Ikuti Blog Ini

Thursday, September 18, 2014

Nasihat Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi rah kepada Maulana Muhammad Zubair Ul Hasan Kandhalawi rah

Buku Tazkirah Maulana Muhammad Zubair Ul Hasan Kandhalawi رحمة الله عليه oleh khalifahnya Maulana Mahmud An-Nadwi حفظه الله. 

Nasihat Syeikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi رحمة الله عليه kepada cucu beliau iaitu Maulana Muhammad Zubair Ul Hasan Kandhalawi رحمة الله عليه ketika beliau memberikan khalifah (khalifah dalam istilah Tariqat Chistiyyah) yang membawa makna bahawa thoriq kerohanian Maulana Muhammad Zubair Ul Hasan رحمة الله عليه bersambung dalam thoriq Maulana Zakariyya Kandhalawi رحمة الله عليه sehingga muttasil ke Sayyiduna Nabi Muhammad صلی اللہ علیہ وسلم. Berikut adalah nasihat-nasihat oleh Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi رحمة الله عليه. Semoga Allah سبحانه وتعالى membuat kita semua mencintai auliya Allah sebagai cara pengampunan dan penerimaan kita.Amin,

Beberapa perkara yang saya ingin nasihatkan kepada kamu [1] : 


1. Sewaktu Maulana Muhammad Inam ul Hasan Kandhalawi رحمة الله عليه masih hidup, jangan mengambil bi'at daripada sesiapa di Mewat ataupun di Nizamuddin. Walau bagaimanapun, jika kamu (Maulana Zubair Ul Hasan رحمة الله عليه )  berada dalam perjalanan tanpa bapamu (Maulana Muhammad Inam ul Hasan رحمة الله عليه) di mana-mana tempat selain daripada di Mewat dan apabila diminta oleh sesiapa sahaja, maka kamu boleh mengambil bi'at daripada sesiapa sahaja.


2. Tawajuh dan istiqomah dalam melakukan sesuatu amal ( rutin adhkar) adalah tangga kepada kemajuan dalam aspek kerohanian .Kualiti kemajuan (dalam kerohanian) kamu bergantung kepada istiqomah yang ditunjukan. إن شاء الله . Saya telah diberitahu bahawa kalangan masyaikh kita  seperti Qutub Irsyad Maulana Rashid Ahmad Gangohi رحمة الله عليه, Syeikhul Islam Maulana Sayyid Husain Ahmad Madani رحمة الله عليه dan bapa saudaraku yang dikasihi Maulana Muhammad Ilyas Kandhalawi رحمة الله عليه mengambil berat akan berzikir dengan kuat (zikr bil Jahr) sehingga ke akhir hayat hidup mereka. Ketiga-tiga mereka berhenti daripada berzikir dengan kuat (zikr bil jahr) ketika dipuncak kesakitan mereka (kematian). Manakala Maulana Shah Abdul Rahim Raipuri رحمة الله عليه telah dilihat berada di dalam kesakitan yang berpanjangan, jadi saya tidak melihat beliau berzikir dengan kuat (zikr bil Jahr) ketika hayatnya.

Manakala Maulana Rashid Ahmad Gangohi رحمة الله عليه akan menutup pintu selepas solat Subuh selama dua jam dan selepas Zuhur selama satu jam untuk berzikir dengan kuat (zikr bil jahr). Juga menjadi kebiasaan Maulana Shah Abdul Qadir Raipuri رحمة الله عليه yang akan menutup pintu daripada waktu Zuhur hingga ke lewat Asar. Pada waktu itu, kenalan yang paling istimewa pun tidak dibenarkan masuk.

Jika kerana  keuzuran disebabkan berzikir dengan kuat (zikr bil Jahr) tidak dapat dapat disempurnakan, manakala berzikir dengan senyap (zikr bil sirr) adalah yang terpenting untuk disempurnakan.

3.Kitab-kitab pengajaran tasawuf seperti kitab Irshad Al Mulook oleh  Maulana Rashid Ahmad Gangohi رحمة الله عليه, kitab Ikmalush Shiyam oleh Ibnu Athoillah As Sekandari رحمة الله عليه, dan kitab Akabir ka Sulook oleh Sufi Iqbal رحمة الله عليه adalah sukar bagi kamu untuk membacanya kerana kekangan masa. Tetapi jika ada seseorang yang membacanya mempunyai perkaitan dengan suluk, hendaklah kamu tetapkan masa untuk mendengarnya walaupun sekadar 10 hingga 15 minit. Dan jika Maulana Ubaidullah Balyawi رحمة الله عليه  (Khalifah Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi رحمة الله عليه berada di markaz Nizamuddin, dapatkan beliau untuk membacanya.

Maulana Ubaidullah Balyawi رحمة الله عليه zakirin utama Markaz Dakwah/Tabligh dari zaman Maulana Muhammad Yusof Kandhalawi رحمة الله عليه .

4 Pastikan diri kamu terpelihara daripada sifat Takabbur. Sifat Takabbur ini adalah racun maut di dalam jalan sulok. Bapa saya ( Maulana Muhammad Yahya Kandhalawi رحمة الله عليه) selalu mengingatkan saya akan perkara ini. Saya menasihati kamu dengan perkara di atas semua disebabkan, kamu adalah cucuku dan kini berjaya memperolehi Khalifah daripadaku juga, dengan sepenuh hati, fikir tentang diri kamu untuk menjadi orang yang paling rendah diri daripada semua perkara itu.

Kita memberikan pengajaran menggunakan bibir (lidah) dan penulisan kepada orang ramai, kita mengambarkan diri kita sebagai Haqir .. faqir dan sebagainya. Tetapi jantung kita sendiri tidak merasai dan menjiwai pengajaran kita. Oleh hal yang sedemikan, berhati-hatilah tentang perkara ini. 

5. Bapa saudaraku (Maulana Muhammad Ilyas Kandhalawi رحمة الله عليه) yang dihormati, 3 hari sebelum kematian beliau telah memberiku nasihat yang sangat penting iaitu gesaan supaya mengambil berat akan sunnah-sunnah. Saya memberikan perhatian khusus kepada sahabat-sahabat saya mengenai perkara ini. 

Saya rasa banyak perkara yang ingin saya tulis di sini tetapi kamu kena sedar akan keadaan diri saya, ingatan dan minda saya sudah lemah. Saya rasa saya berpuas hati dengan tulisan saya sampai di sini sahaja dan إن شاء الله  saya berharap dengan kebenaran dan kejujuran kamu, maka hendaklah teliti dalam mengambil kira apa juga yang saya telah tulis dan amal padanya. 

Daripada Syeikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi رحمة الله عليه
3 Rabi’ul awwal, 1398, Madinah Munawwarah 

Nota Kaki
_________________

[1]. Dipetikan daripada buku Tazkirah Maulana Muhammad Zubair Ul Hasan Kandhalawi رحمة الله عليه oleh khalifahnya Maulana Mahmud An-Nadwi حفظه الله. 

0 Komen kat sini:

Post a Comment

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini