Ikuti Blog Ini

Sunday, October 27, 2013

Jemaah Dakwah & Tabligh adalah Tetamu Rasulullah Saw

Saya beranggapan bahawa,jika saya menulis kisah sebegini untuk tatapan umum,barangkali ianya boleh menimbulkan pelbagai persoalan.Antaranya mereka di luar sana pasti akan mengatakan bahawa saya ini terlalu ghuluw terhadap Jemaah Dakwah & Tabligh kerana menulis artikel sebegini.Sebenarnya ini bukan masalah ghuluw atau seumpama dengannya,tetapi ini adalah salah satu tanda keberkatan dan penerimaan di sisi Allah swt atas kerja-kerja yang di lakukan oleh mereka-mereka yang bergiat secara aktif di dalam Jemaah Tabligh.Seperti kisah di bawah ini saya petik dari buku Malfuzat (himpunan kata-kata nasihat) Faqihul Ummat,Mufti Mahmud Hasan Gangohi.
Malfuzat Faqihul Ummat,Muft Mahmud Hasan Gangohi,bekas ketua Mufti di Darul Ulom,Deoband.Mengenai cerita Mufti Saheb ini,boleh di baca di sini.


Satu Jemaah Dakwah & Tabligh daripada India telah melakukan usaha dakwah mereka di negara Palestin.Maka seorang Mufti besar satu daerah di Palestin telah datang untuk menyambut dan meraikan kedatangan mereka lalu beliau (mufti tersebut) mulai menangis.Beliau dengan sungguh-sungguh telah memberikan penghormatan yang besar terhadap jemaah ini.

Beliau kemudiannya menjelaskan kenapa beliau berbuat demikian dan bersedia untuk melayan mereka dengan apa cara dan keadaan sekalipun.Lantas beliau menceritakan bahawa, "Saya telah melihat Nabi saw dalam mimpi saya dua hingga tiga hari sebelum ketibaan Jamaah ini.Saya telah melihat Nabi saw sedang berjalan dengan cepat-cepat dan saya telah pergi ke hadapan untuk menyambut Baginda saw,tetapi Baginda saw telah menolak dan mengenepikan saya lantas berkata, 'ketepi,Tetamu saya telah tiba."

Mufti tersebut kemudiannya telah menunjukkan kepada seorang ahli dari jemaah tersebut dan berkata bahawa "Saya telah melihat beliau (yakni salah seorang dari ahli jemaah tersebut) bersama dengan Nabi saw,dan saya melihat juga beliau  beserta dengan ahli jemaah yang lain.


Rujukan : Malfuzat Mufti Mahmud Hasan Gangohi,Jilid 1,di susun oleh Mufti Faruq Meeroti,hal 569.

92 comments:

  1. Salam.
    Terima ustaz Fuad...

    Rasa smgt nak berdakwah...
    Tpi tmpt saya unsur2 wahabi nampak lebih menguasai...

    Doakan saya..

    Am
    at-tabib.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di mana tempat tuan tu,boleh kongsi di sini.

      Delete
  2. subhanallah.. doakan sy tuan, utk kekal dlm usaha ini.. skrang sy dlm ujian Allah, tak tahu lepas ke tak ni.. berat sngat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Allah istiqomahlah saudara Zul Fattah dan seluruh rakan2 seusaha yang lain dalam kerja2 dakwah.

      Semoga Allah permudahkan urusan tuan.Anggapkan ujian sebagai kafarah atas dosa dan kesalahan tuan.Itu juga bermakna Allah hendak hapuskan dosa dan naikan darajat tuan.Allahuma Amin Summa Amin.

      Delete
  3. Jt berbangga dakwa ikut sunnah nabi la,berdalil dgn mimpi jumpa nabi la dan mcm2 lg.

    tapi kenapa sekoloh deobnadi tak ada di mekkah atau madinah?
    kubur maulana zakaria ada di madinah sepatutnya binalah satu sekolah atau madrasah di sana sbg mengenang jasa beliau

    boleh tolong jawab?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ade...Madrasah Saulatiyah di Mekah. Maulana Rahmatullah Kairanawi dari India, membawa manhaj alim ulamak deoband.

      Delete
    2. Cawangan Deoband bukan sahaja di india tp di seluruh dunia.

      Delete
    3. Madrasah Saulatiyah di bina pada tahun 1219H bersamaan 1804M oleh Syaikh Rahmatullah Ibnu Khalil al-Hindi al-Dahlawi sedangkan sekolah deoband di bina pada tahun 1867 bersamaan 1283.

      apakah makna semua ini?

      Delete
    4. maknanya ulama deoband masuk kemudian setelah tu ujud terlebih dahulu.bermakna ia bukan cawangan deoband sebab ulama yang jadi mudir pada tahun 1927 (setahun selepas tabligh ditubuhkan) ialah Syaikh Salim Rahmatullah dan Syaikh Hasan Muhammad al-Masysyath.

      selalunya ulama deoband akan memakai nama gelaran deobandi di belakang namanye.maknanya ulama yang mengasaskan madrasah itu bukan dari deoband.

      Delete
    5. cik/puan Anonymous; nak tunjuk teror guna lah nama sendiri.. lagi cun gambar sendiri.. nampak mcm jantan sket..

      Delete
    6. kebenaran tak dilihat pada org handsome ke tak!
      lihat kebenaran tu sendiri nanti kamu kenal orgnya
      kalo kamu lihat orgnya tak handsome/cantik nanti kamu tolak/x terima walaupun dia bawak kebenaran..

      Delete
    7. mmg pandai tulis je.. ayat power la konon.. sebenarnya takut..
      *kebenaran biar le terang².. bukan sembunyi²..

      Delete
    8. Berdirinya madrasah di Mekah Madinah bukan sesuatu keperluan..
      tambahan Wahabi x kan benarkan aliran selain Wahabi bertapak disana ..sedang kan rumah Nabi lg dirobohkan..kubor di Baqi diratakan SH Nuruddin dlm satu program di tv hijrah ..menjawap
      satu soalan ttg binaan kubor..jawaban nya...kuboran diBaqi
      dahulu nya telah dirata oleh pihak wahabi asbab jawapannya
      beliau xdibenar ceramah di tv tsb

      Delete
  4. Pengetuk AnonymousNovember 1, 2013 at 2:50 AM

    Salam. Apa ke hal la anonynmous yg satu nie. Asyik-asyik nak cari pasal. Zaman nabi tak ada sekolah pondok, universiti Azhar, deobandi, kolej Islam dll. Tapi dari mana asalnya ulama-ulamak yang mengajar di institusi2 tersebut? Mestilah dari generasi ke generasi bersambung sehingga sahabat dan Nabi S.A.W sendiri.

    Aku rasa tuan Anonymous yg species nie anti mazhab yg suka mencari helah memecahkan ulamak-ulamak besar mazhab Hanafie, Maliki, Syafie dan Hambali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni bukan cari pasal tapi nak betulkan mana yg salah.
      tak leh ke?

      Delete
  5. Berhujjah dengan Mimpi Mimpi

    Hujjah yang paling lemah adalah hujjah suatu kaum yang menyandarkan diri kepada mimpi mimpi untuk melaksanakan atau meninggalkan suatu amalan..

    Mereka biasanya berkata :

    "Kami bermimpi bertemu si fulan (biasanya seorang yang shalih) lalu dia berkata kepada kami‘Tinggalkan amalan itu dan lakukan amalan ini"

    Sebagian yang lain berkata :

    "Aku bermimpi bertemu Nabi shalallahu ‘alaihi wassalam diwaktu tidur lalu beliau berkata begini dan memerintahkan begitu"

    Kemudian dia mengamalkan atau meninggalkan suatu amalan berdasarkan mimpinya itu, berpaling dari batasan batasan yang telah dibuat oleh syari’at..

    Saudaraku.. Jelas itu suatu kesalahan..

    Karena :

    Menurut syari’at, selain mimpi para Nabi sama sekali tidak bisa diambil sebagai hukum. Mimpi-mimpi tersebut harus dikembalikan kepada hukum hukum syari’at yang ada.. Kalau cocok dengan hukum syari’at maka mimpi tersebut boleh diamalkan.. Namun : Jika tidak cocok maka wajib ditinggalkan dan dijauhi.

    Mimpi bisa kita jadikan sebagai kabar gembira atau peringatan saja, tidak bisa dijadikan ketetapan hukum..

    Dan tidak bisa kita berkata :

    "Mimpi adalah salah satu bagian dari kenabian yang tidak boleh diabaikan. Bisa jadi yang mengabarkan mimpi itu adalah nabi shalallahu ‘alaihi wassalam, karena beliau bersabda : من رآني في المنام فقد رآني فإن الشيطان لا يتمثل بي

    “ Barangsiapa melihatku di waktu tidur maka dia benar benar telah melihatku, karena syeitan TIDAK DAPAT MENYERUPAIKU” (HR Bukhari 6993, Muslim 2266)
    jadi pengabaran beliau pada saat tidur (mimpi) sama seperti pengabaran beliau saat terjaga..

    Saudaraku.. Tidak bisa kita berkata seperti perkataan diatas dikarenakan beberapa hal :

    1. Jika mimpi adalah salah satu bagian dari kenabian, maka mimpi tersebut bukan merupakan wahyu secara keseluruhan, melainkan hanya sebagiannya saja. Sedangkan satu bagian itu tidak bisa menduduki tempat secara keseluruhan dalam segala sisi, melainkan hanya mendudukinya pada bebrapa sisi saja..

    Mimpi bisa dipakai sebagai bentuk kabar gembira ( bisyarah ) dan peringatan saja, tidak bisa menjangkau aspek hukum..

    2. Mimpi merupakan bagian dari kenabian diantara syaratnya adalah harus merupakan mimpi yang benar dari seorang yang shalih. Padahal terpenuhinya syarat syarat tersebut jelas membutuhkan penelitian, sehingga bisa jadi terpenuhi dan bisa pula tidak..

    3. Mimpi sendiri terbagi bagi. Ada mimpi yang merupakan mimpi biasa yang datangnya dari syeitan, ada yang merupakan khayalan , dan ada juga yang merupakan rekaman peristiwa sebelum tidur..

    Kapan kita bisa menentukan mimpi yang benar sehingga bisa diambil sebagai patokan hukum dan mana mimpi yang tidak benar untuk kita tinggalkan..??

    Mimpi yang menggambarkan Rasulullah shalallahu ‘alaihi wassalam mengabarkan tentang suatu hukum pun perlu dilihat :

    - Bila ( didalam mimpi orang tersebut ) beliau mengabarkan tentang suatu hukum yang sesuai dengan syari’at.. Maka pada hakekatnya hukum yang dipegang adalah apa yang TELAH ADA dalam syari’at tersebut..

    - Dan jika Beliau mengabarkan sesuatu yang menyelisihi syar’at .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maka itu mustahil..!!

      Karena :

      Setelah Rasulullah shalallahu alaihi wassalam wafat, syari’at telah ditetapkan semasa hidupnya tak akan mansukh (diganti) dengan yang lainnya. Sebab agama islam ini, meskipun beliau telah wafat, ketetapan hukumnya tidak akan berubah dengan sebab mimpi seseorang karena hal ini suatu kebathilan menurut ijma’.

      Jadi :

      Barang siapa bermimpi mendapatkan Rasulullah shalallahu ‘alaihi wassalam mengabarkan suatu hukum yang bertentangan dengan syari’at yang telah ada itu, maka tidak boleh diamalkan. Dan pada saat tersebut kita katakan : Mimpi orang tersebut tidak benar , karena kalau dia benar benar bermimpi melihat Rasulullah shalallahu ‘alaihi wassalam tentu beliau tidak akan mengabarkan sesuatu yang menyelisihi syari’at..

      Sekarang mari kita bicarakan makna sabda Rasululullah shalallahu ‘alaihi wassalam :
      من رآني في المنام فقد رآني

      "Barangsiapa melihatku di waktu tidur maka dia benar benar telah melihatku"

      Dalam hal ini ada dua penafsiran yaitu :

      1. Makna hadits tersebut adalah :

      "Barang siapa (bermimpi) melihatku sesuai bentuk dimana kau diciptakan maka ia telah melihatku, karena syeitan tidak bisa menyerupaiku"

      Karena beliau tidak mengatakan : "Barang siapa yang berpendapat bahwa dia melihatku (dalam mimpi) maka dia telah melihatku"

      Tetapi mengatakan : "Barang siapa melihatku (dalam mimpi) maka dia telah melihatku"

      Pertanyaannya :

      Darimana orang yang berpendapat bahwa dirinya melihat Rasulullah shalallahu ‘alaihi wassalam itu memastikan kalau yang dia lihat dalam mimpinya itu betul betul wujud dari beliau..??

      Jika dia tetap tetap bersikeras telah melihat beliau padahal dia tidak bisa memastikan kalau yang dilihatnya itu adalah betul betul wujud beliau, maka ini adalah suatu yang sulit untuk dipercaya..

      Kesimpulannya :

      Apa yang dilihat dalam mimpi seseorang bisa saja bukan Nabi shalallahu ‘alaihi wassalam meskipun orang yang bermimpi meyakini bahwa itu adalah beliau shalallahu ‘alaihi wassalam..

      2. Para ahli ta’bir mimpi berkata :

      "Sesungguhnya syetan bisa mendatangi seseorang yang sedang tidur dalam bentuk tertentu, seperti dalam bentuk orang yang dikenal oleh orang yang bermimpi tersebut atau yang lainnya lalu syeitan menunjukannya kepada orang lain seraya berkata "Fulan, ini adalah nabi !"

      Cara seperti itulah yang ditempuh syeitan dalam menjalankan tipu dayanya terhadap orang orang yang bermimpi.. Padahal sosok Nabi shalallahu ‘alaihi wassalam mempunyai tanda tanda tertentu. Kemudian sosok yang ditunjukkan oleh syeitan tersebut menyampaikan perintah atau larangan yang tidak sesuai dengan syari’at kepada orang yang bermimpi. Orang yang bermimpi itu mengira kalau itu dari Nabi shalallahu ‘alaihi wassalam , padahal bukan , sehingga ucapan, perintah, atau larangan yang disampaiakan dalam mimpi itu tidak boleh kita percaya"

      Jadi :

      Jelaslah sudah permasalahan ini. Yaitu bahwa suatu hukum tidak bisa diambil dari mimpi mimpi sebelum dicocokan terlebih dahulu dengan dalil, karena gambaran yang ada dalam mimpi kemungkinan tercampur dengan kebathilan.
      Hanya orang orang yang lemah hatinya sajalah yang berdalil dengan mimpi dalam masalah hukum hukum syari’at..

      Memang.. Bisa saja orang yang dilihat dalam mimpi itu datang dengan membawa pemberitahuan, kabar gembira, maupun peringatan secara khusus, akan tetapi para ahli ta’bir mimpi itu tidak menjadikannya sebagai suatu pedoman dalam menentukan hukum dan membangun suatu kaidah..

      Intinya : Sikap yang benar dalam menyikapi apa yang terlihat dalam mimpi adalah dengan selalu berpatokan dengan syari’at yang ada..

      Wallahu A'lam.

      Disunting dari Ringkasan Al I’tisham : Membedah seluk beluk bid’ah , Imam Asy Syathibi rahimahullah oleh Syeikh Alawi bin Abdul Qadir As Saqqaf, penerbit Media Hidayah Yogyakarta.

      Delete
    2. perlu diingat bahawa entri ni diambil dari Malfuzat Mufti Mahmud Hasan Gangohi,Jilid 1,di susun oleh Mufti Faruq Meeroti,hal 569.

      Delete
    3. dlm kitab tasawwuf ada kisah syeikh Abdul Qadir jailani (sultanul auliya iaitu raja bagi seluruh para wali) menceritakan kisah beliau satu ketika telah mendengar satu suara dlm mimpinya menyuruh beliau meninggalkan semua kewajipan agama.

      ayatnya lebih kurang begini:

      "wahai abdul qadir jailani!!
      aku adalah Robb mu!!mulai saat ini kamu telah bebas dari sebarang kewajipan agama kerana maqam kamu telah tinggi yakni sangat hampir dgn Ku(Allah)"

      Syeikh yg merupakan seorang yang faqeh dan arif dgn tipu daya syaitan terus membentak dgn berrkata"berambus kau IBlis!!!"

      lalu tersentaklah iblis sambil berkata aku telah menyesatkan ramai wali2 Allah dgn cara ini tetapi nampak gayanya kamu sahaja yang susah untuk ku tipu"

      kesimpulannya

      org yg alim tinggi mana pun boleh dan akan ditipu oleh iblis ,inikan pula setakat imam masjid.

      Delete
    4. sohih 200% tuan azharjaafar...dlm usaha jemaah dakwah tabligh ni, masyaikh2 & ulama2 yg memimpin usaha jemaah ikut tertib Nabi SAW tak menjadikan mimpi2 sebagai hujah..

      Delete
    5. Anonymous...kalau berani kerana benar,tak payah berselindung dengan nak tempelak & nak rendah2 kan jemaah usaha dakwah ikut tertib Nabi & Para Sahabat...mai datang datang jumpa dengan asatizah ulama2 usaha jemaah di markas2 dakwah di seluruh malaysia terutamanya di Masjid Sri Petaling spt Maulana Hamid, Maulana Razif & Maulana Hazim...atau datang tempat ana di Jerantut, Pahang pun jumpa ulama2 yg istiqamah dlm usaha Nabi2 ni spt Maulana Johari, Maulana Helmi & Maulana Adli..

      Delete
    6. Alim ulama yg benar2 ikhlas mencari kebenaran seperti Syeikh Tuan Guru Hj Hadi (Presiden PAS), Syeikh Nuruddin Al- Banjari & Habib Umar adalah antara ulama yg benar2 menghormati jemaah dakwah tabligh..

      Delete
    7. patutnya karkun tabligh yg kena tanya asatizah ulama2 depa buka org luar.ada plak suruh org luar.x masuk akal.yg x betulnya karkun bukan org luar

      Delete
    8. lagi tak masuk akal orang luar yg pertikai jemaah dakwah tabligh lepas tu tak nak & takut nak rujuk ulama2 yg ahli & istiqamah dlm jemaah...

      baling batu sorok tangan tu...

      karkun2 insyaAllah kami banyak rujuk asatizah ulama yg ahli dlm jemaah...

      Delete
    9. Setahu saya,yang selalu mukhalafah dengan Usaha Tabligh ini adalah kalangan ahlul bida'ah yang ghuluw seperti Brelwi.Sebab itu tidak saya hairan,akabir Deoband pun mereka kafirkan.

      Delete
    10. Tajuk anonymous tentang mimpi
      copy paste bahasa indon ker...maklumat yg
      ko amik dr wahabi seberang macam sama dgn
      satu mat indon .Wahabi ...berapa kerajan saudi
      bagi kat ko

      Delete
  6. Saudara Fuad Akmal ni bukan berhujah dengan mimpi2 sebagai hukum..cuma nak bgtahu itu tanda2 makbul usaha dakwah ikut tertib Nabi SAW melalui pergerakan jemaah2 dakwah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. camana tn kata tabligh buat dakwah ikut tertib Nabi SAW ?
      tn baca tak kitab malfuzat maulana ilyas m/s 50 (kalo x silap) kata:

      "aku dapat kaedah tabligh ni berdasarkan mimpi tafsir ayat 110 surah ali imran.....

      dia tak kata "aku mendapat kaedah bertabligh ini berdasarkan ijtihad yang aku buat berdasarkan hadith2 sahih dalam kitab bla...bla...bla...

      maknanya apa?

      Delete
    2. Syeikh Nuruddin Al-Banjari pernah keluar kenyataan semasa satu majlis di Kuantan, Pahang " Barangsiapa yang menentang & mempertikai usaha jemaah dakwah tabligh bermakna dia menentang aku !!! "..

      ana cabar anta cakap pd Syeikh Nuruddin dia tak betul sbb cakap mcm tu...jangan nak butakan mata kebenaran & kebaikan yg jemaah yg sedang hidupkan sunnah Nabi SAW di seluruh alam..

      Delete
    3. cuba tanya Syeikh Nuruddin tu dia tau x sejarah silam maulana ilyas?
      dia tau x kisah kitab Muhannad vs husam haramain?
      dia pernah baca x kitab malfuzat,manakib maulana ilyas dan fatawa rashediya?

      Delete
    4. tak payah berlagak sebut kitab tu kitab ni...anta hafiz al-quran 30 juzuk ke???...dah belajar & khatam 6 kitab hadis utama (sahih bukhari,sahih muslim,sunan tirmizi,sunan abu daud,sunan nasai & sunan ibnu majah) secara talqi bersama guru2 mursyid??...& mahir dlm bahasa arab,urdu,parsi & juga belajar & alim dlm 4 mazhab...ini syarat utk jadi maulana...usaha dakwah tabligh dipimpin oleh ulama2 haq & amilin dari dulu hingga sekarang...

      Delete
    5. satu lagi syarat asas utk jadi maulana yg mana pengajian mengambil masa tempoh 7-8 tahun adalah menguasai 15 cabang ilmu yg membolehkan seseorang berkelayakan tafsir ayat2 Al-Quran...

      anonymous lebih tinggi ilmu drp Syeikh Nuruddin & alim ulama bertaraf Maulana ke ???

      Delete
    6. x menjawab soalan?
      ini bukan nak cerita mcmana nak jadi maulana.bal'am bin bura pun ulama gak zaman nabi musa.doa makbul lagi tapi mati sesat.

      tanye lah dulu soalan say tu pada dia...kalo dia jawab belum maka tak hairanlah dia puji tabligh melangit

      Delete
    7. ana sengaja tak nak jawab soalan tu supaya anta berfikir dengan akal yg sihat (bukan nak pertikai ulama spt maulana ilyas)..anta hafiz quran & hadis ke ??

      cuba jawab pulak soalan ana...

      Delete
    8. yang ana nampak pada anynomous ni adalah sifat keangkuhan kerana mempertikai & merendah2kan usaha jemaah dakwah yg banyak memberi kebaikan pd umat & ulama yg sudah banyak berkorban diri,masa & harta utk meninggikan agama Allah spt Maulana Ilyas rahmatullah alih...

      Delete
    9. Jika tidak mahu terima ,ketepikan sahaja,intaha kami tetap yaqin dengan Usaha Tabligh.Di hadapan kami adalah barisan ulamak jelas aqidahnya,kuat bertasawufnya dan jelas sanad keilmuan mereka.

      Delete
    10. Jika enta benar nk radd JT,sila jelaskan sanad keilmuan enta ? Zaman sekarang ,zaman fitnah, Boleh saya tahu ,siapakah guru enta ?

      Delete
    11. mohd firdaus sengaja x nak jwb ke atau x tau jwb?
      fuad akmal ,adakah ulama deoband ada ajar karkun tabligh ilmu tauhid?
      kalau tn kata x ada,dari mana tn belajar ilmu tauhid?
      kalau tn kata ada,adakah akidah yg tn tulis kat komen disini http://wirapendang.blogspot.com/2010/11/kenangan-bersama-maulana-saad-al.html

      Anak Pendang SekeluargaMarch 14, 2012 at 12:41 AM

      diajar oleh ulama deobandi yg tn sanjung tu?
      kes akidah sesat ni dah dikupas oleh jamaludin abu bakar dlm blognya sebagai akidah batil tapi kenapa tn masih pertahankannya?

      Delete
    12. jasa bukan ukuran utk menentukan kebenaran.kalu jasa boleh tentukan kebenaran pasti hajjaj yusof al thaqafi masuk syurga sbb jasa dia yg banyak dapat menutup kezalimannya yang dasyat tu

      Delete
    13. kpada Anoymous....
      Jawapan kpada soalan2 kamu bkn ada pada kami(karkun tabligh)....tp ada pada diri kamu sndiri... kami ada nas dn dalil kami sndiri, dn dri pertanyaan kamu seolah2 bkn kebenaran yg kamu cari, tp hnya ingin mmbenarkn dalil dn hujjah kamu.... dn sifat 'aku betul, aku benar' hnya menafikkn kebenaran yg dtg dri dalil dn hujjah org lain dan mnyemarakkn tanda2 takkabur dlm hati.... mari kita sama2 istighfar, takut xcium bau syurga nnti...

      Delete
    14. Masalahnye hujjah n dalil group awak tu dhaif n lemah

      Delete
    15. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    16. buruknye tarbiyah yg kamu dpt dari tabligh

      Delete
  7. Bukan berhujjah dan berdalil melalui mimpi,tapi itu sebagai satu tanda penerimaan dan orang yang meriwayatkan kisah itu adalah Tsiqah.Bukan tukang gunting rambut tepi jalan atau kaki kutu tepi jalan.

    Lagi satu kisah ini adalah sebagai satu motivasi /targhib kepada aktivis JT.

    ReplyDelete
  8. Anonymous ni geng jundullah hulu langat.

    ReplyDelete
  9. Kalau la ruang comment ni ada button LIKE, aku nak tekan utk comment Abu zakariya..

    ReplyDelete
  10. Saya suka nak ulangi tamsilan ini untuk ke sekian kali...

    Bolehlah ditamsilkan seperti budak darjah enam yang cemerlang UPSR cuba menilai hasil kerja pelajar universiti. Penilaiannya sebenarnya tak salah dengan tahap ilmunya yang tak kesampaian...

    Sebaliknya adalah tidak bijak pelajar universiti melatah dengan penilaian budak darjah enam tersebut...

    Biarkanlah mereka nak komen apa pun...JGN DILAYAN & JGN DIJWB 1 PUN KOMEN MEREKA (ambil iktibar Kisah Nabi buat dakwah bersama Abu Bakar - Biar Malaikat yg menjawab/doakan bg pihak yg benar)...ADAT LA BUDAK2..PENAT BUAT PERANGAI NANTI DIAM LA MEREKA. Kalau terlalu merapu/kesat..admin delete sahaja komen mereka supaya tak meracuni mereka yg cintakan kedamaian... xpayah nak pening kepala & buang masa... ramai lagi ummat di luar sana yg lebih baik dan dahagakan hidayah...

    Untuk mereka ini Hati-hati mereka yang perlu disentuh dan diubah, bukan akal fikiran mereka (lakukan ini dengan mendoakn mereka di 1/3 malam). Hanya Allah yg mampu mengubah hati-hati mereka....

    Wallahua'lam


    Insan Fakir Iman

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai lg org d luar sana yg mndpt hidayah melalui jemaah lain . tolong jgn taksub buta

      Delete
    2. Merepek tetiba mamat nie.

      Delete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=article&sid=14047

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  12. sudahla tu, hujah balas hujah tak de kesudahan, kalau nak jadi mcm syaidina abu bakar r.a. diam je, sabar dan tahamul, akui kelemahan, kesilapan dan kekurangan, menangis depan Allah doa untuk seluruh umat...

    ReplyDelete
  13. Geng Dr. Sob mari dah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. geng "putus asa" n geng ust samseng berganding bahu...

      Delete
    2. Saya terpaksa delete komen yang ada unsur fitnah.Ketahui wahai saudaraku bahawa fitnah itu satu perbuatan yang keji. Ittaqullah....

      Delete
  14. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  15. Hadrat Maulana Rahmatullah Kinrawi (rah) berhijrah ke Hijaz pada tahun 1857, selepas pemberontakan (Indian Mutiny) gagal. Beliau berjalan kaki selama 2 tahun sebelum sampai ke Makkah. Hadrat belajar ilmu agama daripada ulama lepasan Madrasah Rahimiyyah iaitu murid2 kpd Hadrat Shah Abd Aziz Dehlawi (rah). Jadi maslak dan manhaj hadrat sama seperti ulama2 deoband. Hadrat telah mengasaskan Madrasah Sawlatiyyah bersam Hj Imdadullah (rah) dgn bantuan kewangan drp seorang Begum dari Kalkota. Mudir Madrasah Sawlatiyyah sekarang adalah Maulana Abdul Hafiz Muhajjir Makki, khalifah Hadarat Syaikhul Hadith. Hadrat Maulana Muhammad Zakariyya (rah) juga pernah mengajar di madrasah ini. Selain drp itu ulama deoband juga mendirikan Madrasah Ulum Syariah di Madinah. Diasaskan oleh Maulana Syed Ahmad Madani, abang kepada Hadrat Syaikhul Hind Hadrat Maulana Syed Hussain Ahmad Madani. Hadrat Maulana Muhammad Zakariyya (rah) juga pernah mengajar di madrasah ini ketika tinggal di Madinah dlm tahun 20an ketika menulis Kitab Bazlal Majhud.
    Untuk perkara berkaitan mimpi, mohon tuan yg tak bernama yg membangkit persoalan itu merujuk kepada Kitab Shamail Tarmizi, bab mimpi melihat Rasulullah s.a.w dan syarah ulama dlm bab ini. Walaupun tuan tak bersetuju dengan pendapat para alim-ulama dlm kerja tabligh, tidak bermakna tuan berseteru dengan mereka dan kami semua. Beradablah dan jangan biadab dengan para ulama kerana mereka waris para nabi.
    Dari penelitian saya, tidak la pula saya temui satu pun hukum dlm kerja tabligh yg dibuat berasaskan mimpi. Walaupun Hadrat Maulana Muhammad Ilyas (rah) itu seorang sufi, tuan kena ingat hadrat juga seorang muhaddith dan faqeh hanafi yg sangat rigid dan pegangan mazhabnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mari kita semua baca fakta ini http://lubpak.com/archives/231552

      Delete
    2. lagi fakta ttg ulamak deobandi

      http://ashabulhadeeth.com/deviated-sects/deobandi/articles/deobandi%E2%80%99s-and-black-magic/

      Delete
    3. dan lagi http://sneintonmuslims.com/2012/01/20/sunnis-accept-the-deobandi-debate-challenge/

      Delete
    4. Kalau seseorang menanya mengenai deoband di internet mereka akan terus dihunjani dengan link-link ke laman-laman seperti diatas. Kemudian mereka akan disaran untuk membeli buku-buku yang dikeluarkan golongan-golongan anti-deoband ini.

      Untuk pengetahuan, secara umumnya golongan ini banyaknya adalah tegar online. Yang menyebarkan fitnah dan hasutan tentang mazhab terutamanya mazhab hanafi.

      Untuk orang awam (ulamak sunnah pun ada yg termakan sekali) mereka akan keliru dan seterusnya akan menjadi penyokong kepada golongan tersebut.

      Dan antara yng telah terjerumus di dalam permainan golongan ini ialah mereka yang sentiasa membangkang deoband. Mereka buta dan jahil tentang sejarah. Senjata mereka ialah apa-apa yang mereka dapat dari online.

      Dan antara mereka yang terpengaruh ialah anonymous-anonymous diatas komen saya ini.

      Delete
  16. Tuan tak bernama, orang tabligh ni tak pandai bahasa orang putih. Link bahasa melayu dlm tulisan jawi tak da ka? Cuba bagi komen ulamak tempatan pasai kerja tabligh ni, baru lah bersesuaian sikit. Kalau ada kelemahan akhlaq, kurang ilmu, org alim kurang ambil bahagian ke, boleh lah diperbaiki. Kita manusia biasa, sifat mahmudah belum terbentuk lagi.

    ReplyDelete
  17. Syariat azan....Asbab kerisauan seorg sahabat mimpi bagaimana
    kaedah panggilan utk solat jemaah adalah dr mesyuarat
    ...syor diterima oleh Nabi..utk perkara besar selalu nya dtg melalui wahyu tp dlm kes ni mimpi dr seorg sahabat.Ini kan pula akhir zaman x ada wahyu yg turun..Asbab kerisauan M Ilyas terhadap umat
    Allah beri mimpi kpd beliau sama spt azan ..azan dakwah yg
    sempurna..mimpi M Ilyas pencetus utk beliau mengali dr sumber Quran dan Hadis....bermula kerja dakwah dgn bantuan dan buah fikiran
    Ulamak si sana

    ReplyDelete
  18. ke..ke..ke...gelihati baca ulasan tuan.
    perbandingan mimpi sahabat dgn mimpi m.ilyas umpama langit dan bumi.Zaman tu Al quran masih belum turun habis dan nabi masih hidup utk nak endos mimpi tersebut.Sebaliknya zaman m.ilyas al quran telah lengkap dan sempurna dgn turunnya ayat 3 surah al maidah itu.

    so mana boleh tuan nak compare.para ulamak dulu lagi dah bahas bab ini panjang lebar.
    sudahlah...tak perlu nak tegak benang yg basah lagi.terimalah hakikat jemaah tabligh adaalah agama mimpi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuan kata azan tu sendiri adalah dakwah yg sempurna so apa perlu jemaah tabligh.maknanya dakwah tabligh tak sempurnalah ye...?

      Azan itulah dakwah kpd org islam

      Delete
    2. @Anon November 9, 2013 at 11:10 AM

      ke..ke..ke..gelihati jugak aku baca ulasan kamu. Tu la bila dah penuh sangat pandangan negatif dalam hati tu apabila balas ulasan orang terus hentam tanpa meneliti dengan baik. Ye la mungkin ada ayat-ayat ulasannya tak berapa cantik.

      Minmpi yang dimaksudkan ialah bukan mimpi penambahan dalam agama. Ramai para ahlullah yang bertuah bermimpi berjumpa dengan nabi. Dalam mimpi, nabi tidak akan menambahkan atau menyempurnakan agama kerana agama itu sendiri sudah sempurna. Kebiasaanya nabi akan memberikan teguran dan nasihat melalui perilaku nabi, percakapan nabi atau pandangan pihak ketiga (3rd person view) terhadap nabi.

      @Anon November 9, 2013 at 11:15 AM

      Ini satu lagi ulasan yang sama level dengan yang anon sebelumnya. Berulasan dengan permainan perkataaan. Silap perkataan dalam ulasan je habis kena hentam balik. Geng-geng jahat macam ini sentiasa mencari kelemahan dalam susunan ayat di dalam ulasan. Sama macam golongan brelvi dan salafi(ahli hadith).

      Penilaian terhadap azan adalah dakwah yang sempurna buka semata-mata ianya dilaungkan ketika waktu solat. Cuba kita perhatikan maksud dan tujuan azan. Apakah kalimah-kalimah yang diserukan di dalam azan. Kerana dengan kaedah ianya disampaikan dan hanya terdiri dari kalimah yang ringkas tetapi besar maksudnya ia disifatkan dakwah yang sempurna.

      Delete
  19. Bila aku cakap azan sempurna kerana ketololan kau jwb
    Tabligh x perlu dakwah...maksud azan dakwah sempurna kerana isi
    kandungan ALLAHU AKBAR 4X ALLAH LBH BESAR DR MAKHLUK
    SHAHADAH
    SOLAT JEMAAH bukan utk org kafir
    KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT dlm taat
    ALLAHU AKBAR diulang lg sebagai penutup

    ReplyDelete
  20. Asalamualaikum.....abg2 atau ustad .Saya baru je baca entry komen nih
    Saya ada beli buku Tafsir mimpi oleh Ibnu Sirin.Soalan sy sape
    Ibnu Sirin nih..Buku ni boleh di gunakn ker .Satu lg soalan kawN sy ajar kalau nak kawen lebih2 lg x tau mana satu awek yg sesuai
    buat bini kena wat solat istikarah .Sy ada bbrapa awek org skrg
    panggil cikaro .Sy pun wat solat istikarah bebpa kali sy dpt mimpi
    awek johor ni klua dlm mimpi .Awek kelantan ni lg cute tp x pakai
    tudung boleh pakai ke mimpi sy....tp entri ni kejap kata bole kejap
    x bole confus laa .Klau sesape bole tlg x...hi3 aku nak kawen

    ReplyDelete
  21. Ha Ha Ha terbongkar rahsia anon yg anti JT dia.quote geng putus asa n
    UST SAMSENG utk geng yg reply
    comment dia .Walaupun dia beri gelaran UST SAMSENG secara x
    sedar dlm banyak2 reply tersilap panggil USTAZ walaupun ada penambahan samseng ..secara x
    langsung dia pun buat kesilapan
    dlm tulisan dgn mengiktiraf
    commenter pro JT sbg ustaz
    Klau commenter proJT ustaz..
    otomatik anon anti JT murid atau pelajar
    Bila dia gelar ust samseng (gelaran yg x sepatutnya)
    anon anti JT pelajar yg tersgt kurang ajar.Lain lah kalau
    aku bekas pow dan kaki pukul bolehlaa anon anti JT
    panggil samseng sejahat 2 aku pun x panggil org baik
    samseng.Aku ingat nak jumpa anon anti JT x dengar kata biar gigi
    dia masuk dlm perut.Kalau ust2 dah beri mcm2 penjelasan
    anon anti JT masih x faham2 .Kalau pelajar yg susah faham
    istilah .melayu panggil BENGAP..TOLOL.BANGANG dan sewaktu
    dgn aku ingat anon anti JT jenis nerd rambut minyak belah
    tepi baju tug in long sleeve cafling pakai spek tebal kasut kilat
    baju bunga2 kalau sape jumpa mamat ni bagitau aku biar
    aku korek telinga dia HUH GERAM AKU

    ReplyDelete
  22. Punya lah aku angin .... nak tulis sewaktu dgn nya .. tertulis sewaktu dgn aku......biasa kalau kat luar .... degil aku tibai dgn penumbuk kalau marah........ tp dgn IT pakai jari isk

    ReplyDelete
  23. saya tidak paham ,apa yang jadi isu di sini,persoalan mimpi kah ?
    kenapa mereka yang mengkritik mimpi tidak melihat dari kerangka mimpi mubasyarah ?
    atau persoalan insan2 yang meriwayatkan mimpi ini ?

    ReplyDelete
  24. Ada org tanpa disedari telah menolak bahawa melihat Rasulullah s.a.w itu adalah satu kebenaran. Ada pula menuduh bahawa pendekatan tabligh org2 tabligh diambil dari mimpi berdasarkan malfoozat Hadrat Maulana Ilyas (rah) yg ke-50. Ada pula yg menuduh Hadrat maulana Ilyas (rah) menafsir ayat 110 Surah Aali Imran menggunakan mimpi.
    Kekeliruan timbul bila tidak memahami bahasa inggeris dengan betul. Ditambah lagi ada pihak yg membuat menterjemah ke dalam bahasa indonesia dan melayu yg makna dan maksudnya jauh tersasar drp makna asal dlm bahasa inggeris maupun urdu. Jika tidak dan keliru, silalah bertanya kepada Mu'allim kita di SP, Maulana Abdul Hamid pun fasih berbahasa inggeris dan pun lulus HSC dgn cemerlang.
    Dakwah, ulama membahagikan kpd 2 bahagian: 1) Dakwatul Islam 2) Dakwatul Iman. Ringkasnya dakwah mengajak/menyeru manusia kpd Allah dan kepada amalan dlm Islam. Muazzin menyeru dgn azan, mujahid dengan pedang, da'ei dengan hujjah, kaatib dengan tulisan, khaatib dengan khutbah dan syarahan. Pendek kata ikut kemampuan masing2 dan cara yg terbaik mengikut sunnah dan adabnya.
    Jangan asyik duk bertekak, bergaduh, kerja dakwah tak jalan2 juga. Seperkara lagi, dalam bahasa urdu, secara 'urfi, dakwah dipanggil tabligh. perkataan dakwah, tabligh, amru bil makruf nahi anil mungkar, qaul haq, tazkirah, tausiah, semuanya mempunyai erti yg sama tetapi dlm darjah yg berbeza.

    ReplyDelete
  25. Salam maaf mencelah.saya nak tanya mengapa kamu semua tak sentuh bab ekonomi dan politik kenapa?bukankah kita semua terlibat dalam ekonomi dalam seharian.dan ia mempengaruhi iman kita?kita guna apa dalam transaksi ekonomi?wang.wang.wang.persoalanya wang bagaimanakah yang diperintahkan kepada kita.sudah semestinya wang yang benar.jadi samada karkun,kartoon,tabligh,atau terbalik,orang awam adakah kita sudah terlepas dalam hal ini?riba.fikir fikirkan saudara dimana kita sekarang?.lagi satu pasal mat mat ni.mat indon la,mat bangla la,apa semua ni.seolah olah ada blok antara kita sesama muslim yang menjadi penghalqng untuk kita bersama.oh ya kerana dia bukan senegara dengan saya?.bukah kah kita sama semua di sisi agama tuhan tanpa kira samada saya arabkah,sudankah,negrokah,malayakah,indonkah,,?adakah sebab negara maka kita berlainan antara satu sama lain.apakah hak saya sebagai muslim keatas muslim yang lain andai saya bermusfir ke mana mana negara islam yang lain?fikirkan saudara.bukankah kalau saya sakit maka kamu juga merasa sakit?.ya.itulah seharusnya yang terjadi.namun adakah ini ada dalam diri saya sebagai umat yang mengaku umat muhammad?..bukankah kita sepatutnya merdeka untuk kemana mana belahan dunia islam yang sama agama tanpa ada sekatan apapun.bukankah sekatan sekatan itu segaja diadakan agar saya dan kamu merasa sulit lalu timbul bibit bibit perkauqm yqng akhirnya menjauhkan saya dan kamu dari ikatan sesama mukmin.?saya hanya nak minta penjelasan mengenai dua hal ini kerana ia amat mengganggu seluruh perkara.

    ReplyDelete
  26. Semoga allah swt bg taufik hidayah ..

    ReplyDelete
  27. Bila kita saling balah membalah maka malaikat telah meninggalkan kita, sebaliknya syaitan yang membakar hati kita.... tasbih kafarah...

    ReplyDelete
  28. Fikr Amal: Athar dan Malfuzat

    001. Imam al-Hasan berkata: “Siapakah antara kita yang telah melaksanakan segala yang diserukannya? Syaitan amat menyukai jika manusia terpedaya dengan sikap ini sehingga akhirnya tidak ada sesiapa pun yang mahu mengajak kepada yang makruf dan mencegah kemungkaran.” (Al-Jami’ li Ahkamil Qur’an: 1/367, Al-Qurthubi)

    002. Imam Said bin Jubair berkata: “Jika seseorang tidak mahu mengajak kepada yang makruf dan mencegah kemungkaran sehingga keadaan dirinya sempurna, maka tidak akan ada seorang pun yang akan mengajak kepada yang makruf dan mencegah kemungkaran.” Imam Malik amat bersetuju dengan kenyataan Imam Said bin Jubair ini dan sebagai tanda sokongannya, beliau menambah: “Dan siapakah antara kita yang lengkap dan sempurna?” (al-Jami' Li Ahkami al-Quran, Imam Qurthubi)

    003. Berkata Imam Malik rahimahullah: “Perdebatan hanyalah akan membawa pada pertikaian dan menghilangkan cahaya ilmu dari dalam hati, serta mengeraskan hati dan melahirkan kedengkian. (Syiar a’lamin Nubala’, 8/ 106)

    004. Musim ibn Yasar rahimahullah berkata: “Jauhilah perdebatan, kerana ia adalah saat kebodohan seorang alim, di dalamnya syaitan menginginkan ketergelincirannya.” (Ibnu Baththah, al-Ibanah al-Kubra; Darimi: 404)

    005. Ja’far ibn Muhammad rahimahullah berkata: “Jauhilah oleh kalian pertengkaran dalam agama, kerana ia menyibukkan (mengacaukan) hati dan mewariskan kemunafikan.” (Baihaqi dalam Syu’ab: 8249)

    006. Imam as-Syafi’i rahimahullah berkata: “Perdebatan dalam agama itu mengeraskan hati dan menanam sifat kedengkian yang mendalam.” (Thobaqat Syafiiyyah 1/7, Siyar 10/28)

    007. Ibnu Abdil Bar berkata: “Tidak akan pernah bahagia orang yang suka berdebat. Dan tidaklah engkau menjumpai seseorang yang suka berdebat kecuali di hatinya tersimpan sebuah penyakit.” (Jami al-Bayan al-Ilmi)";

    008. Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhu berkata: “Cukuplah engkau sebagai orang yang zalim bila engkau selalu berdebat. Dan cukuplah dosamu jika kamu selalu menentang, dan cukuplah dosamu bila kamu selalu bercakap yakni selain daripada berzikir kepada Allah.” (al-Fakihi dalam Akhbar Makkah)

    009. Muhammad ibn Ali ibn Husain rahimahullah berkata: “Pertikaian itu menghapuskan agama dan menumbuhkan permusuhan di hati-hati manusia.” (al-Adab al-Syar’iyyah: 1/23)

    010. Imam Malik rahimahullah pernah ditanya berkenaan seseorang yang memiliki ilmu sunnah sama ada dia boleh berdebat dalam membela sunnah. Dia menjawab,”Tidak, memadai dengan hanya memberitahu tentang sunnah.” (Tartibul Madarik wa Taqribul Masalik: 1/51; Siyarul A’lam: 8/106; al-Syari’ah: 62-65)

    011. Ibnu Rajab al-Hanbali rahimahullah berkata: “Sungguh ramai orang telah terfitnah daripada generasi ini dengan penyakit suka berdebat atau berbantah-bantahan. Beranggapan bahawa mereka yang banyak berkomentar dan berdebat dalam masalah agama adalah lebih alim daripada mereka yang tidak banyak berkomentar dan berdebat. Ini tidak benar kerana komentar-komentar generasi tabi’in lebih banyak daripada komentar para sahabat, walhal para sahabat lebih alim daripada tabi’in; dan begitu juga komentar-komentar generasi tabi' at-tabi'in lebih banyak daripada generasi tabi’in, walhal generasi tabi’in lebih alim daripada generasi tabi' at-tabi'in.” (Fadlu Ilmi Salaf)

    ReplyDelete
  29. Sekadar pandangan:
    Bila kita baca surat menyurat diantara Maulana Zakariyya Rahimahullah dengan golongan yang tidak sependapat dengan beliau, kita dapat fahami bahawa sampai satu ketika, Hazrat tidak lagi melayani persoalan-persoalan yang ditimbulkan kerana telah jelas bahawa walau bagaimana dijawab dan diterangkan, si penanya tetap tidak mahu untuk cuba memahami dan terus menerus menyerang walau tidak ke mana pun hujahnya.

    Maka dalam hal melayani anonimouse yang tak pernah nak cuba memahami ni, saya cadangkan kita tak payahlah ambik pusing serangan dia ni. Kita teruskan menulis tentang usaha agama, kelebihan-kelebihannya, kepentingannya, dan mengajak manusia agar melibatkan diri dengan usaha yang suci murni ini. Posting anonymouse ni, kalau delete pun bagus jugak, kalau dibiarkan macam tu saja pun tak bagi kesan apa-apa pun kat sapa-sapa. Orang yang ikhlas nak tahu tentang usaha agama ni, InsyaAllah takkan peduli dengan org macam anonymouse ni. Kita doakan saja moga Allah pilih dia dan bagi faham kat dia. Amin.

    ReplyDelete
  30. Hujah-hujah anonymouse ni pun tak ke mana sebenarnya. Dah berdiskusi pun dengan geng2 dia, termasuk Jundullah Hulu Langat, tapi dia serang peribadi kita pulak. Takpalah kita maafkan dia sebab mungkin hijab dia masih tebal. Hujah2 macam mempertikai mimpi Maulana Ilyas, perbincangan ulama' Hijaz dengan ulama' Deobandi dan Barelwi, fatwa Barelwi dan diikuti fatwa Nahdhatul Ulama' Indonesia, pusing2 ke situ jugak.. Dia tak dapat terima dan tak tengok hujah2 kita pun. Tak tahu mengapa. Sangka baik je lah.

    Cuma mungkin kita boleh bagitau kat geng2 ni, camana pun diorang kutuk dan hina dan tolak Tabligh, kita tahu dan paham yang usaha dakwah ini dibantu Allah Taala dan dah berkembang ke serata dunia, dan kita paham bahawa InsyaAllah melalui usaha agama inilah Allah akan memberi kemenangan kepada Islam dan ummat Islam sedikit masa lagi. Kita sangka baik pada mereka, sayang mereka sebagai ummat Nabi, maafkan kesilapan dan keterlanjuran mereka, dan doakan mereka dapat turut sama buat usaha agama ini satu hari nanti InsyaAllah. Macam Allah pilih Umar, Abu Sufyan, Hindun, Muawiyyah.. Mereka inilah yang jadi penguat agama kemudiannya. Dan golongan awwalin, Allah saja yang Maha Tahu apa bentuk ganjaran yang dikurniakan kepada mereka :-)

    ReplyDelete
  31. Cuma saja untuk menerangkan persoalan2 yang timbul, saya cadangkan kita listkan isu2 yang dibangkit dan kita buat jawapan yang standard dan dapat diperbaiki dari masa ke semasa, sesuai dengan perkembangan persoalan dan kemusykilan yang diajukan. Jadi bila ada orang awam yang bertanya, terus kita boleh ajukan penjelasan2 yang telah disusun tu. Macam Frequently Asked Question (FAQ) la kot, atau Database penerangan mengenai isu2 semasa yang diajukan mengenai usaha dakwah dan tabligh. Saya dah cuba kumpul sedikit sebanyak didalam blog saya, dan banyak lagi usaha boleh dibuat untuk kita sama2 bangunkan database ni. Lillahi Taala. Moga Allah terima. Sekadar cadangan untuk usaha ifradi kita di laman maya ni :-)

    ReplyDelete
  32. Dan usaha menjawab dan menerangkan kemusykilan berkenaan usaha dakwah tabligh ini pun dah dibangunkan oleh Ulama' seperti Mufti Ebrahim Desai (askimam.org) dan rakan2 beliau Hafizhahullah dari madrasah2 lain di serata dunia. Mungkin sampai masa untuk kita di nusantara untuk berganding bahu bangunkan usaha yang sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong sokong sokong sangat2kata tuan... Orang macam anon (yg nampak anti JT tu lar...) nih memang tak patut dilayan. Sebab dlm jiwa dia ada semacam rasuk kekeliruan yang dia sendiri tak mengerti dan faham. Malah kalau bincang bab dunia pun dia akan jadik camni jugak. ---> Sekadar pandangan dari orang belajar ilmu sekular psikologi...

      Delete
  33. sekadar tersenyum membaca komentar di sini

    ReplyDelete
  34. Wahai orang orang beriman! Jika kamu membantu (agama) Allah, nescaya Dia akan membantu mu dan meneguhkan kedudukanmu.
    surah Muhammad 47:7
    Assalamualaikum.
    Tuan, mohon korban diri, masa dan harta tuan - tuan tuk datang ke tenom negeri sabah. Jemaah kurang masuk ke daerah ini dan yg amat menyedihkan salah satu kampung di daerah ini telah murtad. Tuan-tuan boleh jumpa taskil d markaz berdekatan halqah tuan-tuan. Markaz berdekatan tuk daerah tenom, masjid bingkul, beaufort dan masjid menggatal, kota kinabalu. Jemaah terakhir datang ke tenom jemaah dari klang dan jemaah dari pulau bangi, semasa bulan ramadhan. Kpd animousemickeymouse ilmu tggi langit mcmana pun kalau xda mujahadah xda pgorbanan xguna jg. Xpyh byk ngomong.
    Jazakallah khoiran.

    ReplyDelete
  35. ksian btoiii ,,hehe sy bkn anonymous y jahil tu ye .. kne bnyak taubat bnyak nangis .. jgn rsa ini suatu mslah bsar biasela org x ska dgn jmaah tabligh.. kte kne mkin kuat,bkn die sorg je rmai lg mnusia2 y blom fhm mksd dakwah. so karkun2 kne doa,doa dan doa,, itulah snjata mukmin.. kne bnyk ngis mx pd allah bkak n uturn blik hti org2 y blm dpt trima jmaah y dh mbuat rmai mnusia mngucap 2 klimah syahadah.. .

    ReplyDelete
  36. ank pndang skluarga hmm trbaca ja entri ni ..trgat msti fuad akmal..btol rpanya.. bgus2

    ReplyDelete
  37. Alhamdulillah, berkat doa tuan2, ada 2 jemaah datang ke daerah tenom. Satu jemaah drpd Besut, terengganu. Satu lg x pasti dari mana. Kedua jemaah ini khuruj 40h.
    #karkuzari :-)

    ReplyDelete
  38. Asalammualaikum..tuan2 semua bru2 sya dah niat nak kelur 3 hari..tpi tak ke sampaiaan....atas masalah keluarga...bgi mana dgn niat sya tu tuan...yg x dpt klur 3 hari...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah , pasti Allah ganjari jika tuan sudah niat untuk buat kebaikan

      Delete

Tinggalkan komen anda...Setiap komen anda amat dihargai...
Sila berikan komen dengan penuh adab,Segala Komen yang tidak memenuhi adab,inshallah,akan di delete oleh admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini