Pages

Monday, July 22, 2013

Cara Pengambilan Hadith-Hadith Dalam Kitab Fadhail A’mal

Surat al-Syeikh Alwi al-Maliki kepada al-Syeikh Maulana Muhammad Zakariyya

Pada pemuIaan Kitab Fadhilat Al-Quran, al-Syeikh Maulana Muhammad Zakariyya rah menulis “ Di sini ada satu perkara yang tidak boleh tidak dan mesti perlu diberitahu iaitu saya banyak rnengambíl hadith-hadith daripada kitab Misykat,Tanqih Ur-ruwat,Mirqat,Syarh Ihya ‘ Ulum id-Din dan kitab Targhib Imam Munziri rah.Oleh kerana itu,rasanya tidak perlu  dinyatakan rujukannya. Sebaliknya jika hadith-hadith diambil dari kitab lain maka rujukannya akan dinyatakan.

Dalam satu surat kepada orang yang menyangkal, al-Syeikh Maulana Muhammad Zakariyya rah menulis :

“Berkenaan hadith-hadith Fadhilat,hendaklah ada dalam fikiran kita bahawa kelemahan yang ringan dalam hadith-hadith Fadhilat adalah di maafkan.Oleh kerana itu,kaedah itu telah di guna pakai terhadap mana-mana hadith yang telah di pertikaian kesahihannya oleh mana-mana  ulama maka hadith itu telah di jelaskan  dan dalil kelemahan hadith telah dinyatakan.Oleh kerana perkara ini tiada kaitan dengan orang awam sebaliknya ianya diperlukan  oleh orang alim,maka keterangan itu telah di tuliskan dalam bahasa Arab kerana ianya tidak mampu di fahami oleh orang awam.

Sekiranya ada dalam perhatian tuan mana-mana hadith yang kelemahannya tidak mungkin di tampung,maka silalah perjelaskan kepada saya.Setelah di pertimbangkan,hadith itu boleh di buang daripada kitab.Dalam menyusun kitab tersebut,saya tidak berpegang kepada pandangan saya seorang bahkan beberapa  orang ulamak khususnya al-Syeikh Maulana As’adullah Saheb rah,iaitu pentadbir Madrasah Mazahir ul-Ulum dan al-Syeikh Qari Ahmad Sa’id Saheb rah iaitu Mufti Besar Mazahir ul- Ulum telah menyemak kitab-kitab itu huruf demi huruf.Apa sahaja yang tidak dipersetujui oleh salah seorang daripada mereka telah di keluarkan daripada kitab.Justeru,setiap kitab telah berkurangan telah berkurangan daripada tulisan asal saya sebanyak satu perlima atau satu perempat.Selepas itu semua pun,pastinya kitab-kitab saya itu mungkin mempunyai banyak kekurangan lagi.

Surat Dari al-Syeikh Abd Al-Fattah Abu Ghuddah Kepada al-Syeikh Maulana Zakariyya rah.

Terdapat sesetengah ulamak menulis kepada al-Syeikh Maulana Muhammad Zakariyya rah mengesyor supaya kitab-kitab itu di semak kembali,sebagai jawapan kepada salah seorang daripada mereka . al-Syeikh Maulana menulis,”Selepas selawat dan salam,jika ada ulamak yang mengesyorkan  supaya kitab Fadhilat A’mal di semak semula maka katakan kepada mereka jika ada perkara-perkara yang perlu di perbaiki maka tulis dan hantar kepada saya.Selepas saya pertimbangkan,jika perkara itu perlu di perbaiki maka pembaikan akan di lakukan.Takkan  sampai  tak boleh di perbaiki?Sebaliknya untuk menukar cara berfikir kepada cara yang ada dalam fikiran orang lain adalah sesuatu yang susah.Jangan tuan mengangap terhadap mana-mana pun kitab karangan saya bahawa  ia tidak boleh di perbaiki.
Bahkan kitab-kitab al-Syeikh Maulana yang tersebut dan kitab-kitab lain lagi yang telah di karang oleh hadrat Maulana menjadi harapan para ahlullah dan di doakan penerimaannya di sisi Allah oleh mereka.Justeru,al-Syeikh Maulana Muhammad Ilyas rah menulis dalam salah satu surat  beliau kepada al-Syeikh Maulana Muhammad Zakariyya rah.

“Anak saudaraku yang di kasihi,tiada syak bahawa segala bentuk kesungguhan kamu dan segala bentuk peranan kamu telah menjadi asbab tersebarnya usaha Tabligh ini.Allah swt telah menganugerahkan kepada saya yang hina ini usaha Tabligh yang agung yang banyak memberi manfaat dan membela rukun-rukun Islam namun ia berjalan dalam bentuk yang sangat mudah.Saya dengan perasaan rendah diri ini mendapati diri saya yang hina ini terlalu lemah dalam menghargai nikmat Allah swt yang begitu agung serta lemah dalam mensyukurinya lantas saya menjadi bimbang takut-takut saya mengkufuri nikmat tersebut.Di samping,saya merasakan perlu untuk saya mengiktiraf kesungguhan kamu dengan menyatakan bahawa peranan berdamping dan bersuhbah dengan (berdamping) dengan kamu adalah sangat besar dalam saya menetapkan usul-usul usaha Tabligh ini.Semoga Allah swt memberikan taufiq kepada saya untuk berterima kasih kepada kamu.Usaha ini telah di terima Allah swt dan sebagai mana kesan-kesan yang tampak,usaha ini akan tersebar luas.Inshallah,kitab-kitab karangan kamu serta limpahan kerohanian kamu juga,bukan sahaja tersebar di India,bahkan ianya akan tersebar kepada seluruh orang Arab dan Ajam.Semoga Allah swt memberikan sebaik-baik ganjaran kepada kamu.Dan bantulah saya dalam menyebarkan agama ini dengan doa kamu dan saya sendiri pun selalu berdoa”.

Di petik daripada Muqadimah Kitab Fadhilat A'mal versi 2013 dan sedikit suntingan daripada saya.

3 comments:

  1. Terima kasih akhie

    ReplyDelete
  2. Menitis air mata ini membaca pengakuan Maulana Ilyas tentang kelemahnya menghargai usaha Nubuwwah ini. Beliau yang telah korbankan seluruh harta & hidupnya masih mengatakn ini...
    bagaimana pula keadaan aku,,, adakah dikira INGKAR/kufur nikmat..KERANA TELAH DIBERI PELUANG MENGENALI USAHA INI, TAPI TIDAK MENGERJAKANNYA........

    Ya Allah, janganlah Engkau masukkan aku dikalangan hamba Mu yang ingkar......ampuni dosa & kelemahan hamba Mu ini, bagaimana keadaan aku hendak berhadapan dengan Nabi kelak....


    Insan Fakir Iman,

    ReplyDelete

Jika mahu memberikan komentar, silakan, berilah komentar dengan menggunakan laras bahasa yang sopan dan penuh beradab. Segala komentar yang menyelisihi laras bahasa sopan dan adab, insyallāh akan dipadam oleh team admin.