Ikuti Blog Ini

Sunday, February 9, 2014

Wanita-wanita di Kandhala

Peta benua Hindustan sebelum pemisahan pada tahun 1947.

Hakimul Ummah Maulana Asyraf Ali Thanwi rah menceritakan mengenai wanita-wanita di Kandhala :

“Kebanyakan wanita-wanita di pekan Kandhala telah mempelajari kitab-kitab seperti Mishkat dan Durr Al-Mukhtar.Di sana ada beberapa wanita sahaja yang tidak menghafal al-quran dan sangat sedikit wanita di sana menghabiskan masa dalam tidur tetapi kebanyakan wanita sana menghabiskan seluruh malam khusus sepanjang Ramadhan dengan solat tahajud”.[Rujukan Majalis Hakim Ummah ,Halaman 147,di susun oleh Mufti Muhammad Shafi’ Uthmani.]

Benarlah bahawasanya kaum wanita adalah golongan terpenting dalam membentuk golongan lelaki.Kandhala ialah satu kawasan dalam negeri UP,kedudukannya di antara Delhi dan Saharanpur.Tempat yang banyak melahirkan ulamak-ulamak hebat seperti Mufti Ilahi Bakhsh Kandhalawi ,Maulana Muzaffar Husayn Kandhalawi,Maulana Nur Hasan Kandhalawi,Maulana Muhammad Yahya Kandhalawi,Maulana Muhammad Ilyas Kandhalawi,Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi dan ramai lagi.Semoga Allah swt melimpahi rahmat ke atas mereka semua.Amin.

Selain daripada satu,satu negeri yang terkenal sebagai tempat lahirnya ribuan ulama yang memberi sumbangan besar kepada dunia Islam.


Di dalam negeri Uttar Pradesh (UP) terletaknya tempat-tempat yang di kaitkan dengan lahirnya
para ulamak yang hebat-hebat di benua hind.Di dalamnya terdapat daerah-daerah seperti Deoband,Saharanpur, Nanauta,Gangoh.


Ianya membentuk segi tiga dengan Saharanpur membentuk sudut utara, Deoband di tenggara dan Gangoh sebelah barat.Boleh tengok dalam gambar. 

Nanauta terletak di antara Deoband dan Gangoh.Dalam daerah ini juga terdapatnya bandar-bandar seperti Jhinjhana, Thana Bhawan dan Kandhla.

Nota :

1.Deoband (Darul Uloom Deoband)
2.(Saharanpur) Maulana Ahmad Khalil Saharanpuri 
3.Nanauta (Maulana Qasim Nanotwi)
4.Gangoh (Maulana Rasyid Ahmad Gangohi)
5.Jhinjhana (Maulana Hakim Muhammad Ashraf Jhanjhanawi)
6.Thana (Bhawan (Maulana Asyraf Ali Thanwi)
7.Kandhla (Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi)

1 comment:

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini