Ikuti Blog Ini

Tuesday, September 27, 2016

Maulānā Muhammad Ilyās al-Kāndhalawī menamatkan pengajiannya

Selepas kematian Maulānā Rashīd Ahmad al-Gangohī, Maulānā Muhammad Ilyās al-Kāndhalawī banyak menghabiskan masanya bersendirian. Beliau selalu mengerjakan solat-solat sunat sebanyak-banyaknya. Dari waktu maghrib sehingga Isya’, ketika itu beliau baru berusia 25 tahun.

Maulānā Muhammad Ilyās al-kāndhalawī meneruskan pengajiannya dengan berjaya menamatkan pengajian Sahīh Sittah di institusi pengajian Dār al-Ulūm, Deoband dibawah bimbingan Syaikh al-Hind. Kemudiannya untuk menyempurnakan pendidikan kesufiannya, Maulānā Muhammad Ilyās al-Kāndhalawī meneruskan dengan mempelajarinya daripada Maulānā Khalīl Ahmad al-Sahāranfurī sehingga selesai. Hal ini adalah kerana nasihat daripada guru beliau di Dār al-Ulūm, Deoband iaitu Syaikh al-Hind. [1]

Rujukan 

[1] (Maulānā) Sayyid Abu Hasan Alī an-Nadwī, Ḥaẓrat Maulānā Muḥammad Ilyās aur un kī dīnī dakwat , terbitan Maktabah Mahmūdiyah, Raiwind , (1967), hlm 15.

1 comment:

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini