Ikuti Blog Ini

Monday, April 14, 2014

Satu Perjumpaan Di Masjidil Haram

Maulana Zafar Ahmad Uthmani Thanwi rah (pengarang kitab laa-us-Sunan yang juga anak saudara kepada Hakimul Ummah Maulana Asyraf Ali Thanwi rah) telah menceritakan bahawa 


Kitab Ilaa-us-Sunan  sebanyak 21 Jilid. Satu kitab yang memperlihatkan dalil Mazhab Hanafi (furu' feqah Mazhab Hanafi berdalilkan hadith).Ianya di hasilkan sebagai tindak balas kepada orang-orang yang mengatakan bahawa Mazhab Hanafi tidak mempunyai dalil-dalil yang menyokong pendapat mereka. Jilid pertama adalah pengenalan kepada ilmu hadith (riwayat Nabi) dan jilid yang lain adalah satu pengenalan kepada sebab-sebab perbezaan (pendapat) dalam kalangan ulama-ulama.Selebihnya adalah feqah-feqah Hanafi yang di sokong dengan dalil-dalil.  

Sekali pada tahun 1328 selepas Hijrah (1910 M) (Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri rah telah berangkat menunaikan Haji dan setelah beliau tiba di Masjidil Haram,beliau memasuki Masjidil Haram dengan melakukan Tawaf Qudum (tawaf ketibaan),saya yang ketika itu duduk berhampiran dengan Maulana Muhibbuddin rah (seorang ahlul kasyaf yang juga khalifah kepada Haji Imdad Ullah Muhajir Makki rah) yang sedang membaca selawat daripada kitab selawat,tiba-tiba beliau (Maulana Muhibbuddin rah) telah berpaling kepada saya dan bertanya ,"siapa yang yang baru sahaja memasuki Masjidil Haram ini  kerana saya telah melihat bahawa tempat ini di penuhi dengan cahaya.Saya hanya mampu mendiamkan diri sahaja.Selepas selesai melakukan tawaf ,maka Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri berjalan ke arah pintu Sofa untuk melakukan ibadah Saie dan selepas itu datang menuju ke arah Maulana Muhibbuddin rah kerana maulana sedang duduk berehat di sini.Maulana berdiri dan kemudiannya ketawa lantas berkata " Saya tertanya-tanya siapakah yang telah datang ke Masjidil Haram pada hari ini. "Beliau kemudiannya berjabat tangan (musafahah) dan memeluk Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri yang kemudiannya memeluk beliau.Mereka berdua kemudiannya melakukan ibadah Saie bersama.

Bazlul Majhood Fi Halli Abi Daud merupakan satu kitab syarahan hadith (Bahasa Arab) kepada kitab Sunan Abu Daud sebanyak 13 jilid.Hal ini merupakan antara jasa dan sumbangan Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri rah dalam bidang hadith kepada masyarakat Islam.

Maulana Muhibbuddin rah kemudiannya duduk di tempatnya dan berkata ,"wahai Zafar,Maulana Khalil Ahmad rah adalah seorang Murobbi yang hebat dan tiadalah lain di jasadnya melainkan cahaya."Beliau kemudiannya berkata,"Saya tidak pernah melihat Maulana Rasyid Ahmad Gangohi rah dan saya di beritahu bahawa beliau adalah seorang Qutub Al-Irsyad.Walau bagaimanapun,sekarang barulah saya sedar bahawa dengan melihat pergantinya (Maulana Khalil Ahmad Saharapuri rah) memang terbukti bahawa memang benar bahawa beliau (Maulana Rasyid Ahmad Gangohi rah) adalah Qutub Al-Irsyad dan beliau berjaya melahirkan seorang yang hebat seperti Maulana Khalil Ahmad Saharapuri rah.


Rujukan dan Nota :
1.Maarif -e- Syeikh Hadith,Halaman 78 -79,yang disusun oleh Al-Hafiz Muhammad Akbar Shah Bukhari.
2.Maulana Rasyid Ahmad Gangohi rah adalah guru rohani kepada Maulana Khalil Ahmad Saharapuri rah di mana Maulana Khalil Ahmad Saharapuri rah juga adalah khalifah kepada beliau.Maulana Khalil Ahmad Saharapuri adalah guru kepada Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi rah di mana Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi rah dan Maulana Muhammad Ilyas Kandhalawi rah adalah khalifah kepada beliau.

2 comments:

  1. Assalamualaikum...

    Ustaz..nak tanye...Hadrat Syah Waliyullah punye anak cucu cicit masih ada ke di India? seperti keluarga kandahlawi (Maulana Ilyas). masih ade lagi ke penerus keturunan Hadrat Syah W.D.

    ReplyDelete
    Replies
    1. w/a saya tidak tahu ? rasanya yang menjaga makam keluarga Dehlawi ini mungkin ada kaitan dengan keturunan dan keluarga mereka kot..

      Delete

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini