Ikuti Blog Ini

Sunday, May 26, 2013

Fiqh Dakwah To Non-Muslim

Usaha dakwah adalah suatu usaha yang ahsan, afdhal, a'zam, a'la dan aufaq bis-sunnah. Allah swt sendiri merupakan perintis kepada kerja ini seperti mana firman-Nya 
A025
Ertinya : “dan sebaliknya Allah menyeru manusia ke tempat kediaman yang selamat sentosa, dan Dia sentiasa memberi petunjuk hidayahNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) ke jalan yang betul lurus (yang selamat itu).”.(Q.S Yunus ayat 25)

Dakwah adalah perkataan masdar bahasa arab dari Da,a Yad,uu Da,watan yang bermaksud menjemput atau mengajak. Sekiranya kita mengajak kepada Allah,maka itu adalah dakwah ilallah,sekiranya mengajak pada maksiat,itu dipanggil dakwah ilal munkar.Syaitan juga berdakwah,tapi mereka berdakwah kepada neraka jahannam.

Mari kita membaca sendiri jawapan daripada Ustaz Wan Abu Laibah mengenai Aulawiyat/keutamaan dakwah kepada orang Islam dan kepada orang bukan Islam.
Haji Salleh Mubin (Mantan Ketua Jemaah Haji Malaysia juga merupakan Timbalan Pengerusi
 Masjid Jamek,Sri Petaling sedang menyantuni masyarakat Tiong Hoa ketika majlis sambutan Jamuan Hari Raya Aidilfiri yang di anjurkan oleh pihak Masjid Jamik ,Sri Petaling.

Setiap sesuatu pasti ada sebab dan hikmahnya.Begitu juga usaha dakwah kepada Non-Muslim.

Sebenarnya isu pelaksanaan dakwah kepada Non-Muslim ini telah menjadi isu besar bagi mereka di luar sana yang senantiasa mencari isu bagi menghentam Jemaah Usaha Dakwah Tabligh.Pelbagai-bagai gelaran di lemparkan seperti "melambatkan proses dakwah,dakwah yang jumud" di labelkan kepada Jemaah ini.Sebenarnya,setiap perkara di dalam Jemaah ini telah di buat dengan teliti dan di kuatkan dengan dalil-dalil dari Al-Quran dan Hadith.Segala-galanya telah di di bahas dan di jelaskan di dalam artikel setebal 9 m/s itu.

Saya sudah uploadkan artikelnya di scribd dan,para pembaca yang budiman boleh membaca dan memuatturun di website berkenaan.Di bawah ini saya letakan linknya.

http://www.scribd.com/doc/143372613/Fiqh-Dakwah-To-Non-Muslim-pdf



9 comments:

  1. Ada "mistyping" dalam firman di atas. Sila perbetulkan.

    ReplyDelete
  2. kupasan yang lebih baik dan bekualiti ada di sini>>>
    http://ejournal.ukm.my/islamiyyat/article/download/1825/1453.

    ReplyDelete
  3. Salam,terima kasih atas respond di atas,sebenarnya artikel di atas di tulis adalah untuk menjawab tohmohan golongan mendakwa bahawa JT menolak perlaksanaan dakwah terhadap non-Muslim.

    Dan artikel di atas di tulis berdasar timbangan di dalam suasana dan persekitaraan JT.

    ReplyDelete
  4. Tuan, mengapa ayat quran tu tak diperbetulkan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di mana ayat yang salah,boleh saya betulkan nanti...

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Usaha ini sangat menitik beratkan kepada keputusan mesyuarat bukan dengan akal fikiran kita sendiri. Dek kerana mempunyai sikap keakuan maka keputusan mesyuarat di nafikan.....tersasar dari maksud usaha ini. Perkara Asas dilupakan maka terjadila perkara sifulan ini. Wallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketika musim haji tahun lepas (2013) ,ada orang telah bertanya kepada masyaikh Nizhamuddin di Mekkah mengenai perkara ini.Maka jawapan masyaikh kita adalah hendak kita diamkan perkara ini dan mohon doa pada sifulan.

      Terbitnya artikel ini adalah inisiatif peribadi saya bersama penulis artikel tersebut.w/a

      Delete

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini