Guru kita yang mulia, TG Syaikh Nuruddīn Marbu al-Banjarī telah menceritakan satu kisah bagaimana satu keadaan perbincangan diadakan bertujuan untuk melantik Amir bagi (JT) peringkat dunia. Perbincangan itu diadakan di sebuah bilik di dalam Masjid Bangla-Walī (Markaz Nizamuddīn, Delhi). Antara kibar ulamā yang menghadiri perbincangan ini sebagai panel pemilih bagi memilih calon untuk mengisi jawatan Amir tersebut ialah :
1. Maulānā Abd Qadīr al-Raifurī ( Syaikh kepada Maulānā Abul Hasan Alī an-Nadwī, Hajī Abd Wahab Markaz Raiwind)
2. Maulānā Zakariyya al-Kandhālawī
3. Maulānā Fakr al-Dīn Hasan al-Muradabadī (Syaikh al-Hadīth Dār al-Ulūm, Deoband pada waktu itu (guru Sahīh al- Bukhārī kepada Maulānā Shaukat Alī )
4. Maulānā Ihtisham Hasan al-Kandhālawī
Keempat-empat ini kibar ulamā ini diberikan keutamaan sebagai panel pemilih di mana Maulānā Zakariyya al-Kandhālawī bertindak sebagai faisala (pembuat keputusan) untuk perbincangan ini.
Dalam buku yang saya, pengarang tidak menamakan calon-calon bagi mengisi jawatan Amir (JT) ini. Namun hasil maklumat perkongsian daripada rakan-rakan Fb , mereka memberitahu saya bahawasanya ada 4 orang calon yang telah dicadangkan untuk mengisi jawatan tersebut. Antara 4 calon tersebut ialah:
1. Maulānā Daūd al-Mewatī
2. Maulānā Syed Abul Hasan Alī an-Nadwī
3. Maulānā Ubaid Allāh al-Balyawī
4. Maulānā Inam al-Hasan al-Kandhālawī
Ketika berlangsungnya perbincangan tersebut, keempat-empat panel pemilih telah mencadangkan 4 nama tersebut. Maka selepas berselawat kepada Nabi صلى الله عليه وسلم . Maka Maulānā Zakariyya al-Kandhālawī selaku faisala telah memutuskan untuk membuat keputusan.
Sebelum beliau membuat keputusan, beliau telah membuat satu bentuk iklan iaitu beliau telah berkata, " saya minta kepada semua yang berada dalam majlis (perbincangan) ini untuk bangun meninggalkan majlis ini kecuali bagi mereka yang pernah melihat malaikat". Maka bangun kesemua orang hadir dalam perbincangan ini meninggalkan majlis ini kecuali tinggal dua orang sahaja iaitu Maulānā Zakariyya al-Kandhālawī sendiri dan menantunya Maulānā Inam Hasan al-Kandhālawī.
Lalu menangislah Maulānā Inam Hasan al-Kandhālawī seraya berkata, "rupa-rupanya rahsia saya selama ini (yakni beliau pernah melihat malaikat) telah diketahui oleh seseorang dan seseorang itu ialah Maulānā Zakariyya al-Kandhālawī".
Maka selepas itu, Maulānā Zakariyya al-Kandhālawī terus mengisytiharkan bahawasanya amir bagi (JT) ialah Maulānā Inam Hasan al-Kandhālawī. Beliau telah menjadi amir bagi (JT) sehingga pada tahun 1995. Di bawah seliaan beliau usaha (JT) terus berkembang sehingga ke dunia arab, eropah, latin telah menerima dakwah dari (JT). Semoga Allāh ta'ala merahmati beliau dan seluruh para masyaikh. Amin thumma amin.
#tanbih
1.Kisah di atas memaparkan satu bentuk karomah yang Allāh ta'ala telah berikan kepada Maulānā Zakariyya al-Kandhālawī dan Maulānā Inam Hasan al-Kandhālawī. Sebagai seorang yang beriman kepada Allāh, perkara mengenai karomah tersebut bukan sesuatu yang mustahil bagi Allāh. Bagi manusia yang sejahtera akal dan hatinya apabila melihat sesuatu bentuk karomah, maka keimanan dan keyakinannya kepada Allāh terus bertambah meningkat.
2. Imām as-Sayutī juga telah menulis satu risalah menerangkan bolehnya manusia melihat Nabi dan para Malaikat secara jaga/ yaqaza. Boleh baca risalah beliau bertajuk "Tanwir al-Halak fi Imkan Ru’yah an-Nabi wa al-Malak".
P/s: Maulānā Sayyid Shahīd al-Sahāranfurī berkata, " Maulānā Inam Hasan al-Kandhālawī dipilih menjadi amir bagi (JT) adalah kerana beliau telah mencapai tahap kerohanian yang tinggi dalam jalan kesufiannya dan dalam masa yang sama beliau ialah Syaikh al-Hadīth di Madrasah Kashf al-Ulūm, Nizamuddīn. Beliau juga telah disediakan oleh Maulānā Ilyās al-Kandhālawī untuk membantu Maulānā Yusuf al-Kandhālawī dalam urusan pergerakan dakwah (JT).
Sumber rujukan
1. Kemungkin TG Syaikh Nuruddīn Marbu al-Banjarī mendengar kisah ini daripada para masyaikh kita sendiri. Untuk pendetilan, kena bertanya pada beliau sendiri.
2. Kisah ini juga boleh dirujuk dalam Manaqib Maulānā Inam Hasan al-Kandhālawī, oleh Maulānā Sayyid Shahīd al-Sahāranfurī.
1. Maulānā Abd Qadīr al-Raifurī ( Syaikh kepada Maulānā Abul Hasan Alī an-Nadwī, Hajī Abd Wahab Markaz Raiwind)
2. Maulānā Zakariyya al-Kandhālawī
3. Maulānā Fakr al-Dīn Hasan al-Muradabadī (Syaikh al-Hadīth Dār al-Ulūm, Deoband pada waktu itu (guru Sahīh al- Bukhārī kepada Maulānā Shaukat Alī )
4. Maulānā Ihtisham Hasan al-Kandhālawī
Keempat-empat ini kibar ulamā ini diberikan keutamaan sebagai panel pemilih di mana Maulānā Zakariyya al-Kandhālawī bertindak sebagai faisala (pembuat keputusan) untuk perbincangan ini.
Dalam buku yang saya, pengarang tidak menamakan calon-calon bagi mengisi jawatan Amir (JT) ini. Namun hasil maklumat perkongsian daripada rakan-rakan Fb , mereka memberitahu saya bahawasanya ada 4 orang calon yang telah dicadangkan untuk mengisi jawatan tersebut. Antara 4 calon tersebut ialah:
1. Maulānā Daūd al-Mewatī
2. Maulānā Syed Abul Hasan Alī an-Nadwī
3. Maulānā Ubaid Allāh al-Balyawī
4. Maulānā Inam al-Hasan al-Kandhālawī
Ketika berlangsungnya perbincangan tersebut, keempat-empat panel pemilih telah mencadangkan 4 nama tersebut. Maka selepas berselawat kepada Nabi صلى الله عليه وسلم . Maka Maulānā Zakariyya al-Kandhālawī selaku faisala telah memutuskan untuk membuat keputusan.
Sebelum beliau membuat keputusan, beliau telah membuat satu bentuk iklan iaitu beliau telah berkata, " saya minta kepada semua yang berada dalam majlis (perbincangan) ini untuk bangun meninggalkan majlis ini kecuali bagi mereka yang pernah melihat malaikat". Maka bangun kesemua orang hadir dalam perbincangan ini meninggalkan majlis ini kecuali tinggal dua orang sahaja iaitu Maulānā Zakariyya al-Kandhālawī sendiri dan menantunya Maulānā Inam Hasan al-Kandhālawī.
Lalu menangislah Maulānā Inam Hasan al-Kandhālawī seraya berkata, "rupa-rupanya rahsia saya selama ini (yakni beliau pernah melihat malaikat) telah diketahui oleh seseorang dan seseorang itu ialah Maulānā Zakariyya al-Kandhālawī".
Maka selepas itu, Maulānā Zakariyya al-Kandhālawī terus mengisytiharkan bahawasanya amir bagi (JT) ialah Maulānā Inam Hasan al-Kandhālawī. Beliau telah menjadi amir bagi (JT) sehingga pada tahun 1995. Di bawah seliaan beliau usaha (JT) terus berkembang sehingga ke dunia arab, eropah, latin telah menerima dakwah dari (JT). Semoga Allāh ta'ala merahmati beliau dan seluruh para masyaikh. Amin thumma amin.
#tanbih
1.Kisah di atas memaparkan satu bentuk karomah yang Allāh ta'ala telah berikan kepada Maulānā Zakariyya al-Kandhālawī dan Maulānā Inam Hasan al-Kandhālawī. Sebagai seorang yang beriman kepada Allāh, perkara mengenai karomah tersebut bukan sesuatu yang mustahil bagi Allāh. Bagi manusia yang sejahtera akal dan hatinya apabila melihat sesuatu bentuk karomah, maka keimanan dan keyakinannya kepada Allāh terus bertambah meningkat.
2. Imām as-Sayutī juga telah menulis satu risalah menerangkan bolehnya manusia melihat Nabi dan para Malaikat secara jaga/ yaqaza. Boleh baca risalah beliau bertajuk "Tanwir al-Halak fi Imkan Ru’yah an-Nabi wa al-Malak".
P/s: Maulānā Sayyid Shahīd al-Sahāranfurī berkata, " Maulānā Inam Hasan al-Kandhālawī dipilih menjadi amir bagi (JT) adalah kerana beliau telah mencapai tahap kerohanian yang tinggi dalam jalan kesufiannya dan dalam masa yang sama beliau ialah Syaikh al-Hadīth di Madrasah Kashf al-Ulūm, Nizamuddīn. Beliau juga telah disediakan oleh Maulānā Ilyās al-Kandhālawī untuk membantu Maulānā Yusuf al-Kandhālawī dalam urusan pergerakan dakwah (JT).
Sumber rujukan
1. Kemungkin TG Syaikh Nuruddīn Marbu al-Banjarī mendengar kisah ini daripada para masyaikh kita sendiri. Untuk pendetilan, kena bertanya pada beliau sendiri.
2. Kisah ini juga boleh dirujuk dalam Manaqib Maulānā Inam Hasan al-Kandhālawī, oleh Maulānā Sayyid Shahīd al-Sahāranfurī.
No comments:
Post a Comment
Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.