Ikuti Blog Ini

Wednesday, December 2, 2009

Bidadari-bidadari impian..


Gambar kenangan masa keluar 40 hari di Sabah.AmirSab tengah beri dakwah(Cristiano Ronaldo pun ada sekali..he3)

Salam, seorang kawan saya ada bertanya kepada saya. Pertanyaannya tentang bidadari. Saya dengar, lelaki yang beriman akan diberi balasan dengan beberapa wanita di surga. Betul ke??Dia juga bertanyaPertanyaan penting tersebut adalah: Mengapa Islam sering memberi motivasi dan memberi khabar gembira dengan sesuatu di surga padahal hal itu diharamkan di dunia ? Seperti hubungan diantara lelaki dengan wanita diluar nikah yang dianggap haram. Dan apabila seorang muslim menjauhi hal itu di dunia, maka dia akan dibalas dengan diberikan bidadari di syurga. Terima kasih.Ikuti jawapan saya ini berdasarkan hadith dan ayat al-quran.

Jawab:

Allah telah menjelaskan tentang syurga di dalam kitab-Nya yang mulia dan apa-apa yang dijanjikan di dalamnya. Dan Allah telah menerangkan tentang keadaan syurga dan para penghuninya di beberapa ayat di dalam Al-Qur'an. Di antaranya:

"Di dalamnya ada mata air yang mengalir. Di dalamnya ada tahta-tahta yang ditinggikan. Dan gelas-gelas yang diletakkan. Dan bantal-bantal sandaran yang disusun. Dan permadani-permadani yang dihamparkan." (Q.S. Al-Ghasyiyah: 12-16)

"Dan bagi orang yang takut ketika bertemu dengan Rabbnya ada dua surga. Maka nikmat Allah yang mana lagi yang akan kalian dustakan. Kedua surga itu mempunyai pohon-pohon dan buah-buahan. Maka nikmat Allah yang manalagikah yang akan kalian dustakan. Di dalam kedua surga itu ada dua mata air yang mengalir. Maka nikmat Allah yang manalagikah yang akan kalian dustakan ? Di dalam kedua surga itu ada segala macam buah-buahan yang berpasang-pasangan."
(Q.S. Ar-Rahman: 46-52)

Ayat-ayat yang lainnya yang menerangkan keadaan surga sangat banyak. Ada beberapa ayat yang menerangkan wanita-wanita surga. Di antaranya :

"Di dalam surga itu ada bidadari-bidadari yang menundukkan pandangannya, yang tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka ataupun oleh jin. Maka nikmat Allah yang mana lagikah yang akan kalian dustakan ? Seakan-akan mereka itu permata yakut dan marjan." (Q.S. Ar- Rahman: 56-58)
"Bidadari-bidadari yang cantik, putih bersih, dan terpelihara dalam khemah." (Q.S. Ar- Rahman: 72)

"Dan di dalam surga itu ada bidadari-bidadari yang bermata jeli. Seperti mutiara yang tersimpan baik. Sebagai balasan dari apa yang mereka lakukan." (QS.Ar-Rahman: 22-24)

Selain itu ada pula hadits-hadits dari Nabi Shalallahu 'Alaihi Wassalam tentang keadaan wanita-wanita syurga dan bahawa mereka disediakan pada hari kiamat untuk orang-orang yang bertaqwa. Di antaranya adalah hadits Abu Hurairoh R.hu dia berkata

Telah berkata Rasulullah saw:
"Sesungguhnya rombongan pertama yang masuk syurga tak ubahnya seperti bulan pada malam purnama, kemudian orang-orang setelah mereka laksana bintang yang paling terang cahayanya di langit. Mereka tidak kencing, tidak buang hajat, tidak meludah, dan tidak beringus. Sisir-sisir mereka dari emas dan aruma mereka seperti minyak kasturi. Isteri-isteri mereka adalah bidadari. Bentuk mereka sama seperti bentuk bapa-bapa mereka yaitu Adam yang tingginya 60 (enam puluh hasta)." (Shahih Al Jami' 2015)

Dari Rasulullah saw bersabda:
"Khemah (di syurga) adalah mutiara yang tingginya 60 mil. Di setiap sudutnya ada isteri bagi seorang mukmin dan mereka tidak bisa dilihat oleh orang lain." (Shahih Al Jami'3357)

Hadits-hadits tersebut menerangkan tentang wanita-wanita syurga yang disediakan untuk para lelaki. Dan Allah telah menamai mereka di dalam kitab-Nya dengan sebutan Al-huur (bidadari). Al-Huur jamaknya adalah Hauraa. Imam Al Qurthubi berkata di dalam kitab Al-Ahkam (17/122): "Mereka (bidadari) itu bahagian putih matanya sangat putih dan bagian hitamnya sangat hitam.

Untuk keterangan yang lebih jelas silakan merujuk kepada Shahih Bukhari, kitab bad'ul khalqi, bab sifat al jannah, dan Shahih Muslim, bab sifat al jannah, demikian pula kitab Sifat Al-Jannah susunan Abu Nu'aim Al Ashfahani tentang sifat wanita ahli surga dan kecantikannya.

Adapun pertanyaan bahwa Islam memotivasi dan memberi khabar gembira dengan sesuatu di syurga padahal hal itu diharamkan di dunia seperti hubungan antara lelaki dengan wanita di luar nikah, maka sebelum dijawab ada baiknya kita memperhatikan hal yang penting, yaitu bahwa Allah mengharamkan sesuatu yng dikehendaki-Nya di dunia ini kepada para penghuninya.Maka pasti dan pasti ada hikmah disebalik larangan tersebut.
Adapun masalah pengharaman Allah swt terhadap beberapa perkara di dunia kemudian Allah swt memberi balasan dengan hal itu pula bagi orang yang meninggalkan hal itu di akhirat, seperti khamr(arak), zina, memakai sutera bagi lelaki, dan seterusnya, maka hal ini merupakan kehendak Allah dalam memberi balasan kepada orang yang mentaatinya, bersabar, dan memerangi hawa nafsu dirinya di dunia.

Allah Ta'ala berfirman :
"Tidak ada balasan bagi kebaikan kecuali kebaikan pula.." (Q.S. Ar Rahman : 60)
Adapun tentang sebab-sebab pengharaman, maka berikut ini ada beberapa point penting :
Adapun bidadari di surga maka mereka terkhususkan untuk suami-suami mereka orang-orang yang diberi balasan oleh Allah dengan diberi bidadari-bidadari itu karena kesabaran mereka dalam menahan diri dari yang haram ketika di dunia,
sebagaimana firman Allah Ta'ala :

Allah Ta'ala berfirman:
"Telah dihiasi bagi manusia kecintaan kepada syahwat wanita, anak-anak, harta yang banyak berupa emas dan perak, kuda pilihan, binatang ternak, dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia. Dan di sisi Allah ada tempat kembali yang baik. Katakanlah: 'Maukah aku kabarkan kepada kalian apa yang lebih baik dari hal itu ? Untuk orang-orang yang bertaqwa kepada Rabb mereka yaitu surga yang banyak mengalir sungai-sungai di bawahnya, mereka kekal di dalamnya selamanya .Dan ada isteri-isteri yang disucikan serta keridhaan Allah. Dan Allah Maha Melihat terhadap hamba-hamba-Nya." (Q.S. Ali Imran: 14-15).


Allah berfirman :
"Sesungguhnya Kami menciptakan mereka (bidadari-bidadari) dengan langsung. Dan Kami jadikan mereka gadis-gadis yang perawan penuh cinta kasih dan sepadan." (Q.S. Al Waqi'ah: 35-37).

Semoga Allah swt beri taufik dan hidayah kepada kita semua untuk amal dan smpaikan.Wallahu A'lam.

39 comments:

  1. bidadari di sana tiada tolok bandingnya kan...

    sy suka baca entri ni...good.

    ReplyDelete
  2. indah nya syurga..kalau lah kita semua confirm masuk syurga..

    ReplyDelete
  3. IxoR@.....yela....terima klasih lo....

    ░♥si lampu neon♥░....kene buat usaha mcm sahabat lo....

    ziarah76 ....imsyaAllah....

    ReplyDelete
  4. allahuakbar begitu hebatnya nikmat alla di syurga...jika manusia dapat melihatlah keindahan syurga nescaya berebut2 org nk buat baik..alhamdulillah marilah kita sama2 tingkatkanamalan utk merebut nikmat syurga...

    ReplyDelete
  5. nice one..

    doakan sy jua...huhu..

    tiap laragan di dunia demi kebaikan menyeluruh akhirat...bestnyer syuga...

    ReplyDelete
  6. teringat sewaktu ketika kecil dulu, ustaz ada mengatakan "di dalam syurga terdapat sebatang sungai yang mengalirnya air arak utk dibolehkan ahli syurga itu meminumnya"

    kemudian ada pula yang bersuara "air milo takde ke ustaz? coca-cola ke?"

    ustaz itu menjawab "secara mudahnya, syurga itu digambarkan sebagai tempat kamu meminta apa saja yang kamu dambakan dalam dunia. melalui sungai yg sama, kamu boleh meminta sungai itu untuk mengalir apa saja jenis air yang kamu inginkan"

    pada waktu itu saya tak terfikir apa sangat. tapi setelah membaca entri saudara ini, saya terfikir 2 point penting.

    1. mungkinkah segala nikmat yang kita perolehi di syurga bersifat subjektif yang mana ia hanya akan dipaparkan mengikut kehendak yang kita mahu selaku sebagai yang telah dinobatkan sebagai ahli syurga?

    2. setelah lulus dengan ujian cemerlang ketika di dunia, mungkinkah akhirnya ahli2 syurga cuma akan kepingin set Al-Quran bersadur emas untuk menjadi peneman ketika bertadarus di dalam sana dan segala kehendak syahwat yang menjadi penggoda di dunia dahulu akhirnya hanya akan dipandang enteng oleh ahli2 syurga ini?

    saya tahu saya melanggari batas apabila memikirkan sesuatu yang saya sendiri belum akan tahu, tapi sukalah saya nak menerbitkan rasa untuk kita semua (selaku pengejar nimat syurga) agar lebih memfokuskan pada dunia nyata supaya kita sentiasa ingat bahawa apa yang kita lakukan hari ini lah yang akan menentukan masa depan, bukan sebaliknya.

    wallahu'alam...

    ReplyDelete
  7. Briged Akhdor LR2...itu la iman...maksud iman ialah percaya kepada perkara yang ghaib....

    KiTa_KaWaN...cuba awak bayangkan jika manusia hari cuba melanggar lampuy isyarat merah...insyaAllah akan berlaku xcident...perkara2 ni semua nie tentang iman je...

    Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai)...wah sebenarnye tujuan Allah beri perkara ni didunia,nescaya hati manusia akan pecah melihat nikmat Allah ini,tapi Allah simpan perkara ini sebab hendak uji manusia,,manakan punya amalan yang yang terbaik..rujuk surah al-mulk...ayat 2...2. Dia lah Yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu Yang lebih baik amalnya; dan ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang Yang bertaubat);..sebab perkar ini semua adalah sebagai ujian kpd kita...syurga untuk pengetahuan semua...apa yang difikir,dibayang di dunia nie...itu bukan lagi syurga...syurga memang xleh nak bayang lo....ok...see you again..not here but in jaaanahh....amin..

    ReplyDelete
  8. nikmat untuk lelaki sahaja ke? apa pula nikmat untuk wanita yang baik?

    ReplyDelete
  9. bestlah entry ni. tq 4 the info

    anyway salam perkenalan juga .
    tq coz visit my blog
    dont forget to follow my blog . :)

    ReplyDelete
  10. terima kasih atas entry ni..teruskan menulis..

    ReplyDelete
  11. cikgupj...nikmat untuk wanita yang baik ialah menjadi ratu kepada bidadari-bidadari...rujuk kitab bahrul Mazi dalam bab sifat ahli jannah...

    ★ Nu♥ℜul ★...tq ...nanti datang la lagi..

    Mak Su..mai la lg...

    en_me...salam bro..

    Solehah ...kasih diterima lo....

    LaDies 09 ...waa..besh nye...

    ReplyDelete
  12. Salam fuad,

    Lama kak tie tak singgah di sini... semoga segala yang dilakukan mendapat keberkatan dariNya...InsyaAllah.

    ReplyDelete
  13. Salam..
    Syurga idaman semua...
    kenapa Allah jadikan syurga dan neraka?....
    Supaya kita mengenal Yang Maha Berkuasa.

    ReplyDelete
  14. alhamdulillah. Seronok baca n3 ini. teruskan menulis dan menghasilkan n3 yg menarik. salam ziarah.

    ReplyDelete
  15. Salammm...

    Hubby saya sekrg kuar 40days di Kedah..baru2 ni dia kuar di Pendang tempat tuan...sekrg di Alor Setar...

    ReplyDelete
  16. bila datang sabah lagi, kami merindui saudara-saudara dari seberang sana...takaza agama di sabah pun banyak...

    ReplyDelete
  17. salam.
    artikel menarik.tapi harapnya jelaskan lagi kenapa Allah beri nikmat bidadari tu..
    Biasanya yang tanya,sukar nak percaya perkara ghaib, atheis, etc.

    Sekadar memberi pandangan.
    Jazakumullah hu khair anyway.

    ReplyDelete
  18. salam..moga kita dapat kesejahteraan di dunia dan hereafter

    ReplyDelete
  19. salam... semoga kita semua sentiasa berada dalam rahmatNya dan terpelihara drpd zina dn perkara2 maksiat yg lain~ InsyaAllah~

    ReplyDelete
  20. YA,,,,,,begitu bnyak nikmat yng dberikn oleh ALLAH
    kpda kita,,,,dan kita prlu ykin dganNya 100%....
    dan kiter prlu ykin dengan jnji jnjiNya,,,

    ReplyDelete
  21. mohonlah hidayat pdd ALLAH,,,,kraner allah itu maha kaya.....
    dlm firmanNya"aku tidak jemu memberi kpdmu(manusie)sebaliknyer kamu yang akn jemu mmnta kpdku".....

    ReplyDelete
  22. masyAllah...semoga Allah kabol firma ye...

    ReplyDelete
  23. jadikanlah aku salah seorang Ahli Syurga mu Diakhirat nanti

    Amin

    ReplyDelete
  24. salam perkenalan...
    thanks...entri memang indah...alhamdulilah dpt ilmu...bg wanita:jdi la wanita solehah wat husband yg b`iman n b`takwa n taatilh mereka..insyaallah malaikat akn menunggu mu di pntu surga...ohh ye!!tulis g article tntng peristiwa para shbt yg best2 ye...
    yela blh dijdikn sbg perngatan...n amalan insyaallah...

    ReplyDelete
  25. Allahuakbar...
    indahnya syurga..
    layakkah kite ditempatkan di sana??

    ReplyDelete
  26. insyaallah..
    tiada yang mustahil untuk memiliknya selagi berpegang dengan ajaran alquran wa assunnah

    ReplyDelete
  27. Anonymous 1:semoga Allah pilih..

    Anonymous 2:inshaallah,akan di usahakan,doakan sy,supaya Allah tidak beri kesibukan..dunia..

    Anonymous 3:inshaAllah,layak,taaat Allah dan rasulnya..yakin masuk syurga dgn rahmat Allah..bukan dgn amalan...

    Anonymous 4:benar...yakin dgn hati...

    ReplyDelete
  28. kalau lelaki syahid dpt 72 bidadari,kalau yg syahid perwmpuan, macam mana pulak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. perempauan,akan jadi ketua bidari,lebih cntik dr semua bidadari.
      (utk maklumat semua,kehidupan di syurga,Allah swt hilangkan sifat cemburu)...

      Delete
  29. masyaallah...gambar tu macam ustaz nasir pokok macang ja...suka makan sirih..

    ReplyDelete

Tinggalkan komen anda...Setiap komen anda amat dihargai...
Sila berikan komen dengan penuh adab,Segala Komen yang tidak memenuhi adab,inshallah,akan di delete oleh admin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telah Link Blog Ini