Ikuti Blog Ini

Wednesday, December 19, 2012

Ahli Tafsir Kalangan Sahabat R.hum





al-Imam Suyuthi dalam kitabnya Al-Itqan mengatakan :

Kalangan sahabat yang popular dengan tafsir ada sepuluh; khalifah yang empat (Abu Bakar, Umar, Utsman dan Ali), Ibnu Mas’ud, Ibnu Abbas, Ubay Ibnu Ka’ab, Zaid Ibnu Tsabit, Abu Musa Al-’Asy’ari dan Abdullah bin Zubair. Dan dari kalangan khalifah empat yang paling banyak dikenal riwayatnya tentang tafsir adalah Ali bin Abi Thalib r.hu,sedang dari tiga khalifah yang lain hanya sedikit kerana mereka lebih dahulu wafat.”

Sebab sedikitnya riwayat dari ketiga orang sahabat iaitu Sayyidina Abu Bakar,Sayyidina Umar dan Sayyidina Utsman, dapat ditinjau kembali dari pendapat Imam As-Suyuthi,iaitu kerana singkatnya masa pemerintahan mereka juga mereka meninggal dunia lebih dahulu.Dari segi yang lain adalah kerana mereka bertiga hidup pada suatu tempoh dimana kebanyakan penduduk mengetahui dan pandai tentang Kitabullah dan juga kerana mereka selalu mendampingi Rasulullah Saw. 

Sayyidina  Ali r.hu hidup setelah khalifah yang ketiga iaitu Utsman r.hu,yang  pada ketika itu kawasan Islam telah meluas.Banyak orang-orang luar Arab yang memeluk Islam.Generasi keturunan sahabat r.hum merasa perlu untuk mempelajari Al-Qur’an serta memahami rahsia-rahsia dan hikmah-hikmah yang terdapat di dalamnya.Maka kerana itulah  wajarlah riwayat daripadanya begitu banyak melebihi riwayat yang dinukil dari tiga khalifah lainnya.Berikut ini adalah contoh perincian sahabat-sahabat r.hum yang terkenal dengan tafsir Al-Qur’annya.

Sayyidina Ibnu Abbas r.huma

Sayyidina Ibnu Abbas r.huma adalah seorang yang ternama dikalangan ummat Islam.Ianya adalah anak saudara Rasulullah SAW.Ianya dikenali sebagai ahli bahasa/penterjemah Al-Qur’an. Ibnu Mas’ud berkata:“Penterjemah Al-Qur’an yang paling baik adalah Abdullah bin Abbas r.huma.”

Dia adalah sahabat yang paling pandai/tahu tentang tafsir Al-Qur’an.Beliau mempunyai biografi yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari dalam Shahihnya yang menunjukkan kebolehan ilmunya dan kedudukannya yang tinggi dan secara mendalam tentang rahsia-rahsia Al-Qur’an sebagai berikut:

Al-Bukhari meriwayatkan dari Sa’id ibnu Jabir, dari Sayyidina Ibnu Abbas r.huma,ia berkata:
Sayyidina Umar membawaku bersama tokoh-tokoh perang Badar.Dalam kalangan mereka ada yang bertanya dalam dirinya, lalu mengemukakan pendapat; “Kenapa anak ini dibawa bersama kami padahal ,sesungguhnya kami juga mempunyai anak yang seusia dengannya?” Sayyidina Umar menjawab: “Dia adalah seorang yang sudah kalian ketahui, ia adalah orang yang terkenal kecerdasan dan pengetahuannya.” Pada suatu ketika,Sayyidina Umar memanggil mereka dan membawaku bersama mereka hanya sekedar diperkenalkan kepada mereka.Tiba-tiba,Sayyidina Umar (memberi kesempatan pada mereka untuk bertanya) berkata: “Apakah pendapat sekalian tentang firman Allah: “Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan.”(QS. An-Nashr: 1).”

Sebagian mereka ada yang berpendapat: “Kami diperintah menuju Allah dan meminta ampun pada-Nya, tatkala kami dibantu oleh-Nya dan diberi kemenangan”. Sebahagian mereka yang lain diam seribu bahasa. Sayyidina Umar bertanya kepadaku: “Bagaimana dengan pendapatmu (wahai Ibnu Abbas).” Aku jawab: “Tidak benar!” Lalu menurut engkau bagaimana?

Aku menjawab: “Persoalannya adalah tentang ajal Rasulullah SAW dimana Allah memberitahukan kepadanya.” Ia (Ibnu Abbas) menafsirkan/penaklukan Makkah. Itu adalah suatu tanda tentang ajalmu (wahai Muhammad) karena itu bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan istighfarlah (mohon ampun) kepada-Nya. Sungguh ia adalah Penerima Taubat.Seraya itu Sayyidina Umar berkata: “Demi Allah, saya tidak mengetahui kandungannya sebelum engkau jelaskan”.


Kisah tersebut menyatakan begitu hebatnya daya kemampuan pemahaman serta pendapat Sayyidina Ibnu Abbas r.huma dalam memahami petunjuk Al-Qur’an yang tidak dapat diketahui kecuali dengan orang-orang yang mendalami ilmu pengetahuannya.Tidaklah aneh kalau Sayyidina Ibnu Abbas r.huma menempati kedudukan yang tinggi dalam memahami rahsia kandungan Al-Qur’an .


Diriwayatkan pula bahwa Sayyidina ibnu Khattab pada suatu ketika bertanya kepada Sahabat-sahabat Nabi: “Siapa yang menjadi sebab turunnya ayat di bawah ini, menurut pendapat kalian?” Seraya itu Sayyidina Umar membacakan ayat ini: “Apakah ada salah seorang diantara kamu yang ingin mempunyai kebun kurma dan anggur” (QS. Al-Baqarah: 66)

Mereka menjawab: "Allah Yang Maha Tahu". Sayyidina Umar marah seraya berkata: "Jawab! Tahu atau tidak!" Sayyidina Ibnu Abbas menjawab: "Ada sedikit yang terguris dalam hatiku".Sayyidina Umar berkata: “Hai anak saudaraku, katakanlah dan janganlah engkau rasa rendah diri”. Sayyidina Ibnu Abbas berkata: “ayat itu dijadikan suatu contoh perbuatan”. Maka Sayyidina Umar berkata: “Perbuatan apa?”. Sayyidina Abbas menjawab: “Seorang yang kaya lagi taat kepada Allah, ia didatangi oleh syaitan, dan terperdaya untuk melakukan maksiat sehingga amal perbuatannya tenggelam” (HR. Al-Bukhari).

Demikianlah,kisah-kisah yang menunjukan bahawa keistimewaan dan kelebihan ilmu pengetahuan Sayyidina Ibnu Abbas r.huma dan pemahamannya yang begitu luas sejak beliau di usia muda lagi.Oleh kerana itulah,beliau tergolong dalam barisan tokoh pembesar Sahabat r.hum,bahkan beliau juga di anggap sebagai pemuka umat yang sangat alim dan mengagumkan para sahabat r.hum sendiri.

5 comments:

  1. Info perkongsian yang bagus tentang Sayyidina Abbas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama, bagus fuad, buatlah banyak entry lagi berkaitan para sahabat yang mempunyai kekuatan dalaman yang luar biasa tidak banyak terdapat dalam mana-mana bacaan.

      Delete
    2. lagi bagus kalo di sertakan ahli tafsir generasi selepas sahabat hingga zaman kini seperti kat link ini

      http://madrasahtafsir.blogspot.com/2011/08/sejarah-asas-tafsir.html

      kupasan dlm blog ini lebih menyeluruh sbb ia tidak menghadkan hanya zaman sahabat shj.

      Delete
    3. Inshallah,terima kasih atas cadangan itu,satu cadangan yang baik,inshallah saya akan hasilkan di pada kemudian hari,mohon doa dari saudara-saudari sekalian.

      Delete

Tinggalkan komen anda...Setiap komen anda amat dihargai...
Sila berikan komen dengan penuh adab,Segala Komen yang tidak memenuhi adab,inshallah,akan di delete oleh admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini