Ikuti Blog Ini

Tuesday, May 5, 2009

Sifat makan dan minum yang dituntut.

Salam,artikel kali ini berkaitan dengan bab makan dan minum.Selepas berehat agak lama,saya kembali menulis dan pada kali ini saya ingin menyentuh bab makan dan minum.Makan dan minum pada hakikatnya adalah perintah Allah swt dan sunnah Nabi saw.
Untuk membezakan di antara cara permakanan/minuman orang kafir dengan orang Islam rasulullah saw menyuruh kepada umatnya supaya mengamalkan cara makan dan minum seperti baginda saw untuk membezakan diri kita dengan orang2 kafir.

“Makan dan minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan.”
(Q.S. Al-A’raf, 7 : 31)

1.Berwudhuk,menutup kepala dan makan secara berjemaah(lebih daripada seorang).Rasulullah saw tidak pernah makan sendirian,sabdaan beliau”Makanan yang terbaik ialah makanan yang paling banyak mengambilnya”(Abu Daud).
Dari Wahsyi bin Harbin bahwasannya para sahabat Nabi berkata : "Wahai Rasulullah kami makan tetapi tidak kenyang, Rasulullah bertanya : ‘Barangkali kalian makan sendiri-sendiri?’ maka para sahabat menjawab : ‘Benar’ Rasulullah bersabda : ‘berkumpullah pada makanan kalian, berdzikirlah dengan menyebut nama Allah untuk makanan itu niscaya makanan kalian akan diberkahi untuk kalian." (Abu Dawud, Ibnu Majah, Ibnu Hibban).

2.Mencuci tangan dengan air yang mengalair agar kotoran dan kuman-kuman akan jatuh bersama air,urutan yang memulai cuci tangan iaitu,anak kecil,orang dewasa dan kemudian orang tua dengan doa
Dengan nama Allah,berilah manfaat darinya
Rasulullah saw bersabda “Membasuh tangan sebelum makan menghilangkan kefakiran dan membasuh tangan sesudahnya menghilangkan(penyakit syaraf)(Ath -Thabrani)

3.Gunakan alas(saprah) agar makanan yang jatuh boleh di ambil kembali.
Makan berjama’ah di atas hamparan dengan menggunakan Shahfah. Salah satu sunnah Nabi yang harus diikuti adalah : ”Tidaklah makan diatas meja makan dan tidak pula menggunakan Sukurrajah (Diriwayatkan oleh Tirmidzi dalam Syamail, shahih Bukhari no. 5386 dalam kitab Fathul Bari 9/532).
Qash’ah adalah piring besar untuk makan sepuluh orang sedangkan Shahfah adalah piring besar untuk makan lima orang. Adapun Sukurrajah adalah piring kecil yang biasa dipakai untuk memberi makan anak kecil. (Fathul Bari 9/532).

4.Di sunnah menunggu makanan dan apabila makanan telah datang.

5.Duduk dengan cara kaki kiri diduduki dan lutu kanan di tegakkan,agar perut kita kita terlipat menjadi tiga bagian,spertiga bagian untuk makanan.seprtiga bagian untuk air dan sepertiga bagian untuk udara.Rasulullah saw bersabda”Aku tidak pernah makan sambil berretelekan,sesungguhnya aku hanya seorang hamba dan makan sebagai seorang hamba dan duduk sebagai seorang hamba”(Al-Tirmizi)
Rasulullah pernah di berikan kurma. Saya melihat beliau makan sambil duduk dengan betis di tegakkan karena lapar” (HR Tirmidzi, Muslim, Abu Dawud dan Ahmad)

6.Makan dan minum dengan tangan kanan.
Apabila kamu ingin makan , maka makanlah dengan tangan kanan dan apabila ingin minum , maka minumlah dengan tangan kanan.Sesungguhnya , syaitan makan dan minum dengan tangan kiri.”(HR Imam Muslim)

7.Sebelum makan,disunnahkan merasa sedikit garam.Hal ini merupakan amalan Saidina Ali r.hu.
“Hendaklah kamu berpegang teguh dengan sunnah aku dan sunnah khulafa ar-rasyidin”(Abu Daud dan Tirmizi)

8.Jika ada buah-buahan di anjurkan merasa sedikit terlebih dahulu sebelum menjamah makanan seraya membaca doa berikut”Ya Allah,berilah keberkahan pada buah-buahan ini”
Rasulullaj saw bersabda : "Sesunggunya syaitan akan mengusai makanan dan ikut serta makan makanan itu jika tidak disebut nama Allah." (Shahih Muslim 3/1597)

9.Apabila kita terlupa berdoa sebelum makan dan teringat ketika makan,maka ucaplah “بِسْمِ اللهِ فِيْ أَوَّلِهِ وَآخِرِهِ”.
Rasulullah bersabda : "Jika salah seorang diantara kalian makan maka hendaklah membaca bismillah, jika ia lupa diawalnya hendaklah membaca dengan nama Allah diawal dan akhir makan."
(Abu Dawud 4/139, Ibnu Majah 2/1087, Imam Ahmad dalam Musnadnya 6/208, Ad-Darimi 2/94, Hakim 4/108)

10.Disunnahkan memakan 3 jari (3 suapan pertama)seterusnya boleh dengan 5 jari. “Rasulullah SAW makan dengan menggunakan ketiga jari beliau. Usai makan, beliau menjilati ketiganya” (HR Tirmidzi, Muslim, Abu Dawud dan Ahmad)
Rasulullah saw bersabda : "Jika salah seorang diantara kalian makan hendaknya menjilati jari-jemarinya, karena sesungguhnya ia tidak mengetahui dibahagian mana barakah itu." (Muslim 3/1607)
Rasulullah bersabda : "Janganlah seseorang mengusap tangannya dengan sapu tangan sebelum menjilati jari-jemarinya." (Muslim 3/1606)


11.Disunnahkan memuji makanan denagn ucapan “Ya Allah,bagimu segala pujian dan bagimu segala rasa syukur” dan orang yang mendengar menjawab “Alhamdulillah”.

12.Jangan mencela makanan(tidak sedap la,tidak masin,manis,pedas,masam dan sebagaianya)Rasulullah saw tidak pernah mencela makanan.Jika baginda suka,baginda akan makan,dan jika baginda tidak suka,baginda tidak akan makan.

13.Usahakan mengambil makanan yang terdekat sekali.Rasulullah saw bersabda”Ucaplah nama Allah,makanlah dengan tangan kanan dan ambillah makanan yang terdekat”(Munttafaqun ‘Alaih).

14.Disunnahkan menjilat jari sebelum di cuci. , “Nabi SAW menjilati jari jari beliau sebanyak 3X’” (HR Tirmidzi)
Rasulullah menjilati ketiga jari jari beliau” (HR Tirmidzi, Muslim, Abu Dawud dan Ahmad)
“Saya tidak makan sambil bersandar” (HR Tirmidzi, Bukhari, Abu Dawud, Ibnu Majah, Ahmad dan Baihaqi)

15.Doa sesudah makan.

16.Tidak meninggalkan tempat sebelum yang lainnya selesai.Rasulullah saw bersabda”Jika seseorang diantara kalian makan bersama orang banyak(beramai) dan setelah merasa kenyang,maka janganlah ia mengangkat tangannya(meninggalkan tempat)kecuali jika semua orang telah mengankat tangannya kerana hal itu akan membuat malu temannya”(Baihaqi).

17.Tidak minum dan makan sambil berdiri” Nabi saw melarang minum sambil berdiri. Qotadah lantas bertanya kepada Anas, “Bagaimana dengan makan sambil berdiri?” “Itu lebih jelek dan lebih kotor” kata Anas. (HR. Muslim no. 2024).Ulama berpendapat bahawa tidak ada istilah silang menyilang tangan(seperti minum/makan tangan kiri dengan tangan kanan berada di bawahnya)
Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Janganlah kalian minum sambil berdiri. Barang siapa lupa sehingga minum sambil berdiri, maka hendaklah ia berusaha untuk memuntahkannya.” (HR. Ahmad no 8135)

18.Tidak Makan sambil Berbaring; Dari Abu Juhaifah, telah bersabda Rasulullah saw:” sesungguhnya saya tidak pernah makan sambil muttaki ( berbaring ).” (HR.Bukhari)


Keadaan kelaparan Rasulullah saw.

Dalam riwayat Muslim pula dari An-Nu'man bin Basyir ra. katanya, bahwa pada suatu ketika Umar ra. menyebut apa yang dinikmati manusia sekarang dari dunia! Maka dia berkata, aku pernah melihat Rasulullah SAW seharian menanggung lapar, karena tidak ada makanan, kemudian tidak ada yang didapatinya pula selain dari korma yang buruk saja untuk mengisi perutnya.

Suatu riwayat yang diberitakan oleh Abu Nu'aim, Khatib, Ibnu Asakir dan Ibnun-Najjar dari Abu Hurairah ra. dia berkata: Aku pernah datang kepada Rasulullah SAW ketika dia sedang bersembahyang duduk, maka aku pun bertanya kepadanya: Ya Rasulullah! Mengapa aku melihatmu bersembahyang duduk, apakah engkau sakit? jawab beliau: Aku lapar, wahai Abu Hurairah! Mendengar jawaban beliau itu, aku terus menangis sedih melihatkan keadaan beliau itu. Beliau merasa kasihan melihat aku menangis, lalu berkata: Wahai Abu Hurairah! jangan menangis, karena beratnya penghisaban nanti di hari kiamat tidak akan menimpa orang yang hidupnya lapar di dunia jika dia menjaga dirinya di kehidupan dunia. (Kanzul Ummal 4:41)

Tirmidzi memberitakan daiipada Abu Talhah ra. katanya: Sekali peristiwa kami datang mengadukan kelaparan kepada Rasulullah Saw lalu kami mengangkat kain kami, di mana padanya terikat batu demi batu pada perut kami. Maka Rasulullah Saw pun mengangkat kainnya, lalu kami lihat pada perutnya terikat dua batu demi dua batu. (At-Targhib Wat-Tarhib 5:156)

Nota penting**sesiapa yang berminat untuk copy silakan dan untuk di fhotostat pun silakan,,,penting sangat bab makan dan minum..tiap2 kita makan dan minum,kalo kena dengan gaya di atas,jadi ibadat..

**sesiapa yang ada soalan/kemusykilan boleh tulis pada ruang komen tu!!

28 comments:

  1. sangat bguna entry ni...tq

    erk.........susah ni

    ReplyDelete
  2. artikel ni mmg betul pun
    sebenarnya banyak lagi
    makan buah sebelum makan sebab sunnah
    kalau ikut sudut sains, buah sejuk, makanan berat panas.so biar sejuk dulu baru panas sebab ada kaitan dengan kesihatan jantung.3 jari supaya cepat kenyang & tak makan berlebihan
    celup jari dengan air garam sebelum makan sebab enzim2.
    cadangan letakkan sebab pada setiap perkara tu.boleh?????

    ReplyDelete
  3. Assalammualaikum saudara... selepasa lama menunggu...
    Terima kasih untuk artikel ini... Semoga Allah merahmati anda...
    Saya nk ajukan soalan...
    Saya seorang pengiat sukan lasak...
    sukan ini memerlukan saya utk makan dengan banyak supaya cepat sembuh dan bertenaga untuk pertandingan seterusnya...
    Soalannya, bolehkah saya makan berlebihan supaya bagi mengelakkan jatuh sakit?

    ReplyDelete
  4. a.b geldofg...ape sal susah....???

    ratu syahadah ...betul tu...saya sokong....insyaAllah lain post saya akan buat....

    John Iverson ..tq krna menunggu sbuk ckit..budak praktikal la katakan...soalan ye...saya syorkan...anda makan makanan berat2 sebulum subuh dan pd malamnya sebelum maghrib,kalo malam mkn mknan yg ringan jela...dan jangan lupa amalkan cara makan/minum diatas...msyaAllah 30 tahun anda mkn/mnum dengan cara tu...ibdat free je....bukan saya ckap ,ulama yang ckp nie la ibdat free xpa perlu susah payah...

    ReplyDelete
  5. salam..thank u for sharing.perlu dijadikan amalan ni..insyaallah.
    =]

    ReplyDelete
  6. h a n i m h u s i n ~ ....amin...dan jgn lupa ajarkan kepada famili skali...

    ReplyDelete
  7. salam.. artikel anda membuat saya tkenang ktika msih blaja dulu dan mkn mggunakan dulang.. rindu btol dgn suasana mcm tu

    ReplyDelete
  8. Salam, Tie ada tulis mengenai ini dalam entry yang lepas. Tapi yang ini lebih lengkap, he he...

    ReplyDelete
  9. semoga saya dan anda dapat amal dan sampaikan...

    ***

    ReplyDelete
  10. Salam,

    Begitu indahnya Islam. Dalam hal makan dan minum juga Nabi Muhammad SAW telah ajarkan cara-caranya.

    Apa khabar akhi?

    ReplyDelete
  11. Salam Tuan Anak Pendang Sekeluarga;

    Tuan sindir sayalaa tu di blog saya .. kata kena belajo laaa apa-apalaa ....... hu3

    Sebenonya saya diblog tuan ni semakin belajo semakin bodo .. apa tidaknya ... saya belajo dari tuan sekelumit ilmu ... dengan sekelumit itu saya dapati ada sepuluh kelumit lagi saya belum tahu .. tau satu belum tau sepuluh ... itu laa bodo namanya ...

    Tuan, doakan saya tuan.

    ReplyDelete
  12. terharu bace part NABI SAW ikat perut je lapo,.

    kite,..??

    boleh plak g mintak2 dr orang,.

    MASYAALLAH..

    ReplyDelete
  13. assalamualaikum, banyak manfaat..

    insyaAllah kita sama-sama usahakan~

    ReplyDelete
  14. salam.. juga salam perkenalan dr sy.. sy suka dgn blog anda! byk yg bemnfaat. teruskan..

    makan itu adalah nikmat dr Allah SWT untuk manusia, jd sebagai penerima nikmat itu maka kite mstilah mengikut kehendak si pemberi. kalo swoh itu ini kite msti akur kerana itu adalah drNYA..

    peace!! suka tuk bkawan dgn anda..

    ReplyDelete
  15. Posting yang bermanfaat... TFS

    ReplyDelete
  16. Alhamdulillah, saya akan tolong sebar-sebarkan. Lebih cantik kalau Anak Pendang Sekeluarga dapat scankan matan hadisnya (maaf, sekadar cadangan). Jazakumullahu khairon kathiro.

    ReplyDelete
  17. iman daud ,,,yeke ,keluar jemaah ,insyAALLah,Allah swt akan bagi kekuatan untuk amalkan perkara2 diatas.

    kayteeze...yeke...xpe,,,yang nie pun xlengkap lagi...hu3

    sepohonkayu...amin...doa sama saya juga..

    Faridrashidi ...betul tu ustaz....pakai selipar pun ada islam ajar...ish3...SAya kabor baek la...

    Dal...saya sebenornya gurau je...saya bukannya tahu apa2 pun..yang MAHA TAHU SEGALA2NYA ADALAH ALLAH.

    ct_saggie ..ok kenal je ke...hu3

    ReplyDelete
  18. PinQib..tula..manusia yang dunia ini dijadikan kerananya pun sanggup belapar untuk umat...ish...

    Muhammad Sayyid bin A Rahman ...sama2 kita amalkan dan sampaikan..

    mr coklat ...wah....cantik ayat tu....sama2 suka...

    muchlisin...terima kasih ye...

    mykrk ..tq...insyaAllah lain post saya akan letakkan matanya....hu3

    ReplyDelete
  19. Salam Alaykum Anak Pendang Sekeluarga;

    Semuga Allah ampuni saya.

    Saya tidak berani salah faham terhadap anak muda yang biasa keluar jemaah empat puluh hari dan empat bulan.

    Doa untuk saya tuan.

    ReplyDelete
  20. Dal ,,,,xpa la....yang penting kita hepi sudah ok...

    ReplyDelete
  21. Mak Su....yeke.....bagoz la...

    ReplyDelete
  22. bagus2.. sunnah & petua org tua2 memang saling berkait.

    ReplyDelete
  23. kuIna LadyInRed ,,,hu3,,,btul2..

    dania ,,,xpe2 aiman x kisah...

    ReplyDelete
  24. salam,

    saya copy tuan punya entry ke dalam blog saya....sebagai nota agama untuk saya..tima kasih

    ReplyDelete
  25. van qif ...xpe2...ambil2...hu3

    ReplyDelete

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini