Ikuti Blog Ini

Monday, August 29, 2011

Raya dan aku

                            اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا
Kenapa bila tiba hari raya je, mesti sibuk kita nak minta maaf? Sampaikan dengan orang yang kita tidak kenal pun kita kena “minta maaf zahir & batin”?Kenapa hari raya ini sampai dikhususkan dengan perbuatan bermaaf-maafan. Kenapa tidak di hari atau bulan yang lain? Di waktu yang lain?

Sampai ada yang berkata, “Kalau aku buat salah dengan dia pun, alaa... nanti hari raya, aku datang rumah dia minta maaflah.” senang-senang datang je ziarah waktu ghast pertama dan kedua..kene dakwah direct terus.ok,amacam!!!!
 

Sepatutnya, bukankah kalau kita ada melakukan kesilapan je terhadap seseorang, maka kita dituntut agar menyegerakan memohon maaf! Kenapa perlu tunggu hari raya?

Peliknya “orang kita” ni...Hal ini adalah tidak lain sebenarnya telah melalaikan dari maksud dan tujuan sebenarnya kita berhari raya yang mana untuk membesarkan dan mengangungkan Allah Swt.Hendaklah kamu menyempurnakan bilangannya (puasa Ramadhan) dan hendaklah kamu mengagungkan Allah (bertakbir) di atas petunjuk-Nya yang diberikan kepada kamu, mudah-mudahan kamu mahu bersyukur”. (Surah al-Baqarah, 2: 185)

Anyway,saya amek kesempatan disini,kasi jari 10 itu minta amfun/maaf dan selamat hari Raya...Eid Mubarak... sadis betul,teringat raya tahun lepas diperantauan...


8 comments:

  1. Selamat ediul fitri dari sy..kosong2 ok...

    ReplyDelete
  2. Salam.

    Taqabbalallahu minni wa minkum. :)

    Semoga berterusan amalnya. dan bertambah imannya.

    ReplyDelete
  3. insyaallah semoga kita azam x mahu "slack"..
    berterusan dalam 5A...

    ReplyDelete
  4. maaf zahir bathin, pagi tu Z76 gi ambil jmaah Pakistan kemudian antar anta ke Kg rambai pula, masyaallah hebat, bila iman ada dalam hati semua kerja jadi mudah.

    ReplyDelete
  5. salam syawal dari saya serta keluarga

    ReplyDelete
  6. Anonymous : workey2....eid mubarak

    ~PENCHENTA~:amin,semoga Allah kabul..

    Nazrinmovic : mcm kenai ayat tu..haji ghafaq Nyior sebatang ke??

    ReplyDelete
  7. Musa:tinggi ikram dia...semoga Allah balas jasa dia...

    ismadiyusuf :selamat juga

    Bijen M.: dgn takdir Allah aku fhm maksud mung...

    ReplyDelete

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini