا لزم الخلف في وعيده و الكذب في خبره و إنه محال ، و الجواب : غايته وقوع العقاب فأين وجوب العقاب الذي كلامنا فيه ؟ إذ لا شبهة في أن عدم الوجوب مع الوقوع لا يستلزم خلفاً و لا كذباً ، لا يقال: إنه يستلزم جوازهما و هو أيضا محال ، لأنا نقول : استحالته ممنوعة ، كيف و هما من الممكنات التي تشملهما قدرته تعالى اه.
      (2) و في شرح المقاصد للعلامة التافتازاني رحمه الله تعال ى في خاتمة بحث القدرة : المنكرون لشمول قدرته طوائف ، منهم النظام و أتباعه القائلون بأنه لا يقدر على الجهل و الكذب و الظلم و سائر القبائح إذ لو كان خلفها مقدوراً له لجاز صدوره عنه و اللازم باطل لإفضائه إلى السفه إن كان عالما بقبح ذلك ، و باستغنائه عنه و إلى الجهل إن لم يكن عالما ، و الجواب : لا نسلم قبح الشيء بالنسبة إليه ، كيف و هو تصرف في ملكه ، و لو سلم فالقدرة لا تنافي امتناع صدوره نظراً إلى وجود الصارف و عدم الداعي و إن كان ممكنا اه. ملخصاً
      (3) قال في المسايرة و شرحه المسامرة للعلامة المحقق كمال ابن الهمام الحنفي وتلميذه ابن أبي الشريف المقدسي الشافعي رحمهم الله تعالى ما نصه : ثم قال أي صاحب العمدة : و لا يوصف الله تعالى بالقدرة على الظلم و السفه و الكذب لأن المحال لا يدخل تحت القدرة أي لا يصلح متعلقا لها و عند المعتزلة يقدر تعالى على كل ذلك و لا يفعل انتهى كلام صاحب العمدة ، و كأنه انقلب عليه ما نقله عن المعتزلة ، إذ لا شك أن سلب القدرة عما ذكر هو مذهب المعتزلة ، و أما ثبوتها أي القدرة على ما ذكر ثم الامتناع عن متعلقها اختياراً فبمذهب أي فهو بمذهب الأشاعرة أليق منه بمذهب المعتزلة ، و لا يخفى أن هذا الأليق أدخل في التنزيه أيضا ، إذ لا شك في أن الامتناع عنها أي عن المذكورات من الظلم و السفه و الكذب من باب التنزيهات عما لا يليق بجناب قدسه تعالى ، فيسبر بالبناء للمفعول أي يختبر العقل في أن أي الفصلين أبلغ في التنزيه عن الفحشاء ، أ هو القدرة عليه أي على ما ذكر من الأمور الثلاثة مع الامتناع أي امتناعه تعالى عنه مختاراً لذلك الامتناع أو امتناعه عنه لعدم القدرة عليه فيجب العول بأدخل القولين في التنزيه و هو القول الأليق بمذهب الأشاعرة اه.
      (4) و في حواشي الكلنبوي على شرح العقائد العضدية للمحقق الدواني رحمهما الله تعالى ما نصه : و بالجملة كون الكذب في الكلام اللفظي قبيحا بمعنى صفة نقص ممنوع عند الأشاعرة ، و لذا قال الشريف المحقق إنه من جملة المكنات ، و حصول العلم القطعي لعدم وقوعه في كلامه تعالى بإجماع العلماء و الأنبياء عليهم السلام لا ينافي إمكانه في ذاته ، كسائر العلوم العادية القطعية ، و هو لا ينافي ما ذكره الإمام الرازي إلخ.
      (5) و في تحرير الأصول لصاحب فتح القدير الإمام ابن الهمام و شرحه لابن أمير الحاج رحمهما الله تعالى ما نصه : و حينئذ – أي و حين كان مستحيلا عليه ما أدرك فيه نقص – ظهَرَ القطعُ باستحالة اتصافه – أي الله تعالى – بالكذب و نحوه تعالى عن ذلك ، و أيضا لو لم يمتنع اتصاف فعله بالقبح يرتفع الأمان عن صدق وعده و صدق خبرٍ غيره – أي الوعد منه تعالى – و صدق النبوة – أي لم يجزم بصدقه أصلا – و عند الشاعرة كسائر الخلق القطعُ بعدم اتصافه تعالى بشيء من القبائح دون الاستحالة العقلية ، كسائر العلوم التي يقطع فيها بأن الواقع أحد النقيضين مع عدم استحالة الآخر لو قدر أنه الواقع ، كالقطع بمكة و بغداد – أي بوجودهما – فإنه لا يحيل بعَدمِهما عقلاً ، و حينئذ – أي و حين كان الأمر على هذا – لا يلزم ارتفاع الأمان ، لأنه لا يلزم من جواز الشيء عقلاً عدمُ الجزم بعدم ، و الخلاف الجاري في الاستحالة و الإمكان العقلي لهذا جارٍ في كل نقيصة ، أ قدرته تعالى عليه مسلوبة أم هي – أي النقيصة – بها – أي بقدرته – مشمولة ، و القطع بأنه لا يفعل – أي و الحال القطع بعدم فعل تلك النقيصة إلخ.
      و مثل ما ذكرناه عن مذهب الأشاعرة ذكره القاضي العضد في شرح مختصر الأصول و أصحاب الحواشي عليه
      و مثله في شرح المقاصد و حواشي المواقف للجابي و غيره و كذلك صرح به العلامة القوشجي في شرح التجريد و القونوي و غيرهم أعرضنا عن ذكر نصوصهم مخافة الإطناب و السآمة و الله المتولي للرشاد و الهداية

      Delete
    10. text arab ni cerite ttg muktazilah.
      tak ade kene mengene lansung

      Delete
    11. bukan yg nie... yg satu lagi komen....
      ini petikan dari kitab Maulana Khalil Ahmad Shaharanpuri.

      Delete
    12. mari kita semua semak balik kronologi debat dlm blog ini antara anon dgn geng tabligh + fuad akmal dlm isu deobandi vs barelwi.fatwa yang dilampirkan oleh tuan diatas terkait isu kitab husam haramain oleh imam raza ahmad khan barelwi yg terkandung fatwa kafir keatas 4 tokoh ulamak deobandi berdasar kitab2 tulisan mereka yg menghina Allah dan Rasul.

      apabila kitab itu tersebar dan sampai ke pengetahuan deobandi dan dlm masa yg sama surat yg berupa 26 soalan oleh ulamak haramain (mekah) yg bermazhab syafie telah dihantar kpd mereka untuk dijawab .
      Atas sebab itu muncullah kitab Muhannad ala mufanand oleh ulamak deobandi yg cuba menjawab isu fatwa kafir tersebut.

      tn blog apabila digasak utk melampirkan kitab muhannad itu akhirnya akur lalu melampirkan kitab dalam bahasa urdu dan arabic.pada teman ini satu tindakan yg dungu sbb rata pembaca disini ialah org melayu yang tak faham 2 bahasa tersebut.
      kenapa tak di terjemahkan dlm bahasa melayu supaya maklumat itu sampai dgn mudah?

      teman dpt merasakan tn blog ambik sikap berhati2 supaya penipuan itu tidak terdedah.sbbnya semua pemerhati di sini boleh mendapat maklumat itu dari sumber lain yg berlambak dlm google.jadi tak perlu tn blog berpusing2 untuk mengelirukan pembaca.

      sebenarnya jawapan yang ditulis dlm kitab muhannad itu oleh maulana khalil ahmad saharanpuri sebenarnya cuba menipu umat islam.buktinya kita boleh baca pendedahan itu di link ini:
      http://www.deobandimazhab.yolasite.com/al-muhannad.php

      contoh penipuan(sepatutnya m.khalil kena jawab mcm ni):

      Question No 21 (Al Muhannad)

      “ Do you say that Mawlid celeberations of prophet ( sal allahu alai hi wa sallam) is not allowed as per shariah and it is ‘offending”( qabeeh) and biddah and haram? Or do you say something else on this?

      Now if Mawlana Khaleel Ahmed had been a true Deobandi he would have given this reply:

      “ Yes , our founder Ismaeel Dehalvee has called all these type of celeberation as Mushrikana act. Our Shaykh Rashid Ahmed has called all types of Mawlid as impersiibsle and in his book “Barheen Qatiya’ he has said that Mawlid celeberatons are just like the hindu celeberating birth of their ‘god” Krishna.”

      tetapi dia menipu ulamak arab dgn jawapan spt ini:

      If Mawlana Khaleel would have written this answer , we know how many scholars would have signed this Al muhannd !

      But Mawlana Khaleel was a wise man . He knew that the wahabi fitna was spreading fast and all the Ahlus sunnah scholars were united against refuting wahabis. So he wrote the answer so as to please the scholars of Ahlus sunnah!

      Let us see , what was the answer which Mawlana Khaleel wrote

      “ No muslim will have any problem in celeberating and discussing the birth of prophet. In fact no one can say that it is biddah to discuss even the dust of the shoes of prophet or even to discuss the animal on which prophet traveled. Discussing all those events and people who have some relation with prophet is very pleasing and is considered ‘mustahab’ near us. Whether it is the celeberation of his birth of discussuing his life or his dreams, all this is recommended near us.




      Delete
    13. sedang fatwa terbaru ulamak deobandi ttg sambutan maulid nabi ialah spt ini-

      http://s396.photobucket.com/user/AaronZakariya/media/1-1.jpg.html
      tengok tahun fatwa adalah 2008..

      Delete
    14. Assalamu'alaikom...

      Selepas Anon nampaknya Jabbar Nur bangkit menggantikan nya dengan komen-komen seperti anon juga. Adakah orang yang serupa atau rakan sepermikiran?

      Tidak mengapalah. Kalaulah tuan jabbar nur seoarang yang berhati-hati pasti tidak mengambil sebarangan di internet dan menyebarkannya. Sebab itu sangat penting mereka yang inginkan kebenaran datang beradab dengan ulamak-ulama di India, pakistan, bangladesh.

      Kalau tak larat pergi jauh, datanglah ke Sri Petaling dan bermudzakarah dengan mengikuti adab2 nya. Kalau tuan seoarang ulamak pasti tahu adabnya. Urusan perselisihan dan salahfaham seperti ini akan lebih membawa kerosakan sekiranya pencerahannya tidak didapati dari ahlinya.

      Saya merasakan tuan jabbar nur terangkanlah tentang pendidikan tuan. Tuan belajar mana, berguru (bersanad, talaqi) dengan siapa?

      Lagi satu saya nak bertanya adakah tuan jabbar nur faham bahasa urdu atau arab? Sebab saya melihat komen tuan seperti tuan sudah membaca dan memahami komen arab dan pautan urdu yang diberikan.

      Sebabnya bukan apa. Hanya merujuk kepada teks inggeris semata-mata di internet kenalah berhati-hati. Makna alquran di internet pun banyak orang terjemah ke inggeris dengan kesalahan. Google translate pun banyak kesalahan dalam menterjemah.

      Sekiranya tuan ingin mengetahui ulamak-ulamak selain sri petaling cubalah tuan rujuk senarai rujuk ulamak malaysia yang belajar di Deoband di sini:

      http://ihyaaturaathina.blogspot.com

      Delete
    15. Letih saya nk jawab dan nk bahas isu ni panjang2... rasa buang masa ...

      perkara dah lama ulama selesaikan dah... dok korek lagi buat mende ?
      Jika rasa nk bawa Brelwi silakanlah,kami semua berlepas diri ? Allahu Musta'an

      Delete
  6. maaf mencelah, saya org awam sebagai pemerhati, sangat2 menanti jawapan daripada AnonymousNovember 16, 2013 at 12:14 AM, tentang soalan2 yg telah dikemukakan oleh Ahli kuburNovember 15, 2013 at 8:37 PM.

    reminder balik utk AnonymousNovember 16, 2013 at 12:14 AM,

    p/s: Nak tanya kau ahli sejarah belajar mana? Universiti mana? Ini soalan simple. tak perlu jumpa sesiapa untuk menjawabnya. Terus dari diri kau sendiri. kalau soalan mudah macam ini tak boleh jawab kira kau tk ada telor.


    ReplyDelete
    Replies
    1. soalan tu x perlu dijwb sbb lebih nak lari topik.
      dah dijwb gua student bukan ahli sejarah.pengkaji sejarah x perlu hafal quran atau hafal ratus ribu hadis.itu klu nak jadi ulamak lainlah.
      soalan x kena mengena pun

      Delete
    2. إملاء الخير خير من السكوت والسكوت خير من إملاء الشر

      Delete
    3. Saudara Anonymous a.k.a. student history study,

      Berkenaan soalan tadi tu memang berkaitan dan penting untuk saudara menjawabnya.

      Hasilnya saudara sendiri dah mengaku bukan ulamak, bukan hafiz dan bukan muhaddith.

      Oleh itu ini adalah bukti tahap keilmuan saudara dalam berbicara mengenai topik-topik yang melibatkan perselisihan agama dan fitnah ke atas alim ulamak.

      Bagaimana saudara boleh menjadi penyebar fatwa/hujah brelwi tanpa saudara sendiri boleh menjustikifasinya dengan tahap keilmuan saudara sekarang ini?

      Sebenarnya saudaralah yang selalu lari topik dan memutar belitkan perbincangan ini.

      Saudara meletakkan banyak soalan dan setelah dijawab saudara pusing ke soalan lain dengan fitnah lain dengan harapan tak terjawab oleh ulama-ulama di sini.

      Saudara menyatakan soalan yang ditanya tidak dapat dijawab oleh rakan-rakan dengan hujah dan bukti kemungkinan disebabkan yang membaca soalan saudara kebanyakkan orang awam.

      Tujuan saudara ialah bukan mencari kebenaran. Saudara umpama mengutip dan meletakkan bangkai di blog ini agar semua pengunjung merasai bau busuknya.

      Kemudian soalan yang dah terjwab tu apa yang saudara buat? Pasti saudara akan "menggoogle" untuk mendapatkan fitnah-fitnah baru yang lagi dasyat.

      Pada hemat saya lebih baik saudara hentikan mengkaji sejarah yang jauh dari bidang keilmuan saudara. Saya cadangkan saudara mengkaji sejarah Google dan Yahoo. Ataupun saudara kajilah sejarah saudara sendiri yang bukan hafiz dan alim tetapi memfitnah hafiz-hafiz dan alim-alim.

      Kepada mana-mana pengunjung yang membaca komen saya ini. Kalian sendiri boleh menilai. Saya telahpun menerangkan siapa anonymous nie (beliau sendiri pun dah mengaku tahap ilmunya). Dan beliau bukanlah orang yang ahli dalam perbincangan panjang lebar ini.

      Delete
    4. waaaah...nampaknye perdebatan semakin hangat.teman tak memihak mana2.just neutral .apa pun teman nak kongsi kronologi peristiwa tu kat link ni-
      http://aaiil.us/misconceptions/fatwas/bvsd.htm

      Delete
    5. اِتَّبِعُوا السَّوَادَ اْلأَعْظَمَ فَإِنَّهُ مَنْ شَذَّ شَذَّ فِي النَّارِ " . رَوَاهُ ابْنُ مَاجَه مِنْ حَدِيْثِ أَنَسٍ

      Delete
  7. gilo palo.. bilo baco komen.. haha..

    ReplyDelete
  8. Jgn dilayan org gini. Ngaji tara mana pun.

    Al-Fadhil Syaikh Ahmad Fahmi Zamzam Al-Banjari Al-Nadwi Al-Maliki dilahirkan pada tahun 1959 di Amuntai, Banjarmasin, Kalimantan Selatan, Indonesia. Beliau memasuki alam persekolahan di Amuntai sebelum menyambung pengajian di Madrasah Darussalam Martapura, Kalimantan Selatan sehingga Tingkatan 'Aliyah. Seterusnya beliau melanjutkan pendidikan di Yayasan Pesantren Islam Bangil, Jawa Timur.

    Pada tahun 1980, beliau telah meneruskan pengajiannya di India, bersama dengan ulama' terkenal asy-Syaikh Abul Hassan ‘Ali an-Nadwi di Nadwatul Ulama', Lucknow. Pada tahun 1984, beliau menamatkan pengajiannya di India dan langsung datang ke Malaysia dan berkhidmat di Madrasah Tarbiyyah Islamiyyah Derang di Pokok Sena, Kedah sehinggalah ke hari ini.
    Pada tahun 1988, beliau berkesempatan berguru dengan asy-Syaikh Muhammad Yasin al-Fadani dan juga as-Sayyid al-Habib Muhammad bin ‘Alawi al-Maliki al-Hasani, sehingga beliau dianugerahkan dengan gelaran keluarga "al-Maliki" pada tahun 2002.
    Org alim ini tak pun kecoh pasal deoband. Ini picisan anon mana ulu datang kecoh 1 dunia konon hebat sangat.....konon.

    ReplyDelete
  9. As-Salam Ust Fuad & Ust Abu Zakariyya....

    Mohon tumpang mencelah ye. Saya ni jahil tapi nak juga komen tapi bukan kepada ust2 tapi kepada adik Anoy History student & adik Jabar Nur. Ust, kita doakan je lah mereka ni, darah muda, panas lagi ni, SEMBERONO org jawa kata. Insha Allah bila Allah beri mereka hidayah, mereka lah yang akan ke depan memegang panji2 Islam.

    Topik perbincangan di sini saya nampak lebih berat kepada sejarah... xpayah citer panjang2 ye, adik2 lapangkanlah masa pergi sendiri ke india & pakistan bercampur gaul dengan mereka yang mengamalkan ajaran yang kamu bahaskan. Lagi lama kamu duduk sana lagi terjawab persoalan kamu atau kamu sendiri mungkin akan give-up melihat kecelaruan amalan mereka. Saya yang jahil ni pun duk sana 3 bulan pun pening melihat mereka, mungkin tuan2 tidak seteruk saya. Insha Allah adik2 boleh....

    Terima Kasih Ust2 kerana sudi beri laluan... mula2 macam nak marah tapi lama2 kesian pula dengan mereka. Semoga Allah pilih mereka seperti Hadrat Umar Khattab r.a.

    LOVE & RESPECT

    Wassalam... ;^)

    Insan Fakir Iman

    ReplyDelete
  10. Salam,
    Sekadar mencelah hehe..
    Saya paham sedara anonymous ‘membelasah’ Deoband sbb benci kat tabligh. Cuma saya nak bagitau kat sedara anonymous, sedara cakaplah camanapun, sbb realiti sekarang ialah aliran Deoband telah tersebar ke kebanyakan pelusuk dunia, dan ulama’2 Islam ASWJ lainnya mengiktiraf aliran dan Ulama’ Deoband, dan juga tabligh. Dan gerakan aliran Deoband dan usaha tabligh semakin rancak dan kuat hari ke hari, dgn izin dan bantuan Allah jua, Alhamdulillah, walau ada kambing bengong yg cuba menanduk gunong..
    Ulama2 yang dimaksudkan, termasuklah ulama’ Syafiiah dari Yaman spt Habib Umar, Habib Ali dan Ulama’ Habaib dan ahlul-bait lainnya, atau dari Mesir spt Syaikh Ali Jum’ah, atau dari Syria spt Syaikh Wahbah Zuhaili dan Syaikh Ramadhan Buti, atau dari Nusantara spt Syaikh Isa Fadani (yg mengijazah sanad kpd Mufti Taqi Uthmani Deobandi), Syaikh Nuruddin banjari, hatta TGNA sendiri pun pernah mengaji di Deoband. Sedara nak kata TGNA Wahabi kah, dan sesat jugakkah? Begitu jugak ulama’ Maliki spt Syiakh Muhammad Alawi al-Maliki al-Makki dan ulama’2 dari benua Afrika yg bersama2 usaha dakwah dan tabligh.
    Tanda2 kebenaran Deobandi dan usaha tabligh ialah sepakatnya ulama’ seluruh dunia akan kebenarannya, sedangkan nabi sendiri mengisyaratkan yg ummat takkan sepakat atas perkara kebatilan atau kesesatan.

    Wallahu a'lam

    ReplyDelete
  11. Saya secara peribadi, cenderung kpd pendapat utk mendamaikan dan meredakan perbezaan antara Deobandi/Brelwi, berdasarkan pandangan2 oleh Syaikh Nuh Ha Mim Keller dan para pengikut beliau:

    http://shadhilitariqa.com/site/index.php?option=com_content&task=view&id=37&Itemid=20
    Juga pandangan Ulama Deobandi sendiri, seperti Syaikh Hasan Ali Deobandi:

    http://www.youtube.com/watch?v=7IFOzBRTWiw

    Dan byk sudah usaha menyatukan Deobandi-Barelwi ini sedang bergerak, malah jemaah tabligh pun ada yg masuk ke masjid2 Barelwi di IndoPak, Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  12. seperkara lagi yg sedara 'anonymous' kena faham, ialah usaha dakwah dan tabligh bukanlah menyeru agar ummat ini menganuti fahaman deobandi, atau membenci fahaman barelwi, atau menyeru kepada mana-mana aliran. Tapi usaha dakwah dan tabligh mengajak manusia kepada Allah, kepada kesempurnaan iman dan amalan dan agama dalam kehidupan, aga manusia berjaya di sisi Allah, dunia dan akhirat. Cuma saja, melalui usaha dakwah ini, kesan kebaikannya melimpah-limpah kepada semua aliran ahlussunnah seperti kpd aliran deoband sendiri sehingga ia berkembang pesat ke seluruh dunia dan sistem pengajian nizamiyyah deobandi diterima pakai dan diadaptasi oleh begitu banyak madrasah2 aliran lainnya. tak dpt dinafikan juga yg melalui usaha dakwah inilah, madrasah2 dan pondok2 di nusantara juga mendapat nafas baru dan kekuatan utk bangkit semula setelah hampir2 terhapus dek arus kemungkaran dan usaha2 anak2 dajal utk menghancurkan Islam dan institusi Islam.

    jadi, usaha sedara 'anonimous' utk memburukkan usaha dakwah dan tabligh dgn kaedah memburuk dan menyesatkan aliran deoband, sebenarnya takkan membuahkan hasil apa2 dan membuang masa shj, kalau takpun menjadi sebab tersebarnya fitnah yg akhirnya akan balik kat batang hidung sedara sendiri nanti. moga Allah ampunkan sedara dan bagi petunjuk kat sedara.

    ReplyDelete
  13. sedara 'anonymous' berulang2 gunakan hujah ulama' haramain tahun 920an yang mnyesatkan deobandi (sebelum dijawab oleh maulana khalil ahmad rahimahullah), hujah fatwa ulama'2 India yang mengharamkan aliran deoband dan tabligh tahun 1960an, dan hujah NU yg haramkan deoband/tabligh tahun 1980an yg merujuk fatwa ulama' india yg dikatakan sebelumnya.

    Hujah2 sedara 'anonymous' tak ke mana sebenarnya. sbb semua hujah2 tu telah ditelan dek masa sendiri. alim ulama' haramain ahlussunnah sendiri kita tgk hari ini, takda yg guna hujah anonymous ni. sbb usaha dakwah dan aliran deoband dah terlalu umum dan diterima oleh masyarakat ahlussunnah seluruhnya. ulama' pewaris generasi sblmnya hari ini bahkan menyokong dan support tabligh dan deoband secara terang2an. baik di hijaz, mahu pun NU di indonesia sekarang ini. mengapa sedara anonymous, kalau benar2 ikhlas nakkan kebenaran, tak tgk realiti yg berlaku sekarang ini?

    ReplyDelete
  14. Maulana Husain Ahmad Muhajir madani, maulana Zakariyya muhajir Madani, dan ulama2 deoband lainnya yg hijrah ke mekah/madinah, takda pun kita dengar ulama' haramain yg sezaman dgn mereka menyesatkan mereka (tentunya kita tak rujuk kat wahabi dlm hal ni). Bahkan ulama' besar maliki misalnya Syiakh Muhammad alawi alMaliki sendiri ambik ijazah sanad dan berguru dgn maulana zakariyya dan memuji kitab Aujazul Masalik. kalau betul hujah anonimous yg kata deoband sesat, bagaimana ahlussunnah boleh belajar dan memuji dgn golongan sesat? adakah tuan anonymous nak kata Syaikh Muhammad alawi maliki tu bodoh sangatkah?

    ReplyDelete
  15. Ayah Habib Umar sendiri pergi ke Pakistan dan bersama2 dgn Maulana Yusuf Kandhlawi Deobandi menyusun kitab Hayatus Sahabah. Camana ahlulbait dan ulama' habaib boleh duduk dan menulis buku bersama golongan Deobandi sesat kalau betul hujah Anonymous ni? Mana logiknya?

    ReplyDelete

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini