Ikuti Blog Ini

Friday, March 13, 2015

Kematian Maulana Rashid Ahmad Gangohi رحمه الله تعالى

Perkuburan Maulana Rashid Ahmad Gangohi رحمه الله تعالى di kampung halaman beliau di Gangoh, dalam daerah Saharanpur, UP.

Qutb Irsyad wa Imam Robbani Maulana Rashid Ahmad Gangohi رحمه الله تعالى telah menghembus nafas yang terakhir pada hari Jumaat tahun 1323 H / 1905 M. Tarikh kematian beliau menjadi perdebatan kalangan sejarawan Ulama Deoband  kerana ada riwayat menyebut bahawa Maulana Rashid Ahmad Gangohi رحمه الله تعالى meninggal dunia pada hari Jumaat ketika berusia 78 tahun . Ada dalam kalangan sejarawan berpandangan bahawa beliau meninggal dunia pada 8 (khamis) atau 9 (jumaat) Jamadil Akhir 1323 / 10 atau 11 Ogos 1905 M pada waktu semasa azan solat Jumaat. [1]

Di dalam Tarikh Mashaikh -e- Chisht , Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi رحمه الله تعالى ada menceritakan mengenai saat-saat kematian Maulana Rashid Ahmad Gangohi رحمه الله تعالى  [2] .

Maulana Rashid Ahmad Gangohi رحمه الله تعالى menghentikan pengajian hadith beliau pada tahun 1313 H / 1895 M dan pada awal tahun 1314 H / 1896 M beliau telah kehilangan penglihatan. Beliau hanya menumpukan pengajian tasawwuf sahaja pada ketika itu. Pada hari Jumaat 9 Jamadi Akhir 1323 H / 10 Ogos 1905 M pada saat azan solat Jumaat sedang dilaungkan , beliau telah meninggalkan dunia yang fana’ ini untuk bertemu dengan PenciptaNya. Di antara banyak nikmat Allah سبحانه وتعالى yang diberikan kepada beliau ialah nikmat meninggal dunia dalam keadaan (mati syahid). Beliau meninggal dunia akibat telah dipatuk oleh ular yang sangat berbisa.

Menjadi amalan harian beliau untuk mendirikan solat Tahajud, ketika sedang mengerjakan solat tahajud, dalam keadaan diselubungi kegelapan malam, tanpa beliau sedari beliau telah disengat oleh seekor ular yang sangat berbisa . Ketika beliau berangkat hendak mengerjakan solat Subuh di masjid, khadim beliau telah memerhatikan tempokan darah di kaki seluar beliau, apabila menyedarinya beliau segera menukarkan seluarnya lalu menjadi imam di dalam solat subuh.

Ketika ditanya mengenai sengatan ular , Maulana Rashid Ahmad Gangohi رحمه الله تعالى berkata  "Saya tidak pernah merasa apa-apa ketika saya dipatuk ular seperti mana  saya merasa sangat sakit sekarang " .

Kejadian dipatuk oleh ular berbisa tersebut berlaku pada 12 (sabtu ) atau 13 (ahad) Jamadil Awwal 1323 H / 15  atau 16 Julai 1905 M dan beliau meninggal dunia pada 8 (khamis) atau 9 (sabtu) Jamadil Akhir 1323 H / 10 atau 11 Ogos 1905 M pada usia 78 tahun, 7 bulan 3 hari. Ada hadith yang menyatakan bahawa bahawa kematian disebabkan keracunan adalah dikira sebagai mati syahid, oleh itu mengikut pandangan aku (Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi رحمه الله تعالى) Maulana Rashid Ahmad Gangohi رحمه الله تعالى dikira sebagai seorang yang mati syahid.

Jenazah beliau telah diimamkan oleh murid beliau iaitu Maulana Mahmud Hasan Ad-Deobandi رحمه الله تعالى atau lebih dikenali sebagai Syeikhul Hind. Sesetengah masyarakat menganggap bahawa Maulana Rashid Ahmad Gangohi رحمه الله تعالى terkena sihir dan segala jenis usaha dan ikhtiar telah dilakukan. 

Enam hari sebelum beliau meninggal dunia, beliau selalu menunggu kedatangan hari Jumaat . Sekali pada hari Sabtu beliau telah bertanya, “ adakah hari ini hari jumaat ? “ . Dalam keadaan serba salah, khadimnya memberitahu bahawa hari ini ialah hari sabtu , beliau sering kali bertanya adakah hari ini hari jumaat , kemudian sehingga membawa ke hari kematian beliau, beliau bertanya lagi , “ adakah hari ini hari jumaat ? “.

Apabila dikatakan bahawa hari ini hari jumaat , beliau terus berkata 

انا لله وانا اليه راجعون

Beberapa hari selepas mendengar berita kematian Haji Imdad Ullah Muhajir Makki رحمه الله تعالى , seorang sahabat baik beliau telah bermimpi melihat Haji Imdad Ullah Muhajir Makki رحمه الله تعالى telah menziarahi Darul Uloom Deoband. Kelihatan wajah beliau sangat bercahaya . Beliau berkata  “ saya sudah meninggal dunia dan saya datang adalah untuk menjemput Maulana Rashid Ahmad Gangohi رحمه الله تعالى . Tidak lama lagi beliau akan bersama dengan saya “.

Kisah mimpi itu telah menakutkan para pelajar Maulana Rashid Ahmad Gangohi رحمه الله تعالى . Apabila diketahui oleh Maulana Rashid Ahmad Gangohi رحمه الله تعالى, beliau telah meredakan kesedihan dengan menafsirkan mimpi itu dengan berkata , “ apabila Haji Imdad Ullah Muhajir Makki رحمه الله تعالى datang , pasti beliau akan membawa saya pergi juga “.

Di sebuah kampung dalam daerah Surat, terdapat seorang imam sebuah masjid yang bernama Imam Sulaiman Mia رحمه الله تعالى. Beliau telah bermimpi melihat seorang lelaki dalam keadaan wajah yang bercahaya sedang duduk di atas takhta. Beberapa lelaki lain sedang berdiri di bawah takhta. Imam Sulaiman Mia رحمه الله تعالى telah bertanya kepada lelaki ini “ siapakah lelaki yang sedang duduk di atas takhta itu ? “ . Lalu lelaki yang sedang berdiri itu menjawab bahawa lelaki yang sedang duduk di atas takhta itu ialah Rasulullah صلى الله عليه وسلم  dan yang lain ialah Maulana Rashid Ahmad Rangohi رحمه الله تعالى dan Maulana Ahmad Sa’id Buzrug رحمه الله تعالى iaitu bekas mudir Jamiah Islamiyyah, Dhabel “ .Imam Sulaiman Mia رحمه الله تعالى menceritakan mimpi ini kepada Maulana Ahmad رحمه الله تعالى dan beliau telah bertanya kepada Imam Sulaiman Mia رحمه الله تعالى “ bila tuan bermimpi ? “  maka Imam Sulaiman Mia رحمه الله تعالى berkata “ kira-kira pada 8 (khamis) atau 9 (jumaat) Jamadil Akhir 1323 H / 10 atau 11 Ogos 1905 M “ . Pada tarikh itulah Maulana Rashid Ahmad Gangohi رحمه الله تعالى telah pergi buat selama-lamanya. 

Nota kaki 
_______________

[1]. Barbara Daly Metcalf, Islamic Revival in British India: Deoband, 1860-1900, (Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1982) m/s 108.
[2]. Maulana Muḥammad Zakariyyya Kandhalawi (1973) , Tarikh Masha’ikh-i Chisht (Urdu). Biharabad, Karachi: Maktabatush-Shaikh, m/s  293-295.

3 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. Salam. saya sentiasa membaca kisah-kisah akabir deobandi dan Chistiyyah. Antaranya buku2 seperti ikhmal As-Shiyam, Irshad Al-Muluk & Taskhiratul Rashid. Boleh bagi lokasi tepat di mana Makam Syeikh Rashid Ahmad Rahimahullah

    ReplyDelete

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini