Ikuti Blog Ini

Sunday, December 7, 2014

Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi رحمة الله عليه dan berzikir dengan kuat (zikir bil jahr).

Syeikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi رحمة الله عليه berkata [1].

"Kebanyakan pengikut Qutb Irsyad Maulana Rashid Ahmad Gangohi رحمة الله عليه yang buta huruf sangat kuat berpegang teguh dengan sunnah. Mereka sangat kuat mengerjakan solat tahajud. Saya tidak dapat mengira bilangan ahlullah dalam kalangan mereka. Bahkan lima puluh hingga ke enam puluh lelaki daripada pencuci baju yang selalu mencuci baju mereka di kolam sekitar Khanqa Maulana Rashid Ahmad Ganggohi رحمة الله عليه turut akan menyertai majlis zikir dengan mereka berzikir dengan suara yang kuat di bahagian akhir malam mereka.


Latihkan hati supaya hati tidak lalai dari mengingati Allah  سبحانه وتعالى

Terdapat banyak kenyataan daripada banyak orang yang telah berjumpa dengan bapa saudara saya iaitu Maulana Muhammad Ilyas Kandhalawi رحمة الله عليه di mana menjadi kebiasaan amalan di Masjid Banglawali ketika orang yang datang ke masjid ini akan bangun di tengah malam untuk mengerjakan solat tahajud dan kemudiannya melibatkan diri dalam amalan berzikir dengan kuat (zikr bil jahr) di dalam masjid ini  sehingga masuk waktu Subuh.

Pada tahun 1959 dan 1960, ketika hayat Maulana Muhammad Yusuf Kandhalawi رحمة الله عليه, saya (Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi رحمة الله عليه) secara peribadi menyaksikan di masjid ini (Masjid Banglawali) bahawasanya ramai orang akan melibatkan diri dalam amalan berzikir dengan kuat (zikr bil jahr) ketika waktu sebelum Subuh di dalam dan di luar Masjid. Kawasan Masjid keseluruhannya akan merasai keheningan dengan kedengaran suara kuat daripada suara zikir mereka itu.


_________________________

[1]. Syariat Wa Tariqat Ka Talazum (m/s 4)

3 comments:

  1. Adakah para ahlullah ini mengamalkan tareqat Chistiyyah?

    ReplyDelete
  2. ya,mereka pengamal tariqat Chistiyy

    ReplyDelete
  3. Kt sri petaling xde bt macam ni jgk ke? Tringin nk join

    ReplyDelete

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini