Ikuti Blog Ini

Saturday, May 14, 2016

Antara‬ jasa dan sumbangan besar Maulana Zakariyya al-Kandhalawi terhadap Umat Islam di India.

Ketika Pakistan berpisah dari India, masyarakat Islam di India telah berpandangan adalah lebih baik jika kita berpindah ke Pakistan kerana di sana umat Islam adalah majoriti. Tetapi tidak bagi Maulana Zakariyya la-Kandhalawi , Maulana Sayyid Husain Ahmad al-Madani dan Maulana Abd Qadir al-Raifuri.

Ketiga-tiga ulama ini telah berbincang mengenai permasalahan ini, mereka khuatir bahawa jika mereka tidak menyelesaikan masalah ini, umat Islam di India akan lenyap. Jadi setelah berbincang lama, maka Maulana Zakariyya al-Kandhalawi telah mencadangkan kepada Maulana Sayyid Husain Ahmad al-Madani supaya umat Islam tidak perlu keluar dari India. Maka Maulana Sayyid Husain Ahmad la-Madani selaku Syaikh al-Islam di India pada ketika itu telah membuat keputusan bahawasanya mereka akan tetap tinggal di India, hidup mati mereka tetap di India.

Keputusan yang telah dibuat oleh ketiga-ketiga ulama ini telah menyelamatkan lebih daripada 60 ribu keluarga Islam yang ketika itu sedang menunggu kereta api di Saharanfur untuk berhijrah ke Pakistan.

Nota Penting

[1]. Kisah ini diceritakan oleh Maulana Sayyid Shahid al-Saharanfurī ketika mengadakan majlis bersama beliau di Masjid  Di Raja Sultan Ismail Petra Kubang Kerian,Kelantan pada 3/2/2016.

0 Komen kat sini:

Post a Comment

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini