Ikuti Blog Ini

Tuesday, June 13, 2017

Engkau Telah Menjadi Kismis Sebelum Menjadi Anggur

Resam dan sunnah para‘ulamā untuk menjadi anggur dulu sebelum menjadi kismis
Semalam apabila kami ziarah Maulānā Hazim al-Mazahīrī, beliau ada menyatakan kesedihan beliau "melihat ustaz-ustaz muda atau penuntut ‘ilmu kalangan orang muda" yang terlalu cepat turun ke dalam masyarakat dan menjadi popular. Beliau kata ini satu fenomena yang tidak bagus, sepatutnya usia muda dihabiskan dengan menuntut ‘ilmu dan apabila diizinkan oleh guru untuk turun ke dalam masyarakat, maka turunlah betul-betul.
Kata beliau lagi, menjadi tradisi Para 'ulamā untuk "lama-lama dalam menuntut ‘ilmu" dan setelah diizinkan oleh guru untuk turun dalam masyarakat, baru boleh berbuat sedemikian. Beliau ceritakan satu orang murid beliau (bukan alumni MUSP) yang tidak sempat menghabiskan pengajian tetapi sudah turun ke kancah dalam masyarakat dan menjadi popular. Beliau berkata, beliau sangat-sangat sedih melihat murid beliau itu telah popular dan sedangkan tidak pun menamatkan pengajian dan tidak mendapatkan restu daripada para guru. Perbuatan murid beliau ini boleh diibaratkan seperti "menjadi kismis sebelum menjadi anggur".


P/s: Maulānā Hazim al-Mazahīrī ialah pelajar Melayu pertama memperolehi (dengan keputusan Mumtaz) dalam batch beliau semasa menuntut 'ilmu di Jami'ah Mazahīr al-'Ulūm, Sahāranfūr, India dan sekarang bertugas sebagai Guru Hadīth di Madrasah Miftah al-'Ulūm, Seri Petaling, Kuala Lumpur.

0 Komen kat sini:

Post a Comment

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini