Ikuti Blog Ini

Thursday, August 15, 2013

Penerangan Syeikhul Hadith Darul Ulom,Deoband Tentang Penggunaan Fadhilat A’mal Oleh Jemaah Usaha Dakwah Dan Tabligh

Pendekatan tarbiah perlu didasarkan atas fitrah yang diberikan Allah Swt kepada manusia seperti keinginan terhadap kekuatan,kenikmatan kesenangan hidup,dan kehidupan abadi yang baik serta ketakutan akan kepedihan,kesengsaraan dan kesudahan yang buruk.Maka atas dasar itu juga adanya pendekatan Tarhgib wa Tarhib dalam Usaha Jemaah Usaha Dakwah & Tabligh.

Al-Syeikh Qari Muhammad Tayyib’ rah telah memberi jawapan terhadap kemusykilan diatas dengan panjang Iebar.Beliau berkata bahawa ada orang yang membangkang Jemaah Tabligh dengan mengatakan bahawa orang-orang Jemaah Tabligh hanya menerangkan tentang Fadhilat A’mal. Mereka tidak menerangkan tentang Masail.Sedangkan agama akan menjadi betul dengan Masail.

Memang betul, setelah mendengar fadhail  semangat beramal akan datang dalam hati tetapi apabila masail tidak dipelajari ada kemungkínan bahawa orang ramai disesatkan dengan perantaraan semangat dan dorongan untuk beramal tanpa usul periksa. Yang pastinya akan mendatangkan natijah bahawa orang ramai akan terlibat dengan bidaah.Apa-apa yang dikatakan orang bahawa amalan Jemaah Tabligh,kita ini akan menyebabkan manusia akan terlibat dengan bidaah hanyalah satu anggapan dan perkara yang mungkin akan berlaku. Perkara yang patut kita perhatikan ialah apakah sebenarnya yang sedang berlaku. Dalam masa empat puluh tahun (Usaha Tabligh sudah berjalan) berapa ramaikah umat yang telah terlibat dengan bidaah ? Tinggal lagi masalah tidak menerangkan tentang masail, Sekiranya persoalan itu kita jawab dengan mengatakan bahawa. “Mulanya kami menerangkan tentang fadhail dahulu dengan tujuan untuk menimbulkan semangat beramal dalam kalangan umat selepas itu kami akan sebarkan masail pula.” Jawapan ini pun sebenarnya tidak betul.Hal ini adalah kerana setelah empat puluh tahun Usaha Tabligh berjalan apakah sampai sekarang semangat beramal belum timbul-tímbul ? Jawapan yang betul ialah sememangnya Jemaah Tabligh hanya menerangkan tentang Fadhail namun mereka tidak mengingkari masail. Apakah ada Jemaah Tabligh mengatakan bahasa jangan kamu bertanya mengenai masail agama daripada sesiapa pun? Sama sekaIi mereka tidak pernah mengatakan demikian.

Al-Syeikh rah Maulana Qari Muhammad Tayyib Qasmi ialah Mudir Darul Ulum Deoband.Beliau ialah seorang ulama Islam dan pemidato yang ulung dan masyhur.Beliau memimpin Darul Ulum Deoband selama lebih setengah abad bermula dari tahun 1928 sehingga tahun 1980.
Jawapan kedua ialah ada berbagai medan dan berbagai jalan dalam menjalankan usaha.Ada yang melakukan usaha dengan belajar dan mengajar,ada yang berusaha melalui ceramah dan pengajian da nada yang melalui siasah serta hikmah.Mereka (Jemaah Tabligh) juga telah memilih satu jalan,mereka menerangkan tentang Fadhilat A’mal lantas menimbulkan semangat dan keghairahan beramal dalam diri orang ramai.Untuk mereka memilih semua jalan usaha tidaklah semestinya dan tidaklah perkara itu mungkin di lakukan.

Sebelum tuan-tuan sendiri memulakan mana-mana usaha,maka tuan semestinya telah menentukan beberapa tujuan dan juga prinsip usaha tuan itu dan tuan juga telah menentukan jalan usaha tuan.Tuan tidak akan memasukkan semua perkara dalam usaha tuan itu.Habis kenapa pula tuan inginkan orang-orang Tabligh memasukkan semua perkara dalam usaha mereka ? Walau bagaimana pun,jika ada orang yang membangkang maka dengarlah bangkangan mereka itu dengan baik,namun kamu (ahli Jemaah) tetap jalankan kerja kamu sebagaimana biasa.Usaha yang kita jalankan itulah yangakan menjadi jawapan kepada semua bangkangan.

Ringkasnya,hasil daripada usaha Jemaah Tabligh ialah wujudnya semangat dan keghairahan untuk beramal dalam diri orang ramai.Setelah semangat itu wujud,maka terserah kepada seseorang itu ingin terlibat dengan jalan usaha yang mana.Keadaan yang dapat kita lihat ialah apabila seseorang itu ada keghairahan ke arah sesuatu perkara maka dia sendiri akan berusaha sungguh-sungguh untuk menyempurnakan keghairahannya itu dengan cara yang betul.

Jika dalam diri kamu sudah ada semangat dan ghairah agama dan kamu ada keinginan untuk mengetahui tentang masail maka kamu pergilah berjumpa dengan ulama atau pergilah ke madrasah dan tanyalah tentang masail itu.Jangan sibuk dengan urusan lain yang sia-sia dan untuk sibuk dengan membuat bangkangan demi bangkangan adalah kerja orang yang mencari alasan sedangkan dia sendiri tidak ingin melakukana kerja.

Sebagaimana saya telah nyatakan sebelum ini bahawa bagi setiap jemaah ada sasaran dan cara mereka yang tersendiri maka untuk kamu sertakan  perkara lain kepadanya adalah sama sekali tidak cocok.Apabila jemaah itu telah tetapkan satu objektif untuk mereka,maka kamu sepatutnya membiarkan perkara itu sedemikian.

Sebenarnya manfaat daripada usaha Tabligh telah terang dan jelas lebih daripada sinar matahari iaitu semangat dan keghairahan untuk mengamalkan agama telah timbul dalam hati ribuan malah jutaan manusia dan lantaran semangat dan keghairahan agama itu betapa banyak amalan-amalan bidaah telah lenyap daripada umat.Jika tidak kerana usaha Tabligh,di mana kita akan dapati orang-orang yang sanggup mengorbankan diri sendiri,harta sendiri,menanggung makan-minum sendiri bersafar jauh-jauh semata-mata untuk Allah Swt dan agama-Nya.Manfaat yang di dapati daripada usaha Tabligh kamu tidak sebarkan sebaliknya perkara yang tidak termasuk dalam rancangan mereka kamu jadikan bahan asa bangkangan kamu,ini bukanlah satu cara yang betul.

Sebenarnya islah diri ada empat bahagian dan empat cara.Satu himpunan yang cantik telah berlaku iaitu keempat-empat cara itu ada dalam usaha Tabligh.Bersuhbah (berdamping) dengan orang soleh pun ada,zikir dan fikir pun ada,’muwaakhah fillah (persaudaraan kerana Allah Swt) pun ada dan akhir sekali muhasabah diri pun ada.Dan himpunan keempat-empat cara itulah sebenarnya Jemaah Tabligh.Tida ada cara lain lahi yang lebih baik untuk islah orang awam lebih dariapada cara itu.Dengan cara inilah agama terus tersebar.Dalam setiap Negara seruan terus menerus di sampaikan yang dengan perantaraannya aqidah orang ramai diperbetulkan.Orang ramai dengan lajunya maju dalam amalan agama dan setiap orang sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk membentuk kehidupan mereka tepat dengan acuan kehidupan Nabi Saw.Sekurang-kurangnya,orang-orang yang ingin membangkang hendaklah meletakan laporan-laporan hasil usaha Jemaah Tabligh ini di hadapan mereka lantas berfikir dan renunglah dengan hati yang tenang.

Untuk itu,sepatutnva kamu masuk sendiri  dalam  usaha Jemaah Tabligh  dan lihatlah apakah faedah yang telah di dapati. Kamu kena terlibat sendiri dengan usaha Tabligh maka kamu sendiri akan dapat merasakan apakah faedah yang kamu dapat.Dan dapatkanlah maklumat daripada pengalaman kamu sendiri. Sesiapa sahaja yang datang pada kerja Tabligh ini dengan niat yang baik pasti dia akan mendapat kesan yang baik juga. Dalam usaha ini ada dakwah kepada  kalimah laillahaillah,usaha atas solah, hubungan baik dengan rakan dalam jemaah,ada zikir, ada muhasabah dan ada banvak lagi perkara baik yang lain. Otch kcrana itulab. dengan sebab usaha ini banvak kebaikan dan kebajikan yang datang dalam kehidupan manusia. Berapa ramai orang-orang yang jahat telah menjadi baik dengan sebab jemaah, hinggakan dapat dilihat bahawa orang-orang yang telah rosak aqidahnya telah berubab menjadi orang yang betul aqidahnya.


Bangkangan hanyalah boleh diterima daripada orang yang telah terlibat sendiri dengan sesuatu perkara itu. Bangkangan dari luar  biasanya tidak perlu diterima. Jika ada sesiapa yang setelah terlibat dengan usaha Tabligh buat bangkangan maka itu patut dan betul. Namun orang-orang yang sudah terlibat dalam usaha jemaah tidak pula membuat bangkangan kerana setelah mereka terlibat maka mereka dapat lihat manfaat daripada usaha. Lantaran itu dapat diketahui bahawa segala bangkangan adalah bangkangan luaran yang tidak perlu diterima. Sebenarnya ulama di madrasah pun tidak sunyi daripada bangkangan malah Allah dan Rasul-Nya pun tidak sunyi danpada bangkangan.


Di petik daripada Muqadimah Kitab Fadhilat A'mal versi 2013 dan sedikit suntingan daripada saya.

125 comments:

  1. Bid'aH bukan hanya berlaku dlm bentuk amalan zahir tapi yg lebih bahaya ialah bid'ah dlm bentuk iktikad@kepercayaan.bid'ah kedua ni yg berleluasa dlm jt.

    Muktazilah, khawarij dll adalah contoh itu manakala syiah bid'ah kedua2nye sekali

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iktikad apa yang ni syeikh ?
      Di mana yang enta keliru lagi...?

      Delete
    2. Iktikad org tabligh hanya JT saje yg ikut sunnah nabi.inilah iktikad yg bidaah

      Delete
    3. Iktikad ko lagi sesat sebab kau rasa kau je yang ikut sunnah nabi dan berada di jalan yang betul.

      Delete
  2. Orang yang beramal
    Kerana fadhilat
    Roh Ibadahnya hilang
    Rasa berTuhan pula tiada

    Mereka sibuk mengejar ibadah
    Memberbanyakkan amalan
    Tetapi gagal beristiqomah
    Ibadah semata kerana pahalaNya

    Mengerjakan ibadah
    Bukan kerana cinta takutkanNya
    Bukan kerana redhaNya
    Hilang rasa kehambaan dalam ibadahnya

    Tertipulah dengan amalannya
    Mereka sangka ibadah yang banyak diterima
    Tidak disedari derhaka dalam ketaatan
    Rosaklah ibadah mendapat kemurkaanNya

    Mereka sangka sudah selamat
    Dengan ibadah yang banyak
    Kerana memburu pahala
    Tetapi dosa yang diterima

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersyair pulak mamat nie....

      Delete
  3. Orang awam, memang saya mengejar fadhilat, pahala.

    Saya tak berupaya seperti tuan, yang umpama rabiatul adawiyah, beramal untuk cintakan Allah.

    Sedangkan duit makan takde pun saya dah terkesan. Tuan doakanlah saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu fitrah manusia.
      Seperti menaiki tangga,lama2 sampai ke puncak juga ,inshallah.Yang penting jangan berputus asa.

      Delete
  4. Syukran atas penerangan


    at-tabib.blogspot.com

    ReplyDelete

  5. Sahabat nabi pun ditarghib oleh nabi dengan hadis2 fadhilat...kenapa nabi pun bagi targhib??sebab kita hanya mengaharap pada Allah..siapa yang bagi segala2 dari sekecil2 nikmat dunia hingga nikmat rahmat diakhirat??Allah..itulah jawapannya..sebab Allah sendiri mengajak manusia kepada darussalam iaitu syurga yang diciptakan utk manusia yang beriman dan beramal soleh..mengecilkan hadis fadhilat umpama secara automatik mengecilkan sunnah nabi..istighfar...itukan hadis jugaa..dan wahyu yang datang dari Allah kepada nabi melalui lidahnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. inilah kefahaman yg sangat silap banyak org tabligh part memahami sunnah.pada zaman permulaan islam memanglah sesuai dakwah bab fadhilat sebab nabi dakwah kpd org kafir@musyrik dan al quran belum turun lengkap.zaman skrg al quran telah lengkap dan jt dakwah hanya pd org yg dah ada syahadah (islam).pendekatan tu sangatlah tak sesuai.

      kewajipan umat islam zaman skrg ialah laksana al quran sepenuhnya bukan ambik part tertentu dan abaikan part yg lain.hukumnya rosak akidah le.sebelum jt ditubuhkan tahun 1926 islam telah capai zaman gemilang berabad lamanya sebelum jt ujud lagi dgn pendekatan yg tidak bukan cara jt buat skrg.cubalah buat kajian sikit.jgn taksub sangat.

      Delete
    2. Cuba tuan Anonymous baca pandangan Syeikh hadith Darul Ulom,Deoband bagi faham,kemudian baru komen di sini.Persoalan enta tu,kelihatan kecelaruan minda enta.

      Delete
  6. Buat krn Allah dgn yakin pd janji Allah pd setiap amal~salah satu asbab utk Allah terima amal kita selain iman sahih,cara nabi,ikhlas...

    ReplyDelete
  7. PENGECUT TAK BERNAMAAugust 20, 2013 at 1:28 PM

    Hakikatnya org islam sendiri jauh dr amal agama..kenapa??quran dah sempurna tp amalan hidup kita mcm yahudi nasara..memang kita wajib amal agama tapi mcmana?mat rempit,kaki dadah,penzina,derhaka,murtad..etc..jutaan umat menderita iman dan amal..cakap mcm pandai agama,ilmu melangit utk tengok buruk org sambil duduk goyang kaki!wei nabi n sahabat mcm quran begerak..umat hr ni ada ke camtu?AGAMA DAH SEMPURMA..DIRI SENDIRI BELUM SEMPURNA AGAMA!!KITA 'WAJIB' DIMOTIVASI DGN KELEBIHAN2 NAK AMAL AGAMA SEBAB TERLALU LEMAH..KAU NAK JUAL UBAT MEMANG KENA BAGITAU KELEBIHAN DIA..PIKIR LA BUKAN SEMUA UMAT RETI BACATULIS,CERDIKPINTAR NAK AMAL AGAMA..BALIK DGN CARA NABI YG MANA SEMUA JENIS MANUSIA MAMPU TERIMA KECUALI ORG GILA,BUTA,PEKAK DAN MATI HATINYA!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm ku kenal tulisan ini..

      salah-(Hakikatnya org islam sendiri jauh dr amal agama)
      betul-( org islam dekat dgn amal tapi jauh dari ilmu dan kefahaman.tengok kes pahang & perak masa ramadhan lepas HARAMKAN majlis ilmu sbb depa tau ilmu akan meningkatkan kefahaman kpd islam dan beramal dgnnya.

      salah- (jutaan umat menderita iman)
      betul- (jutaan umat dahagakan bimbingan dan ilmu islam)

      salah- (tengok buruk org sambil duduk goyang)
      betul- (tengok buruk org utk tegur dan betulkan)

      agama tak bole di samakan mcm jual ubat.nak amal agama mesti guna dalil sahih dan kuat bukan guna hadis dhaif dan lemah.kebanyakkan hadis fadhilat adalah hadis dhaif.

      salah- (BALIK DGN CARA NABI)
      betul- (balik dgn manhaj nabi)

      Delete
    2. sambungan

      salah- (jutaan umat menderita iman)
      betul- (jutaan umat dahagakan bimbingan dan ilmu islam)

      buktinya program ceramah agama samada dlm tv atau live penuh dgn umat yg dahagakan ilmu.contoh utz azhar idrus,utz haslin baharin,utz don,tanyalah utz,website UZAR dan banyak lagi.makna kata bukan masalah iman tapi masalah kefahaman ilmu dan bimbingan .

      Delete
  8. sedikit penerangan...




    Sebagaimana dimaklumi, para ulama telah bersepakat tentang posisi hadits dha’if yang boleh diamalkan dalam konteks fadhail al-a’mal (amalan-amalan sunat), targhib (motivasi melakukan kebaikan) dan tarhib (peringatan meninggalkan larangan), manaqib dan sejarah.

    Dalam hal ini, al-Imam al-Nawawi berkata: “Menurut ahli hadits dan lainnya, boleh memperlonggar (tasahul) dalam menyampaikan sanad-sanad yang lemah (dha’if) dan meriwayatkan hadits dha’if yang tidak maudhu’ serta mengamalkannya tanpa menjelaskan kedha’ifannya, dalam hal yang tidak berkaitan dengan sifat-sifat Allah, hukum-hukum halal dan haram, dan yang tidak berkaitan dengan akidah dan hukum-hukum.” (Tadrib al-Rawi, 1/162).

    Pernyataan al-Imam al-Nawawi di atas memberikan kesimpulan sebagai berikut tentang hadits dha’if. Pertama, boleh meriwayatkan dan mengamalkan hadits dha’if dalam hal-hal yang tidak berkaitan dengan sifat-sifat Allah, akidah dan hukum-hukum halal dan haram. Kedua, pendapat ini adalah pendapat seluruh ahli hadits dan selain mereka.

    Menurut al-Imam Jalaluddin al-Suyuthi wilayah bolehnya mengamalkan hadits-hadits dha’if tersebut, mencakup terhadap hal-hal yang berkaitan dengan fadha’il al-a’mal, kisah-kisah para nabi dan orang-orang terdahulu, mau’izhah hasanah atau targhib dan tarhib dan yang sejenisnya. Pernyataan al-Imam al-Nawawi dan al-Suyuthi di atas berkaitan dengan bolehnya mengamalkan hadits dha’if dalam wilayah fadha’il al-a’mal dan semacamnya sebenarnya diriwayatkan dari ulama-ulama salaf antara lain al-Imam Ahmad bin Hanbal, Abdullah bin al-Mubarak, Abdurrahman bin Mahdi dan semacamnya. Mereka mengucapkan sebuah “hukum” yang sangat populer, “idza rawayna fil halam wal haram syaddadna waidza rawayna fil fadhail wa nahwiha tasahalna (apabila kami meriwayatkan hadits-hadits mengenai halal dan haram, kami menyeleksinya dengan ketat, tetapi apabila kami meriwayatkan hadits-hadits mengenai fadha’il dan semacamnya, kami memperlonggar)”. (Tadrib al-Rawi, 1/162).

    Bahkan menurut Syaikh Abdullah Mahfuzh al-Haddad dalam kitabnya al-Sunnah wa al-Bid’ah (hal. 110), tidak ada seorang pun ulama yang melarang mengamalkan hadits dha’if, dalam wilayah fadha’il al-a’mal dan sejenisnya.

    Berangkat dari kenyataan tersebut, kita temukan kitab-kitab hadits ulama terdahulu seperti karya-karya al-Bukhari (selain Shahih-nya), al-Tirmidzi, al-Nasa’i, Abu Dawud, Ibn Majah, Ahmad bin Hanbal dan lain-lain banyak mengandung hadits-hadits dha’if. Hal ini juga diikuti oleh ulama-ulama berikutnya seperti al-Thabarani, Abu Nu’aim, al-Khathib al-Baghdadi, al-Baihaqi dan lain-lain. Sehingga kemudian tidaklah aneh apabila kitab-kitab tashawuf dan adzkar yang memang masuk dalam wilayah fadha’il al-a’mal seperti Ihya’ ‘Ulum al-Din, karya al-Ghazali, al-Adzkar karya al-Nawawi dan semacamnya banyak mengandung hadits-hadits dha’if.

    Pendeknya hadits dha’if memang boleh diamalkan berdasarkan pendapat seluruh ulama salaf dan khalaf dalam konteks fadha’il al-a’mal dan sejenisnya. Sedangkan orang pertama yang menolak terhadap hadits dha’if dalam wilayah apapun termasuk dalam konteks fadha’il al-a’mal adalah syeikh xxxx bukan hanya menolak hadits dha’if, bahkan juga beranggapan bahwa mengamalkan hadits dha’if dalam fadha’il adalah bid’ah dan tidak boleh dilakukan.

    Lebih dari itu, xxxx juga memposisikan hadits dha’if sejajar dengan hadits maudhu’ seperti dapat dibaca dari judul bukunya, Silsilat al-Ahadits al-Dha’ifah wa al-Maudhu’ah wa Astaruha al-Sayyi’ lil-Ummah (serial hadits-hadits dha’if dan maudhu’ serta dampak negatifnya bagi umat). Hadits dha’if yang sebelumnya dianjurkan diamalkan oleh para ulama salaf dan khalaf, kini xxxx menganggapnya bid’ah dan berdampak negatif bagi umat. Secara tidak langsung, xxxx berarti telah menghujat seluruh ahli hadits sejak generasi salaf yang meriwayatkan hadits-hadits dha’if dalam kitab-kitab mereka sebagai memberi contoh yang negatif bagi umat. Wallahu a’lam.
    *KH. Idrus Ramli, alumnus Ponpes. Sidogiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro bab ni tak payah mu tulis pjg lebar.semua dh tau.kes skrg jt jd setan bisu dlm isu jihad di timur tengah.mane suara org tabligh? ...mane?

      Sanggup korang pekakkan telinga n buta mata.tak ada nak doakan kpd mereka yg d zalimi?
      Mane iman org tabligh?
      Al hadis-tak beriman kamu sehingga ia kasih sdaranye islam mcm dia kasih diri sendiri

      Delete
    2. Engko ni bodoh ke?ko tau ke diaorg doa dlm diam..konon2 prihatin la ko ni-yg mana jiran ko kirikanan depanbelakang sdg menzalimi diri sendiri!!perasan diri betul je chiit!!

      Delete
    3. org tabligh sudah mula tunjuk belang ..
      inilah perangai sebenar mereka

      Delete
    4. tu sbb dlm bayan di larang soal jawab pasal ni la.bila x dpt jwb melenting

      Delete
    5. Ko jumpa la ulama tabligh muzakarah elok2,yg ko nak bdebat dgn bekas penjenayah,kakipukul,pembunuh upahan,matpit,etc yg br nak btobat watpe?ko pandai sgt dekatilah diaorg n bimbing mereka..ada ke kau buat?!ke ko ni main hentam je diaorg pastu gelak2 kt blakang..2x5 je ko ni

      Delete
    6. kitaorang ada buat semua tu la bro.
      kita tak masuk jt tapi buat semua tu atas nama islam la
      kitaorg tak publish keje kita mcm org tabligh
      bila buat ijmak kecoh satu dunia...
      riak namanye..

      Delete
    7. Bunyi mcm riak n ujub je? Ambik balik kata2 kamu nie.

      Delete
  9. Makhluk Anon,
    Apa yg kau bagitau semuanya maha salah..yg maha betul hanya Allah swt..aku,kau dan semua makhluk tiada kuasa langsung,yg bkuasa hanya Allah..yg beri manfaat dan mudarat hnya Allah,kejayaan hanya dalam beragama,taat seluruh perintah Allah dgn CARA nabi muhammad saw..ILMU pun makhluk!!wajib belajar ilmu tp jgn yakin dgn ilmu!yakin hanya pd Allah!!ALLAH!!ALLAH!!Laailaahaillallah!!!yakin lemah amal pun lemah!!tv semua tu maklumat@makhluk shj,24jam tengok program agama pun kalo x yakin mana nak amal!!yahudi pun berilmu tinggi tak jugak beramal..masalahnya IMAN shj!!!asasnya IMAN rosak!!apa yg aku tulis ni tak sama dgn apa yg aku buat sbb aku masih MUNAFIK tak mcm kau yg sgt2 beriman tinggi mcm nabi dan sahabat!!pasti solat subuh kau istiqamah berjemaah di masjid tanpa ketinggalan takbiratul ula bersama imam serta mata kau tak pernah tengok benda maksiat..kau sangat wajib jumpa setiap umat ajak mereka taat pada Allah sbelum mati.Org mcm kau paling layak buat dakwah nabi paham!!! bukannya Munafik mcm aku...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bunyi mcm riak n ujub je?

      Delete
  10. Bukan setakat riak dan ujub..sombong,takbur,sum'ah,kedekut,bakhil,dengki,khianat dan semua yg buruk ada kt aku bukan mcm kau yg mulia lg alim mcm nabi2

    ReplyDelete
  11. Suku sakat wahabi mula membidaahkan org lain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang tabligh berasal dari wahabi.bacalah sejarah mereka

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Buta sejarah Syeikh Anonymous kita nie.

      Delete
  12. Wahabi ke wahabu ke wahaba ke.....itu hanyala definisi. Yg jelas korang bising jela dlm alam maya ni. Takde masalah pun kerja tabligh tetap jalan. Dulu pun mcm tu jugak, mcm2 org kata. Kejap Jabariyyah, Qadariyyah la....memang mcm tu. Biasala manusia takde keje cari eh silap mengada-ngadakan kesalahan org memang pandai. Takpe cuba lagi sampai berjaya. Kitorg pun mencuba menjadi baik dan mengajak kepada kebaikan. Sama2la kita mencuba

    ReplyDelete
  13. Wahabi ke wahabu ke wahaba ke.....itu hanyala definisi. Yg jelas korang bising jela dlm alam maya ni. Takde masalah pun kerja tabligh tetap jalan. Dulu pun mcm tu jugak, mcm2 org kata. Kejap Jabariyyah, Qadariyyah la....memang mcm tu. Biasala manusia takde keje cari eh silap mengada-ngadakan kesalahan org memang pandai. Takpe cuba lagi sampai berjaya. Kitorg pun mencuba menjadi baik dan mengajak kepada kebaikan. Sama2la kita mencuba

    ReplyDelete
    Replies
    1. kpd yg nak tahu sejarah tabligh yg lebih sahih baca link ni:

      http://www.academia.edu/831873/The_History_of_Jamaah_Tabligh_in_Southeast_Asia_The_Role_of_Islamic_Sufism_in_the_Islamic_Revival

      Delete
    2. kekalnya tabligh sebagaimana kekalnya syiah sampai kiamat tetap ada.ulama deoband(pengasas tabligh) dlm fatwanya menghukum maulid nabi sbg bid'ah sesat.bukti jelas Jt berfahaman wahabi.bukan sekadar definasi la...

      Delete
    3. Anonymous : Buta hati ka buta sejarah nie...

      Delete
    4. Jenis membuta tuli ni....sejarah dan hati.

      Delete
    5. Ini bukan jawapan...
      Jawablah dgn fakta bro
      Klu gini bdk pra sekolah leh jawab

      Delete
    6. Ala..aku pun boleh buat laman web serupa academia.edu dan letak bermacam-macam penyelewengan maklumat. Lagipun pembangun laman web itu orang kafir yahudi bernama Richard Price.

      www.richardprice.io

      Delete
    7. maksud Anonymous tu tn yg kena jawab dgn fakta bukan pertikai fakta dia.mcm syeikh ahmad dedat yg berdebat dgn paderi kristian.dia tahu kitab bible tu tipu tapi dia tetap berhujjah merujuk kitab tersebut utk dibandingkan dgn al quran.dia tak berhujjah mcm tn berhujjah.

      kalo ahmad dedat berhujjah mcm tn berhujjah..kena gelak je dgn paderi kristian

      Delete
    8. Sebenarnya tuan yang tak faham. Berpusing-pusing pada kekeliruan yang sama. Selagi tuan-tuan menjadikan internet sebagai rujukan utama tanpa merujuk orang-orang yang ahlinya maka sampai bila-bila tuan akan keliru dan mengelirukan ramai orang.

      Permasalahannya ialah kaedah kita mencari kebenaran. Merujuk kepada ulama dan yang ahlinya. Bukan merujuk dan mencungkil kesilapan blogger-blogger yang belum tentu ulama bahkan ahlinya.

      Tujuan juga mestilah dengan tujuan mencari kebenaran bukan mencari keaiban, keburukan, tambah fakta untuk menfitnah, menghentam balik, reverse physco, umpan dan balas dan sebagainya.

      Sekiranya tujuan merujuk ulama dan golongan ahli dalam usaha dak wah tabligh tidak betul maka sampai bila2 pun tuan akan memporak porandakan usaha ugama ini dengan kekeliruan yang terbenam dalam minda tuan-tuan.

      Merujuk info-info di internet semata2 untuk melabelkan keharaman dan kesesatan adalah tidak betul. Kalaulah Ahmad Deedat merujuk bible dan kristian di internet sudah tentu hujah2 Ahmad Deedat akan keliru dan mengelirukan ramai orang. Bahkan beliau selalu berbincang dengan ahli2 kristian dan yahudi.

      Delete
    9. mane enta tau a.deedat tak gune internet?

      Delete
    10. @Anonymous

      Kalau Ahmad Deedat guna internet untuk rujukan/dalil berhujah setakat ini aku tak jumpa. Kalau kau ada rakaman beliau menggunakan hujah/dalil dari internet di alu-alukan untuk berkongsi.

      Delete
    11. Ari tu bukan main confident Kate a.deedat x rujuk internet tapi bile kena gertak baru ngaku x tahu.lain Kali klu x tau cakap awal2 jgn sombong mcm tau semua.Jan dh malu

      Delete
    12. @Anonymous

      Aku tak sombong. Komen aku hanya untuk membalas komen2 sombong kamu sendiri. Kamu sudah terjerat dengan ayat sendiri lepas tu nak tuduh orang lain sombong. Lepas tu nak gertak-gertak macam budak-budak pulak.

      Bila aku gertak tanya balik kau pusing kata aku sombong plak. Adooii...kesian aku tengok kau ni. Huhu

      Delete
    13. eh..eh..ape hal plak?

      kan lu dah ngaku x tau a.deedat pakai internet ke tidak..bile gua tanye lu tulis tak jumpe maknenye x tau laaaaaa
      ape raaa..................................!!cakap pusing2

      Delete
    14. Kesian aku tngok kau. Tak tahu dgn tak jumpa dua perkara yg lain. Isunya mengambil bulat2 fakta2 di internet dan kemukakan hujah dgn memberi laman web url.

      Delete
    15. Gua pun kesian kat lu kena auta dgn syura tabligh dulu kini selamanye..dh gua bg bukti..sombong....

      Delete
    16. Gua pun kesian kat lu kena auta dgn syura tabligh dulu kini selamanye..dh gua bg bukti..sombong....

      Delete
    17. bertenang kamu berdua,jgn gado2.bawak berbincang molek2.bagi teman jadi juri

      kpd @anon: sudah2lah jgn nak but provokasi kat sini...
      kpd sniper: terimalah pandangan org lain.lain org lain pandangannye.teman x nampak keperluan utk muzakarah dgn org alim tabligh kalo x puas hati.kita x leh samakan zaman skrg mcm zaman dulu.zaman jepun dulu,maklumat di sampaikan dari mulut ke mulut takut kena tangkap dan pancung kepala.zaman moden dah ada internet,semuanye boleh di download@upload dgn mudah.

      masalah maklumat betul atau palsu bukan alasan utk tolak semua.ulama deobandi sendiri sudah bina website mereka sendiri utk menjawab berjuta soalan dalam masa yg singkat.kalau ulama deobandi sbg pengasas tabligh pun x tolak internet kenapa pengikutnya yg x ada ilmu boleh tolak bulat2 ?

      ada ulama tabligh yg tulis berbagai kitab.ada org yg dah baca kitab itu dan tahu ada yg x kena dgn ajaran tabligh.apakah tn yg belum baca kitab itu tiba2 menuduh org yg sudah baca sbg jahil/x tau ?

      teman harap semua jgn emosi tapi fikir sblm nak tulis@jawab

      Delete
    18. komem langsung tidak menampakan keabsahan dalam berhujah.

      Delete
    19. leh jelaskan apa maksud keabsahan dalam berhujah.?
      ambo dok faham

      Delete
  14. Allah yg bkuasa meruntuh dan menaikkan sape2..go tabligh go! pilih 1 dr 2 kemenangan..lain2 tu makhluk picisan je..ehemm2

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada ulamak yg kata pengikut tabligh nanti akan menyertai kumpulan dajjal?

      Delete
    2. Bukan tabligh je,pas, umno,IM,syiah,yahudi,kapir semua manusia dan binatang2 pun kena dgn dajal kcuali ko sorang

      Delete
    3. tu ko yg cakap
      ko bukan ulamak

      Delete
    4. kena dgn ikut pun x leh beza?

      Delete
    5. psst....ada satu grup ni, dajjal belum turun ikut lagi, tapi pengikut2 dajjal (syiah n liberalist) dah banyak join pun...

      grup ni konon sayang kan agama, tapi suka hentam org yg nak belajar2 ikut hidupan nabi saw n para sahabat..

      melambak dah ahli syiah menjadi member2 tegar "seluar dalam" grup diorg ni... boleh pulak stim terima manusia yg menghina agama sbg saudara(syiah)? tak sedar atau buat bodoh atau tak mahu sedar2?

      heran benar, masa berdemo(bersih 505 etc) nak jatuhkan kerajaan seagama,.tak tersentak pulak bila puak2 syiah ni dlm grup diorg ni terang2 bawak banner memuja ayatullat khoimeini n hizbullat? grup ni tenang selamba stim je bsama2 dgn syiah buat kacau dlm negara..pelik!! apa tindakan grup ni? kenapa diam bisu sangat?.. akai masih sunnah wal jamaah ka?

      punah the jamaah tu ade la!!

      paling teruk, bila situasi sekarang puak2 yg kafir kan sahabat ranhum ni dah beranak pinak dlm grup tu, dan menular cepat dlm negara, tak tengok pun taiko2 front line si grup samseng buat nahi ani mungkar keatas ajaran syiah? ni bukan pasal mat sabu lah mangkok, ni pasal akidah org2 msia yg dah ramai merata terpesong ikut syiah!! ini masalah survival agama islam di msia!! bodo ke ape? bukan ke ulama yg dipuja2 grup ni, sheikh yusuf al qardawi damatbarakaatuhum dah terang2 bagi fatwa syiah tu kafir n sesat bahkan musuh islam?

      centre of attraction aka masyaikh grup ni aka blogger urusanulama-hl.blogspot ni pun satu, tak pun buat blog artikel pasal kekafiran syiah utk bagitahu n amaran kpd org awam?..grup mafia agama ni mendabik dada dlm alam maya kata kat semua org, kononnya hanya diorg punya ilmu la yg haq n tinggi (ijazat masyaikh google n syeikh youtube!),tapi ANEH benar NYE DIORG NI tak buat nahi ani mungkar terangkan mengenai kesesatan syiah!! bukan keje ulama ke bagi amaran kesesatan sesuatu agama mcm syiah tu? mana letak ilmu tinggi n haq grup ni utk pejuangkan agama? kat lutut ke? mana blog kutuk syiah syria? mana blog kutuk syiah imamiyah di msia? mana blog menegur ahli grup yg menyokong syiah subur di kedah? apsal tak sokong secara padu dan jelas membantu Dato Mukhriz dan ahli Majlis Fatwa Kedah dlm menangani syiah? otai2 ulama demokrasi grup ni takda ke deklare bagi fatwa jelas syiah sesat dlm media massa? diorg ni tau stim hentam n tuduh org tabligh tak nak buat nahi ni mungkar!

      ngaku pejuang agama, tapi tak pulak hati rasa koyak bila golongan syiah ni terang2 maki hamun , caci kpd sahabah ranhum..kegelapan hati yg nyata!

      wei jgn lupa letak title DEMOKRASI kat blakang title ulama korang tu. korang bukan pejuang agama, korang pejuang tegar demokrasi bertopengkan agama- contoh (urusanulamademokrasi-hl)

      pasal apa diam jadi syaitan bisu tak buat nahi ani mungkar kat syiah kat msia? (hati gelap, yg penting asalkan hati puas stim dpt kondem tabligh habis habisan sesat n khawarij!), terpekik terlolong nak menentang bashar al assad kononnya, tapi DEMI UNDI grup samseng ni tak terkesan pulak nak banteras syiah msia pasal dah sayang sangat org syiah msia mcm adik beradik sendiri, pasal org syiah msia dah ramai jadi pengikut grup ni...jadi padan laa takut undi hilang.....ni la tebiat demokrasi, gila nak dpt kuasa n gila majoriti...tak sedar2 lagi kubur kata mari!

      populasi satu negeri,
      illah satu kerusi..
      rugi doh hilang undi,
      tak dpt kuasa nanti.

      Delete
    6. psst...jgn lupa grup ni pun tido sama dgn golongan liberalist tegar...taiko2 front line si grup samseng ni sepakat lagi dgn org kafir laknatullah utk setuju kongsi guna kalimah Allah...akibat sekongkol tangan grup ni dgn puak liberal n kafir harbi la, umat islam di negara kita disusahkan utk keluar masok keluar masok court case utk pertahankan agama n kalimah Allah.. buang masa betul..sepatutnya kita skang sibuk risau camna nak tackle golongan murtad yg berleluasa, tapi so kesannya skrang, n apa dah jadi? org buddha buat ritual dlm surau org islam!! bende bathil berlaku depan mata n jelas dah, tapi ade ke diorg buat protest mcm demo bersih tu? ni la hasil kerja berpakat dgn kafir harbi, tapi grup ni bukan je tak sedar telah menyusahkan rakyat n kerajaan n mahkamah, grup samseng ni tak buat apa2 tindakan secara media massa, tak rasa bersalah pun tengok kafir nasrani naik tocang nak guna kalimah Allah.

      “ Dajjal akan diikuti oleh 70,000 yahudi dari kota Isfahan(iran),mereka memakai Al-Tayalisah”.Hadis riwayat muslim.

      baca hadith tu elok2... pasal nanti mesti grup ni seupadaya nak pasang n kaitkan hadith ni kat grup tabligh gak nanti...

      tak sedar2 lagi dlm grup diorang dah BANYAK dah PENGIKUT SESAT SETIA ISFAHAN dan LIBERAL. dajal belum turun lagi...tapi grup ni dah tak sedar2 lagi nak bertukar jadi NEO KHAWARIJ AKHIR ZAMAN

      Delete
    7. bunyi mcm ulama muda UMNO aka salafi wahabi je

      Delete
  15. Suka hatila.....asal ko bahagia. Kerja tabligh tetap diteruskan. Wahabi ka Wahabu ka Wahaba ka ia tetap satu label 'yg korang berikan'. Tak puas hati gi Seri Petaling buat sepanduk ke buat demo ke, tak puas hati lagi gi buat report kat pihak berkuasa agama. Kalau beranila sbbnya rata2 yg kecoh ni penakut. Berani dlm internet je. Bab labelling ni memang korang hebat....

    ReplyDelete
    Replies
    1. syiah pun ckp gitu jugak
      biar banyak negara fatwa syiah sesat@kapir ke
      diorg tetap nak mensyiahkan umat seluruh dunia

      Delete
    2. Biarlah,enta nk cakap apa pun,kami akan istiqomah buat usaha Tabligh sampai kami tiada lagi...

      Delete
    3. Hehehehe.....cakap je diorg ni. Berani jauh sekali. Kalau sesat pegi report. Dari aritu cakap....cabar tapi habuk pun takde

      Delete
    4. Relax la bro asb pun makna tahun nak fatwa haram.Esq pun makna tahun.APA brg nak cepat2.kan kat India ulamak sana dh fatwa sesat.x Baca sejarah ke?

      Delete
    5. Makan tahun nak haram.....takpe cuba lagi tahun depan. Kalau dah sesat takkan makan tahun baru nak keluar fatwa. Imaginasi korang hebat! Hehehehe JT bukan setahun jagung kat Malaysia

      Delete
    6. Jt kan asal india.ape lak cite mesia ni.klu jt peringkat pusat tu dh d fatwa sesat mesia haq cwgn 2x5 la.cam qadiani pusatnye kat india .bukak cwgn seluruh dunia pun tetap sama hukumnye

      Delete
    7. Qadiani kat Malaysia pun memang diharamkan. Ko tak tgk fatwa tu ke.....sila rujuk ke Jakim. Oh btw yg 'dikatakan diharamkan tu' hanyala tulisan blog picisan. Ternyata tak konsisten tuduhan

      Delete
    8. http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/ajaran-ahmadiah-qadiani
      Dari India dan terbukti haram diMalaysia kikikikiki. Alamak camne ye ;p

      Delete
    9. teman perhatikan kadang2 karkun tabligh tak mnjawab hujjah dgn hujjah tapi lebih kpd loyar buruk.mike kan dah dpt faham agama sbb kuar 40hari/4bulan..patutnya jawapannye mesti menunjukkan jawapan org yg faham agama bukan loyar buruk mcm tu.

      maksud si anonymous tu yg teman faham la,qadiani difatwa sesat mula2 sekali oleh ulama india sbb ia berasal dari india.jt pun mcm tu jugak telah difatwa sesat oleh ulama india juga tahun 1965.fatwa sesat itu baru diikuti oleh negara lain tapi tak semua negara lagi atas sbb kurang maklumat atau sumber rujukan.

      Nu di indonesia telah pergi dan siasat sendiri lalu mereka juga kuar fatwa sesat juga.makna kata beza disini ialah inisiatif utk siasat lebih mendalam.ada setengah negara atau pertubuhan tertentu tak ambik port dan hanya melihat begitu shj(sangka baik)dan ada setengahnya teliti.

      contoh fatwa ESQ mufti wilayah kata haram tapi mufti lain baru nak kaji.begitu juga shisya yg di haramkan oleh mufti perlis tapi mufti negeri lain baru nak kaji.

      makna kata ia bergantung kpd inisiatif seseorang itu samada ia peka atau tidak,itu je

      Delete
    10. Baik,ikhwah semua,kita bincang satu-satu isu.

      Perkara pertama,tentang fatwa pengharaman Tabligh di India ketika pertemuan yang di hadiri oleh ulamak2 di Kerla.

      Kita bincang secara ilmiah,saya hendak tanya,boleh ikhwah semua senaraikan siapakah ulamak yang hadir dalam pertemuan itu,apakah aliran manhaj mereka.

      Kemudian adakah ada ulamak yang lain yang radd mereka.

      Delete
    11. Bukan haram tapi sesat.

      Delete
    12. Mensesatkan membabi buta berdasarkan rujukan yg terhad bukan sesat ke? Owh lebih bagus dari majlis fatwa dan Jakim? kalau begitu aku rasa lebih baik kau jadi ahli majlis fatwa kebangsaan atau ganti tempat UAI.

      Delete
    13. jemaah lain berlambak kitab rujukan tapi jt 3 kitab je dibaca siang malam selama berpuluh tahun.ni baru terhad
      yg fatwa tabligh sesat bukan org awam tapi ulamak kat india la bro

      Delete
    14. This comment has been removed by the author.

      Delete
    15. nama para ulama kerala yang mengeluarkan fatwa sesat ke atas jemaah tabligh tahun 1965-

      Mufti Milibar al-Syeikh al-Qutubi al-Milibari al-Shafi
      Al Allamah Mufti Adam al-Wilyuri (rahmatullah alaih)
      Al Allamah Mufti HabibAllah Al-Madrasi (rahmatullah alaih)
      Al Allamah Abu Sa’dat Shihab al-Din Ahmad Koya al-Shaliyati as-Shafi’ (rahmatullah alaih)
      al-Sheikh Muhammad Ahmad al Misbahi al-A’thami
      Syeikh Abu Ahmad Abd al-Qadir al-Tarikarburi al-Milibari al-Shaf’ī
      dll lagi...

      amik satu sebagai pengenalan manhaj ulama tersebut di link ini-
      http://en.wikipedia.org/wiki/Shihabuddeen_Ahmed_Koya_Shaliyathi

      Delete
    16. Anonymous : Akhie yang melontar fitnah bahawa JT hanya berpunyai 3 rujukan kitab adalah satu pendustaan dan satu fitnah yang sangat besar.

      Ikhwah yang melakukan Usaha Tabligh ada di seluruh dunia,bagaimana agaknya tindakan untuk memohon maaf kepada mereka semua ini di sebabkan tindakan akhie memfitnah mereka semua.

      Ana rasa paling menampak kejahilan akhie ialah gagal memahami fiqh dakwah Jemaah Tabligh itu satu,dan yang keduanya,akhie dangkal dalam membezakan amalan khuruj dan yang mana amalan seharian seorang aktivis Jemaah tabligh.

      Nasihat saya ittaqullah,takutlah kepada Allah dalam urusan sesama Islam.

      Delete
    17. Hebatnya ulamak yang di sebut,langsung tidak di kenali di dunia arab wal ajam.

      Ulamak yang di sanjungi oleh dunia Arab wal ajam ialah Akabir Deoband.

      Delete
    18. fatwa hanya boleh diikuti@patuhi HANYA oleh ulamak terkenal hebat dan di sanjung?
      ajaran mane ni?

      Delete
    19. Malabar tu adalah nama sebenar negeri Kerela di pantai barat India. Penduduknya yang Islam dikenali sebagai Malabari, asal keturunan Arab Yaman, yang datang berdakwah ke sana sejak berkurun lamanya. yang bukan islam disebut Malayalee. Malabari bermazhab Shafie, macam Melayu dimalaysia. Rupa paras mereka kearab-araban, kulit cerah, macam orang melayu juga. bahasa ibunda mereka, bahasa malabari, campuran arab dan malayalam. contoh paling dekat TDM. keturunan malabari ini tak ramai kat malaysia, tak macam mamak cholia atau yang dipanggil keling (Indian muslim)
      orang malabar atau lebih dikenali sebagai malabari di malaysia asal usulnya ialah dari perkahwin campur org malialy dan org arab.saya pernah ke kerala malabari di sana tidak tahu berbahasa tamil!...tetapi mereka boleh berbahasa arab,malaylam dan hindi.MAMAK adalah gelaran yg diberi oleh org melayu mungkin kerana masalah komunikasi pada masa lampau...saya secara peribadi lebih bangga menjadi orang malabar malaysia yg salsiah keturunan kami, ada berasal dari keturunan para nabi.jika orang melayu menghina org malabari ini bermakna mereka menghina para nabi.

      malabari adalah antara bangsa yg meyebarkan islam di tanah melayu.Islam....asalny HINDU...apa rasanya jika Melayu berjaya dalam bisnes belacan. kemudian pelanggan order belacan.."oi Melayu belacan satu" lu fikirlah sendiri....

      Delete
    20. info tambahan-

      Mamak berketurunan dari Karala bukan memeluk islam kerana susur-galur keislaman kami berakar tunjang dari Baginda S.a.w sendiri….Dan kami di gelar Malabar Muslim…..Jangan dirumpunkan semua DKK (darah keturunan keling istilah yg selalu dilebelkan keatas Mamak) spt rumpun Melayu dr Indonesia (Kepulauan Melayu)keadaan ini menunjukkan kecetekan dan kedangkalan ilmu …..Klu tak silap saya…,Kerala adalah negara pertama di benua India memeluk islam dgn cara Raja kami pergi berkunjung ke Mekah berjumpa Rasulullah secara nyata dan bersyahadah terus dari Baginda.Kemudian pada itu..,datanglah kunjungan Malik bin Dinnar ke bumi Karala utk mengembangkan ajaran Islam….Keadaan ini menybbkan bumi ini memiliki satu generaasi baru yg dikenali sbg syed dan syarifah dan wujud sehingga ke hari ini…..

      Delete
    21. betul tu,ikut catatan sejarah tua menyebut Peristiwa yang berkenaan Raja Chakrawati Farmas ini telah didokumentasi dalam naskah lama di perpustakaan di India,London dengan rujukan:Arabic 2807, 152-173.Petikan ini diambil dalam buku 'Muhammad RAsullullah' yang ditulis oleh M.Hamidullah.

      Manuskrip lama yang tersimpan di perpustakan India juga mengandungi keterangan terperinci antara lainnya tentang Raja Chakrawati Farmas dan perjalanannya.Peristiwa terbelahnya bulan ada disebutkan di dalam Al-Quran,surah Al-Qamar (54) ayat 1-3.

      Raja Chakrawati Farmas,87 tahun adalah keturunan Raja Cheruman Perumal.Beliau juga dikenali sebagai Raja Valiyathampuram yang berasal dari kodungallur di bandar Kerala.Beliau adalah orang India pertama yang memeluk agama Islam pada awal abad ke-7.Dalam wawancara yang dipetik oleh A.U.Asif di Ernakulam,dia mengetahui secara detail tentang sejarah awal dan masjid paling tua yang terdapat di daratan India.A.U.Asif juga meminta orang India Utara datang ke Kerala untuk melihat bagaimana orang-orang yang berbeza agama hidup di situ selama berabad-abad dengan atmosfera yang harmoni,saling bersaudara dan hidup dalam keadaan damai.

      Beliau bukan saja Raja yang hebat malah beliau adalah Orang keturunan India yang pertama memeluk agama Islam di tangan Rasullullah saw.Raja Chakrawati sebenarnya adalah orang yang diberkahi Islam dan beliau telah mendirikan masjid pertama di India.Bahkan ini terjadi sebelum kedatangan Muhammad bin Qasim dan Mahmud Al-Ghaznavi.

      Ini bermakna beliau termasuk kategori sahabat kerana sempat bertemu dan memeluk islam dihadapan baginda..Subhanallah

      Delete
    22. Masjid Cheraman Juma, adalah sebuah masjid yang terdapat di Kodungallur Kerala.Masjid Cheraman Juma di beri nama bersempena dengan Raja Cheraman Perumal Chakrawati Farmas iaitu orang India pertama yang masuk ke agama Islam.Masjid ini telah dibangunkan pada 629 M oleh Malik Ibn Dinar.Ini mengukuhkan satu fakta tentang bahawa kontroversi orang India datang ke agama Islam di India tidak menggunakan kekuatan.

      Kejadian yang menimpa Raja Chakrawati,telah di riwayatkan di dalam satu kitab ramalan masa depan agama Hindu,yang bernama Bhavisya Puran.

      Ibn Kasir dalam Al-Bidayah wa Al-Hinayah vol.3 hal 130 juga menyebutkan adanya riwayat dari India yang menceritakan tentang terbelahnya bulan.Juga dalam Mustadrak Al-Hakim vol.4 hal 150 menyebutkan riwayat tentang kedatangan Raja India iaitu Raja Chakrawati Farmas dan pertemuannya dengan Nabi Muhammad saw.Abu Said Al-Khudri ra berkata ; "Raja India memberikan seguci jahe pada Nabi Muhammad saw.Para sahabat baginda memakannya sepotong-potong.Aku juga turut memakannya".Raja tersebut termasuk golongan sahabat,kerana dia pernah melihat dan berjumpa dengan Nabi Muhammad saw dan beliau meninggal sebagai seorang muslim.Nama Raja Chakrawati Farmas tercatit dalam Kitab Al-Isabah Ibn Hajar vol.3 hal 279 dan lisan Al-Mizan Iman Al Dhahabi vol.3 hal 10 dengan nama Sarbanak ; iaitu sebuah nama yang dikenalkan oleh orang-orang Arab.

      Delete
    23. Bila saya cakap dangkal dan jahil marah? Nasihat saya luas pembacaan dan kajian enta.

      Delete
    24. penulis blog maksud sejarah yg tn jabar tulis tu palsu belaka.kitab2 ulama tu pun tulis tak betul.yg betul hanya kitab ulama deobandi shj.hanya ulama tabligh je yg tau sejarah india.

      betul tak tn fuad?

      Delete
    25. jabbar nurAugust 27, 2013 at 8:48 AM
      fatwa hanya boleh diikuti@patuhi HANYA oleh ulamak terkenal hebat dan di sanjung?
      ajaran mane ni?

      lawak apakah ini? jadi fatwa hanya boleh diikuti@patuhi HANYA oleh ulamak yg tak terkenal gitu? kikikiki

      itu sebabnya dah berkali-kali disebut kalau ada bukti yg kukuh sila bawa kepada pihak berwajib. JGN HANYA BISING DI ALAM MAYA. kalau setakat citer dlm alam maya serupa mcm citer politik je. takde makna! JT bukan setahun jagung punya usaha di Malaysia. Bukan mcm shisha yg baru terkenal awal millenium di Malaysia. Ini bukan citer halal haram dlm pemakanan. Ini citer 'kesesatan dalam agama' kikikiki yg kononnya korang yg sangat alim impikan. berani bawak la jgn menikus citcitcit dlm internet....

      Delete
    26. Akhie jabbar nur : Komen ana bukan untuk enta.

      Deobandi punyai sanad yang muttasil ? Terbukti hasil kerja dan khidmat mereka untuk agama telah di terima oleh Allah.
      Lihat seluruh dunia datang belajar agama dari mereka.

      Cuba baca kitab Qimatuzzaman 'indal ulama oleh Syaikh Abdul Fattah as-sufi.

      Delete
    27. harap tn fuad dpt tulis satu entri khusus bicara kitab tu n kalu bole lampir sekali muka kitab n kandungan yg dimaksudkn

      Delete
    28. Aku syorkan tuan Jabbar Nur belajar dengan cara berjumpa dan berbincang. Buang segala keinginan melihat keburukan. Buang jua segala keegoan. Hentikan berpusing-pusing lawan ayat, bahasa, dll.

      Maafkan semua orang2 yg terlibat dalam komen2 yng sepatutnya. Kami semua bukan perfect bahkan bukanlah alim ulama. Ada ramai alim ulama yg tidak berblogger, tinggal di pondok berada di negara jauh. Merekalah kebanyakkan lebih arif dari kita semua.

      Delete
    29. Inshallah,jika saya berkesempatan..

      Delete
  16. Tak main la kecik2 taraf kampung,tabligh utk seluruh alam hehe..isu basi je ko bwk yob!taik gigi je ko nak ckp ape..ahaks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syiah pun sebar fahamannye ke seluruh alam Jang oooii....
      Ekau nampak tabligh jo

      Delete
    2. Kalo cam tu syiah juge leh kata dia benar.kristian juge leh dakwa dia benar@haq sbb ajaran mreka tersebar ke seluruh alam.
      Cetek punye hujjah

      Delete
    3. ni mesti geng puak HamPAS ni...

      Delete
  17. Besanye munafik ni suka kata org lain riak..watak tempelan Pas je kut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape kena mengena dgn pas pulak ni?
      Gua NGO Muslim la bro
      Tu la suke sangka buruk
      Kata ikut sunnah nabi
      Nabi x ajar sangka buruk tau
      Gua ADA ken org isma,abim DLL.diorg pun kritik tabligh

      Delete
    2. Kritik bukan kat sini la bro...

      Kalau kat sini dipanggil mencacai macam blog-blog parti politik.

      Kalau kritik belakang dipanggil mengumpat memfitnah.

      Kalau kritik depan, biarlah jumpa dengan org yang ahlinya seperti UAI, Jakim, ataupun ustaz2 di Masjid Sri Petaling.

      Aku bersangka baik yang kamu dan org2 isma,abim DLL bukanlah orang2 yang kaki bersangka buruk, pemfitnah dan pengkeji.

      Delete
  18. tak habis2 kutuk mengutuk....rileks la anonymous...kite semua same walau lain2 manhaj..kite hormat menghormati dan meraikan antara satu same lain..ambil akhlak imam2 4 mazhab...meraikan antara satu same lain...kita di bawah payung kalimah yang same..mengamalkan syariat yang same...walau lain2 pemikiran dan manhaj tak bermaksud kita mesti berpecah..tiap cabang jemaah dalam dunia ni selagi kita mengamal ape yang Allah dan Rasul suruh...insyaAllah akan selamat...kita kene jaga lidah dan tangan kita jee..insyaAllah akan selamat di akhirat..jangan hanye kerane nak pertahan jemaah anta dan lain2 kite dalam bahaye..ingat satu pesanan nabi...bile umat ku caci mencaci antara satu same lain hilanglah dari pandangan rahmat Allah...ape nak buat sekarang??tafakur dan istighfar...simple..and nice..

    salam

    ReplyDelete
  19. Insan Fakir Iman

    Salam saudara / saudari, baik NGO, JT, ect,
    Harap kalian bersabar, hormat menghormati, dan berkasih sayang sesama Islam kerana itulah kunci pandangan Allah pada umat ini. Jangan sesekali sedikit ketidak puasan hati kita menjadi peluang untuk musuh sebenar kita (syaitan) untuk memecahkan kesatuan kita.

    Berserahlah kepada Allah atas setiap daya usaha kita, Hanya DIA yang tau sejauh mana keikhlasan kita.

    Teringat aku pada pesan org lama/korban yg tak dikenali, jika seseorang beramal dengan ikhlas & mohon ditujukkan jalan sebenar jalan yang telah dilalui oleh nabi & sahabat dengan SESUNGGUH HATI & AIR MATA, pasti dan pasti 1 hari nanti akan ditunjukkan jalan itu. Atau sekurang-kurangnya dia akan mati dengan akhir kalam bersyahadah & kerisauan umat ada padanya. Sebaliknya jika sememangnya jika kita yakin kita telah berada pada jalan itu, itu juga bukan jaminan untuk kita mati di jalan itu jika tanpa pengorbanan yang istiqomah.

    Teringat aku kisah Nabi & Abu Bakar ketika jaulah, walau dimarahi brmacam-macam oleh kafir,nabi tetap diam, tapi bila Abu Bakar mula berkata-kata untuk menjawab kepada kafir tersebut, maka Nabi terus berlalu.

    Juga kisah Umar orang yang pertama bagi azam & bergerak untuk bunuh Nabi, hanya dengan munajat & tangisan Nabi pada malam sebelumnya yang mentakdirkan hidayah untuk Umar.

    Jadi saudara/i sekalian, jika hati sekeras Umar ketika jahiliah pun boleh dilembutkan dengan air mata, apatah lagi hati2 kita2 sesama Muslim,,,

    Wahai Allah, ampunilah umat ini dan bantulah umat ini dengan kasih sayang Mu, walaupun kami tidak sebaik para kekasih Mu. Jalan Hidayah telah Kau tunjuki, tapi kami masih mabuk dengan duniawi.
    Wahai Allah kami bukan ingkar, jauh sekali munafiq, ampunilah kebodohan kami walaupun kami berilmu, ampuni kekhilafan kami walaupun kami mengetahui..........

    LOVE & RESPECT.....

    Wassalam....

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam agama jgn ikut cakap org lama tapi ikut cakap ulamak.cakap org lama tak ada jaminan hanya berdasarkan pengalaman tapi cakap ulama berdasarkan ilmu dan nur dari Allah.

      Delete
    2. Jika hendak berhujjah pun,sila berilmiah,jangan dahulukan prasangka buruk,emosi.Biar kita berhujjah dengan cara terhormat.

      Delete
    3. Insan Fakir Iman


      Wahai Allah kami bukan INGKAR, jauh sekali MUNAFIQ,
      Ampunilah KEBODOHAN kami walaupun kami berilmu,
      Ampuni KEKHILAFAN kami walaupun kami mengetahui..........


      Maafkan aku teman, maafkan aku wahai makhluk TUHAN....
      Hanya kepada Allah, aku adukan kelemahan diriku.......

      LOVE & RESPECT.....


      Wassalam....

      Delete
    4. bongkak dlm tawaduk

      Delete
    5. Insan Fakir Iman


      Terima Kasih. Aku sayangkan kau.........


      LOVE & RESPECT.....


      Wassalam....

      Delete
  20. Berhujah dgn penampar n penerajang jepun berkederasan tinggi yg tepat dan padu kt muka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni ke da'I tabligh?
      Buruknye akhlak

      Delete
    2. Haha kau tengok buruk aku ye..tu br sikit bro! tabligh apa?sapa kuang ajo bg je..aku x reti ckp bnyk2!!

      Delete
    3. maknanya x ikut sunnah nabi la.nabi ada tampar org ke?

      Delete
    4. Akhie provok orang,bila orang marah,akhie kata ,mcm nie ka orang Tabligh,permainan apa yang akhie cuba main nie...???

      Delete
  21. Ulamak kata, teruskan kerja kita, biar mereka teruskan kerja mereka...

    ReplyDelete
  22. Btw, Fuad, hang dok tang mana...? Awat Pendang ramai ShiaH? Tegakkan usaha agama yg haq sungguh2, insy yang haq akan naik, yg batil akan tenggelam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya asal Pendang,tapi menetap di luar Pendang dan di luar Kedah.
      Saya sudah berkali2 khususi dan bawa jemaah Ulamak ziarah markaz Syiah di sana.Mohon doakan saudara2 kita di Pendang.Mereka sedang bertungkus lumus.

      Delete
  23. Tak payah hang mengajaq org lain nak buat apa,hang sendiri dah betoi ka?bnyk makan tidoq la hang ni

    ReplyDelete
  24. Kepada Anonymous yg bersangka buruk dan pemfitnah suka sangat mengkaji keburukan melalui internet. Kalau nak berilmiah kenapalah di ambik cincai maklumat2 di internet tanpa mengkaji sumber, iktikad dan manhaj mereka.

    Kepada Anonymous yg bersangka buruk dan pemfitnah suka sangat mengkaji keburukan melalui internet. Bertaubat dan beristighfarlah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ape lak cincai?
      kan gua dah bg link website deobandi.org
      deobandi kan ulama tabligh
      segala fatwa yg ada dlm website tu menggambarkan aqidah jt
      x kan website tu kamu tolak lak
      kamu tolak ulamak kamu sendiri ke?

      Delete
  25. ye...mak cik banyak makan tidoq... anak mak cik khuruj tang Pendang habaq usaha sana tak semaju time Cikgu Yusri... batil naik sebab yang haq lemah... do'akan makcik yang kuat tidoq tak bangun tahajudni no..

    ReplyDelete
  26. Btw, memamg mak cik banyak tak betoi...kalau nak tunggu makcik betoi, takdak dosa, sampai mati makcik yang tak pandai Quran ni tak boleh nak nasihat anak2 mak cik pi belajaq, pi hapai Quran...nanti depa dok kata, mak, sendiri tak pandai ngaji, tak hapai Quran, nak suruh kami pulak...heh..ayahanda makcik yg perokok tegar boleh pulak nasihat abang2 makcik jangan merokok... Ustaz kata, dakwahla apa yg kamu takada...usaha agama kat tempat makcik pun lemah...terutama makcik...maafkan makcik ye nak oii.. makcik pun risau bab bab shiah nii.. makcik memang kasaq... doakan makcik ye... makcik bukan orang Kedah pun..

    ReplyDelete
  27. Banyak Nye kaki kencing..ngate tabligh sesat n bsekongkol dgn umno siap dgn lampiran fatwa dpd mufti google mmg top la Ust2 samseng ni..
    nak cop kiteorg tak betul tu, agak2 la ust samseng.
    terpekik melolong buat demo dah perasan hebat? Eleh

    korang bisu mcm syaitan jugak. pemimpin beso korang penganut tegar syiah korang takbuat nahi ani mungkar pun?
    Korang kalo hebat sangat yg bdebat ala2 mcm Ust samseng jundubs tu APA kata korang declare secara open Syiah tu sesat? Buat fatwa rasmi n declare melalui media massa...

    korang gimmick lebih, korang tak berani pon..illah korang samseng ni kan dgn pangkah undi manusia? Yela pengikut syiah kan dah sampai stengahjuta pengikut..populasi satu negeri, illah satu kerusi..rugi doh hilang undi, tak dpt kuasa nanti.. makhluk gila kuasa n demo, tapi bacol bila bab banteras syiah..korang2 mmg pelawok2 tanahair la..ahaha laughting stock!!

    alhamdulillah, aksekurang2nya abireen aku dikalangan masyaikh2 nizamuddin n deobandi jelas dlm pegangan mengatakan syiah sesat!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan stakat google scan muka kitab pun kami org tabligh tak akan percaya.walaupun ulama deobandi ada website depa sendiri darulifta.org pun semua fatwa tu karut belaka.

      rujukan kami hanya dgn muzakarah shj.betul x sykh ibnu hatari?

      Delete
    2. bawak la fatwa mane-mane ulamak pun kami org tabligh akan tolak mentah-mentah sbb syura kami ajar hanya sumber ulama tabligh nizammudin/deoband shj yg betul dan sahih.

      tak caye rujuk fatwa ni-

      Just listen and follow the Jamat which really follows the Holy Quran and Hadith, walks in the footsteps of the Sahaba (رضی اللہ عنھم) and past righteous Muslims for example Deobandis and Jamat Tabligh. You need not hear the talks of various Jamats.
      (2-3) They have already been explained above.

      http://darulifta-deoband.org/showuserview.do?function=answerView&all=en&id=4222&limit=6&idxpg=0&qry=%3Cc%3EFAB%3C%2Fc%3E%3Cs%3EIAP%3C%2Fs%3E%3Cl%3Een%3C%2Fl%3E

      Delete
    3. tn ibnu hatari

      teman lihat dema masih terpengaruh dgn penyebaran berita dari internet isu mat sabu yg dituduh sbg syiah hanya krana sokong syiah dan pergi syria bertemu dgn menterinya.dlm masa yg sama tn marah dgn mereka yg menjadi internet sbg sumber rujukan.rupanya tn dgn mereka 2x5 je.

      oleh itu tn jgn marah dgn depa sbb tn pun buat benda yg sama.mat sabu bukan syiah spt tuduhan sbhgn org terutama org tabligh yg anti pas.cube tn tengok berita ini-

      http://www.youtube.com/watch?v=hqPbwP9tdEA#t=44

      baca komen dibwhnye-

      Saya tak faham kenapa dgn lawatan Mat Sabu jumpa Menteri Agama Syria maka dia dikatakan syiah. Byk lagi org lain yg buat lawatan ke Syria seperti Konvoi UN Lakhda Brahimi, tak da pun org ckp Brahimi org syiah. Kenal tak sapa Mat Sabu jumpa? Ada buat research? Org yg dia jumpa adalah Mohammed Abdul Sattar - Menteri Agama, dilahirkan SUNNI dari bandar Tartus, pernah jadi MUFTI Tartus, Phd Univ Damascus & byk penulisan agama & byk bagi ceramah2 seminar. Mana syiahnya? Kecewa saya dgn org wat fitnah

      Delete
  28. Assalam

    Ini semua Poyo....!!!

    ReplyDelete

Tinggalkan komen anda...Setiap komen anda amat dihargai...
Sila berikan komen dengan penuh adab,Segala Komen yang tidak memenuhi adab,inshallah,akan di delete oleh admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini