Maulana
Muhammad Masihullah Khan,Maulana Husain Ahmad Madani,Maulana Qari Muhammad
Tayyib Qasmi,Maulana Muhammad Ilyas Kandhalawi,Maulana Mufti Syafi`,Syed
Ataullah Shah Bukhari,Maulana Anwar Shah Kashmiri
Darul Ulom Deoband tidak hanya menghasilkan para ulamak tetapi bersama-sama dengan mereka ialah yang besar iaitu ulamak yang sangat besar.Darul Ulom Deoband telah menghasilkan Darul Ulom yang tersebar dengan pesat di seluruh dunia,dari Amerika Utara hingga ke Australia,dari Indonesia, Malaysia ke Afrika Selatan,dari England dan Eropah ke Amerika Selatan.Darul Ulom Deoband telah menghasilkan ulamak yang telah banyak berjasa kepada masyarakat Islam di seluruh dunia.
Syeikh Abdullah bin Subayyiel rah (1912- 1999 M), bekas Imam Masjidil Haram,Mekah,Arab Saudi,telahmengatakan
bahawa para ulama Deoband sedang dan telah berkhidmat sekurang-kurangnya 50 %
untuk kebaikan umat ini di dalam pelbagai disiplin ilmu agama.Darul Ulom Deoband juga telah menghasilkan pelbagai tokoh yang berkaliber seperti
As-Syeikh Maulana Asyraf Ali Thanwi rah yang mana beliau telah berjasa menghidupkan
semula ilmu Tasawwuf mengikut sunnah Rasulullah Saw,beliau juga merupakan
seorang mujaddid yang telah menghasilkan lebih 1000 karya dalam pelbagai disiplin
ilmu dan setiap karya-karya beliau telah di iktiraf oleh dunia Islam dan di
anggap sebagai seorang reformis yang
paling besar di dunia di zaman kita.
Darul Ulom Deoband tempat melahirkan para cendiakawan Islam yang banyak berjasa kepada dunia Islam
Kehebatan Darul Ulom Deoband adalah di sebabkan berjayanya melahirkan ulamak-ulamak
seperti As-Syeikh Maulana Anwar Shah Kashmiri rah.Beliau di berikan gelaran
perpustakaan bergerak kerana kekuatan ingatan dan hafalan beliau.Beliau telah
berjasa membongkar dakyah yang di polopori oleh gerakan Qadiani dan berjaya
memelihara agama Islam dari di rosakan oleh gerakan ini.
Kehebatan Darul Ulom Deoband juga adalah di sebabkan berjaya melahirkan tokoh-tokoh seperti
As-Syeikh Maulana Husain Ahmad Madani rah.Beliau adalah ulamak pertama yang
mengesan fitnah dari gerakan Maududinisme
(gerakan pemikiran Maududi) dan membuka tabir tentang bahayanya gerakan ini apabila yang
lain tidak menyokongnya usahanya.
Satu
keistimewaan yang di miliki oleh mempunyai para ulamak Deoband adalah mereka
seolah-olah telah dikurniakan dengan satu perasaan untuk mengenalpasti
fitnah,segala unsur-unsur yang boleh mendatangkan fitnah dari peringkat awal
kemudian membuat pendedahaan dan penentangan dan di ikuti dengan sokongan
daripara ulamak Deoband yang lain.Di antara tokoh-tokoh tersebut ialah
al-Hujjatul Islam,As-Syeikh Maulana Qasim Nanotwi rah.Beliau telah berjaya
menghalau penjajah British dan menghalau mereka keluar dari benua kecil selepas
empayar mereka mengalami
kemerdekaan-kemerdekaan di seluruh dunia.
Kewujudan Darul Ulom Deoband sebenarnya adalah satu bentuk pertolongan daripada Allah Swt
kepada dunia Islam untuk melindungi umat Islam dari kuasa-kuasa jahat seperti
penjajah British yang datang dengan niat untuk menukarkan semua rakyat benua
kecil India kepada agama Kristian.Darul Ulom Deoband adalah lambang satu manifestasi doa daripada As-Syeikh Haji Imdadullah
Muhajir Makki rah.
Arkitek
sebanar penubuhan Darul Ulom Deoband adalah daripada Rasulullah Saw yang mana mudir pertama Darul Ulom Deoband telah melihat dalam mimpi bagaimana Rasulullah Saw melukis garisan
di mana Darul Ulom perlu dibina dan mereka (mudir pertama sebenarnya mendapati
bahawa satu bentuk garisan di atas tanah di mana kelas Darul Ulum terkenal dan
dikenali sebagai Nodra.Dalam mimpi itu juga, Rasulullah saw di dalam dilihat memberi
susu kepada pelajar-pelajar untuk minum dari perigi Molsri,yang telah
ditafsirkan sebagai pemberian ilmu pengetahuan,yang mana setiap satu mengambil
masa mengikut kemampuan diri sendiri.
Darul
Ulom adalah nama Tauhid,mengikut Sunnah dan bersifat kesederhanaan.
Hanya
dengan mendengar nama-nama ulama
Deoband sahaja sudah cukup untuk mengisi
hati orang yang mendengarnya dengan Nur Iman,lalu apatah lagi untuk di
ceritakan mengenai amalan mereka,
akhlak,mu'amalah dan Mu'asharah mereka.Nama-nama seperti As-Syeikh Maulana
Masîhullah rah,As-Syeikh Mufti Mahmud Hasan Gangohi rah,As-Syeikh Mufti Qari
Muhammad Tayyib rah,As-Syeikh Maulana Fakhruddin rah,As-Syeikh Maulana Umar
Palanpuri rah,As-Syeikh,Syeikhul Hadith,Maulana Muhammad Zakariyya rah dan banyak lain-lain lagi.
Apa
yang pentingnya,hari ini adalah untuk berpegang teguh dengan ulama Deoband,menjaga
diri kita dan menangkis semua fitnah yang wujud seperti seperti Salafi/Wahabi,Syiah,Ahlul
Bid'âh(Brelwi), Qadiani dan lain-lain lagi.Semoga Allah membimbing kita ke arah
Siratul Mustaqim (jalan yang lurus ).Amin.
Sumber
rujukan [Ulama Deoband,Penerbitan Madrasah Arabia Islamia,Azaaadville,Afrika Selatan].
Maulana Zaharuddin Nawi seorang pelajar lepasan Darul Ulom Deband selama 15 tahun.Beliau juga boleh santuni di http://ihyaaturaathina.blogspot.com/
Alhamdulillah,seronok membaca tulisan saudara.
ReplyDeleteSemoga saudara di limpahi barkah dari Allah swt.
allahuakbar
ReplyDeletesYUKRAN saudara..
ReplyDeleteDeoand, deoband
bila akan ku sampai
at-tabib.blogspot.com
subhanallah.. InsyaAllah satu hari nanti akan smpai d sana..
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteposting yg sungguh, umpama meneguk air sejuk ditengah2 kepanasan tandusan padang pasir!
ReplyDeletesemoga Allah terima keatas usaha ust menulis mengenai ulama2 n akabireen2 hind, lebih2 lagi yg berlatar-belakangkan daripada deoband!
ya Allah, daku mohon kecintaan Mu dan kecintaan mereka (akabireen deoband dan org2 soleh) yg mencintai MU dan amalan2 yg mendatangkan kecintaan MU!
amin ya Allah.
DeleteLastly, here's a short article on Darul uloom Deoband and its origins -
DeleteAN INTRODUCTION OF THE MADRASAAH,
“DARUL-ULOOM DEOBAND”
“The foundation of Madrassah Deoband was laid upon the filth and rubbish area at the bank of the town of Deoband.”
“The foundation of this Madrassah that was laid on this rubbish filthy bank, rather better known as “Dirt House” was 15th Muharram 1283 A.H. corresponding to 3rd May 1867 CE Thursday. ”
“The very first person that laid the first brick was Munnai Shah Saheb.”
In the aid of the establishment of Darul-Uloom Deoband, the Hindus can be regarded as to have contributed and donated a large amount of sum. From amongst the list of Hindu contributors include:
1. Munshi Ram
2. Ram Sahaa’ai
3. Munshi Hardiwaaree Laal
4. Laalaah Bayjaanth
5. Pandit (Hindu Preist) Shree Ram
6. Munshi Moti Laal
7. Ram Laal
On 31st January, Sunday 1867 CE one of Governor Luftant’s loyal secret agent on behalf of the British Empire visited Darul-Uloom Deoband and expressed good thoughts and support for this institution. This British wrote in his evaluation of Darul-Uloom Deoband:
“This Institution is not in opposition to the British Government in any way, infact it is in accordance with British Government policies and is considered as a helper on behalf of the British Government.”
Regarding the British Government Molvi Asheeq Ilahee Mirthee has written: “The kind-hearted government.” Asheeq Ilahee further writes regarding his great scholars that include Muhammad Qaseem Nanotwee etc:
“Like all the scholars were heartrending toward their well-wishing government, the whole of their life they established this.”
We conclude here with the brief review of the historical background of Darul-Uloom Deoband.
In the meeting of the Jamiat Ulema-e-Hind at Calcutta, in 1926, the participants included graduates of Darul ‘Uloom, Deoband and they supported the group which called for complete independence of India from the British rule. Indian National Congress was to declare complete independence as its goal three years later, in its session at Lahore. Majlis-e-Ahrar-ul-Islam or Majlis-e-Ah'rãr-e-Islam (Urdu: مجلس احرارلأسلام), also known in short as Ahrar, was a conservative Sunni Muslim Deobandi political party in the Indian subcontinent during the British Raj, prior to the Partition of India founded in December 29, 1929 at Lahore. Chaudhry Afzal Haq, Syed Ata Ullah Shah Bukhari, Maulana Habib-ur-Rehman Ludhianvi, Maulana Mazhar Ali Azhar, Maulana Zafar Ali Khan and Maulana Dawood Ghaznavi were the founder's of the party.[11] The Ahrar was composed of Indian Muslims disillusioned by the Khilafat Movement, which cleaved closer to the Congress Party.[12] The party was based in Punjab. It gathered support from the urban lower-middle class. The party was associated with opposition to Muhammad Ali Jinnah and establishment of an independent Pakistan as well as persecution of the Ahmadiyya community.[13] The famous freedom fighter Khan Abdul Ghaffar Khan, who visited Darul ‘Uloom during his visit to India in 1969, had said:[14] "I have had relation with Darul ‘Uloom since the time the Shaiykhul-Hind, Maulana Mehmud Hasan, was alive. Sitting here, we used to make plans for the independence movement, as to how we might drive away the English from this country and how we could make India free from the yoke of slavery of the British Raj. This institution has made great efforts for the freedom of this country".
DeleteKalau setakat internet google mcm2 boleh dapat. Apa yg penting usaha ini bukan mengajak manusia kepada dunia tetapi membesarkan Allah SWT.
ada lagi topik hangat rupenya...
Deletesetahu teman lah deobandi terpecah 2 dlm soal jihad menentang inggeris .1 group di ketuai oleh syeikhul Hind mahmudul hasan meneruskan jihad.group satu lagi tak setuju dan mengambil jalan sufi yg diketuai oleh maulana aysraf ali thanwi .
m.ilyas termasuk dlm group m.ahsraf ali thanwi yg menempuh jalan sufi.makna kata JT sendiri bermanhaj sufi sbb pengasasnya aliran sufi.tu sbb org tabligh tak nak bercakap bab jihad akan senjata dari dulu sampai sekarang pasal sejarahnya begitu
akhie Jabbar Nur : kena banyak membaca lagi,dapatkan pembacaan dari sumber yang sahih.
DeleteTeman perhatikan tuan blog x suka berterus terang.suka berdolak dalik.apalah salahnye nyatakan nama buku yg tuan kata sahih?.setakat ni teman rasa mklmt yg 4eman dpt dah sahih pun.
DeleteTeman lebih yakin kajian pengkaji sejarah d india lg dari ulama deoband sbb ulama di luar tabligh pun arif ttg sejarah deoband
This comment has been removed by the author.
DeleteAda dua madrasah tu benar. Satu cenderung politik satu cenderung sufi tak benar. Penubuhan madrasah kedua tidak ada hubungan dgn penubuhan Pakistan. Madrasah kedua tubuh tahun 80an. Penubuhan Pakistan pula tahun 40an. Kedua2 anak murid Anwar Shah Kashmiri tak tahu siapa yg dimaksudkan. Penubuhan Pakistan hanya berkaitan dgn pertentangan antara Maulana Mufti Syafie dan Maulana Husain Ahmad Madani. Keduanya murid Maulana Asyraf Ali Thanawi dlm tasawwuf. maul. Husen sokong duk India. Maul. Mufti Syafie sokong tubuh Pakistan. Maulana Asyraf hanya silent supporter for the estabalishment of Pakistan.
Deletekisah benar kekejian ulama deobandi di
Deletehttp://www.youtube.com/watch?v=zp2xCcDUKOE
...ulamak su'k
dh check ke jawapan dari Mohtamin DUD.
Deleteapa jawapan dia?
Deletetunjuk lah kat sini..
Anonymous : apa yang akhie merepek nie ? menyerlah kejahilan enta dalam berhujjah menggunakan keabsahan fakta.
ReplyDelete"Ahl Para ulama as-Sunnat menulis banyak buku untuk menafikan kumpulan Tabligh dan mendedahkan hakikat bahawa mereka adalah bidaah. Mereka tidak dapat menjawab buku-buku ini di semua. Hadrat Mawlana 'Abd al-' Alim Siddiqi menulis bahawa guru Ilyas itu adalah dalam usaha untuk merobohkan Islam dari dalam. "[Ini ditulis secara terperinci juga dalam buku-buku al-mustanad, Usul al-arba'a tardid fi al-
DeleteWahhabiyya, ad-dawlat al-Makkiyya dan Hediyya-t-ul-Mehdiyyin, yang telah diterbitkan semula di Istanbul pada 1395 (1975).]
Anonymous : Lawaklah...
DeleteMu ikutlah puok2 mu,kami tahu apa pegangan kami.
kalo puok mu nk ikut ahlul Bida'ah Brelwi ,sila la ikut....
saya berlepas diri daripada kesesatan kamu.
Sila lihat buku "Al-Muhannad Alal Mufannad [aqidah Ulamak Deoband]" Oleh Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri (guru kepada Syeikhul Hadith,Maulana Muhammad Zakariyya Kandhalawi). Ulama dari Madinah, Makkah dan seluruh dunia telah menandatangani dan disahkan bahawa seluruh ulamak Deoband adalah ini aqidah sebenar ulamak Deoband.
DeleteBuku ini telah ditulis dalam tindak balas dan penyangkalan dari Ahmed Raza Khan, apabila Ulama Haramayn bertanya 26 soalan dari Darul Uloom, soalan-soalan telah dijawab di dalam buku ini dan kemudian Ulama Haramayn mengesahkannya dan ditandatangani balas oleh Ulama Deoband bahawa ini adalah aqidah sebenar dan mereka berada atas jalan yang benar.
Selepas penerbitan buku ini, Ahmed Raza Khan masih hidup selama kira-kira 12 tahun dan tidak menulis sebagai tindak balas kepada buku ini. Malah salah satu daripada Alim Barelwi (Khalil Ur Rehman yang berada di Makkah / Madinah) menyangka bahawa segala-galanya telah selesai, dan beliau berhenti mengucapkan kata-kata kesat terhadap Ulama Deoband.
Jenis malas nk berlajar susah la mcm hanya tahu salin bulat2 dari Internet.Bahkan dengan sewenang2nya menghina para ulamak.Bertaubatlah kepada Allah.
Bacalah pandangan Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah terhadap ulamak Deoband.
DeleteEnta ni dari aliran mana Sufi atau Salafi/Wahabi.